למה בכלל צריך להגיש מכתב התפטרות?

אז נכון, סביר להניח שעל ההתפטרות שלכם תודיעו למעסיק או למעסיקה שלכם בשיחה בעל-פה, אך בכל מקרה יהיה עליכם להגיש גם מכתב התפטרות. מכתב ההתפטרות הוא ההצהרה הרשמית שלכם על התפטרותכם, ותפקידו למסור למעסיק שלכם הודעה מוקדמת על עזיבה בצירוף תאריך סיום העבודה.

הגשת מכתב התפטרות היא הליך פורמלי שאתם, כמועסקים, מחויבים לו על פי חוק, המגן על עובדים ועל מעסיקים כאחד. הליך ההגשה של מכתב ההתפטרות נועד להבטיח לכם, כעובדים, שכל התנאים, הזכויות והשכר שלכם יישמרו בתקופת ההעסקה שנותרה  מרגע מתן ההודעה המוקדמת ועד לסיום ההעסקה. מצידו של המעסיק, ההליך מבטיח הודעה מוקדמת וזמן התארגנות סביר לפני עזיבה של עובד במערכת. 

חשוב לדעת: את מכתב ההתפטרות עליכם להגיש ישירות למנהל הישיר שלכם או למחלקת משאבי אנוש בעבודה.


 הגשת מכתב התפטרות - מתי זה קורה?

מכתב ההתפטרות הוא, כאמור, עניין פורמלי, וכפי שנהוג בעניינים מסוג זה, גם עיתוי ההגשה של המכתב הוא עניין מוסדר על פי חוק. העיתוי תלוי בשני גורמים: הוותק שצברתם בתפקיד וסוג התשלום שאתם מקבלים (שכר חודשי או שעתי). השילוב של שני הגורמים האלו יעזור לכם להבין כמה ימים טרם העזיבה שלכם עליכם להגיש את מכתב ההתפטרות. המשמעות של הגשת המכתב לא בזמן הנקוב על פי חוק, היא הפרה של מתן התראה מוקדמת מספקת למעסיק. במצב כזה יכול המעסיק שלכם לתבוע מכם פיצויים בבית דין לענייני עבודה.

זה הזמן שבו תצטרכו להגיש את מכתב ההתפטרות שלכם:

עובד המקבל שכר חודשי עובד המקבל שכר שעתי

שישה חודשי עבודה ראשונים - יום אחד מראש עבור כל חודש עבודה. זאת אומרת, שאם עבדתם ארבעה חודשים, עליכם יהיה להגיש מכתב התפטרות ארבעה ימים לפני מועד העזיבה.

שבעה חודשים עד שנה ראשונה - עליכם יהיה להגיש את המכתב 6 ימים מראש, בתוספת יומיים וחצי על כל חודש עבודה. זה אומר שאם, לדוגמה, עבדתם שמונה חודשים, יהיה עליכם להגיש את מכתב ההתפטרות 11 יום מראש (6 ימים + 2.5 על החודש השביעי + 2.5 על החודש השמיני).

שנה ראשונה והלאה - חודש ימים מראש.

שנה ראשונה - יום אחד עבור כל חודש עבודה. אם עבדתם שישה חודשים, יש להגיש את המכתב שישה ימים מראש.

שנה שנייה - 14 ימים מראש, בתוספת יום אחד על כל שני חודשי עבודה. כלומר, אם עבדתם שנה וחודשיים, יהיה עליכם להגיש את מכתב ההתפטרות 15 יום מראש. 

שנה שלישית - 21 ימים מראש, בתוספת יום אחד על כל חודשיים של עבודה במהלך השנה השלישית. אז אם אתם עובדים שנתיים וארבעה חודשים, הגשת מכתב ההתפטרות תהיה 23 ימים מראש.

 שנה רביעית והלאה - חודש ימים מראש.


 מכתב התפטרות לדוגמה - מה צריך לכתוב בו?

קראתם עד עכשיו לא מעט על מכתב התפטרות, אבל בפועל מדובר במכתב דיי קצר וענייני. כשאתם כותבים את מכתב ההתפטרות שלכם, זה מה שצריך להיות בו: 

    • פרטים יבשים: שם הנמען (המנהל הישיר או מחלקת משאבי אנוש) ותאריך הגשת המכתב. עכשיו אחרי שלמדתם מתי צריך להגיש מכתב התפטרות, בטוח שלא צריך להסביר לכם למה חשוב לציין תאריך :)
    • מילות הערכה: כתבו במכתב כמה מילים חיוביות על הדרך שעברתם במקום העבודה הנוכחי, על הידע והכלים שרכשתם, והודו לנמנעים על תקופת ההעסקה שלכם ועל ההזדמנויות שלהן זכיתם במהלכה. כן, אפילו אם לא סבלתם את המעסיק שלכם ושנאתם את התפקיד שלכם. אל תשרפו גשרים וקשרים - חשוב לשמור שההמלצות ממקום העבודה האחרון שלכם ישרתו אתכם ויעמדו לטובתכם.
    • סיבת העזיבה: עזבו עניינים מיותרים והתפתלויות, הודיעו בצורה ברורה על רצונכם לעזוב את מקום העבודה: "ברצוני להודיע על סיום העסקתי". אתם יכולים לציין את סיבת העזיבה, אם היא אכן סיבה עניינית, אבל אם הסיבה האמיתית עלולה להשתמע כהאשמה כלפי המעסיק או הארגון, ותרו על ציונה. כמו שכבר הבנתם, מכתב ההתפטרות הוא לא המקום לסגור בו חשבונות. 
    • תאריך עזיבה: אחרי שבדקתם כמה זמן מראש עליכם להודיע למעסיק על סיום ההעסקה שלכם, ציינו במכתב את התאריך שבו תסיימו באופן רשמי את העבודה, בהתאם לחוק.
    • זכויות והמלצות: בקשו לקבל את הזכויות המגיעות לכם עם סיום העסקתכם, כמו למשל פדיון ימי חופש או כל דבר אחר שמגיע לכם לפי הסכם העבודה שלכם או על פי החוק. אם אתם מעוניינים לקבל מכתב המלצה, כדאי לבקש גם אותו במכתב ההתפטרות, כדי שיוכלו להכין אותו עבורכם מראש. 

מכתב התפטרות לדוגמה

לכבוד: מייקל סקוט / מחלקת משאבי אנוש

 

בהמשך לשיחתנו בעל פה, ברצוני לעדכן כי בתאריך 01.01.2025 אסיים תפקידי בחברת "דנדר מיפלין".

אני מודה על ההזדמנות המקצועית שנתנה לי בתקופת העבודה אתכם, וכן על הידע והניסיון שרכשתי.

אבקש להסדיר ולממש במהלך החודש הקרוב את זכויותי הקשורות לסיום העבודה בהתאם החוק. 

אשמח לקבל מכתב המלצה להמשך דרכי המקצועית.

 

בברכה,

ג'ים הלפרט


 מה קורה אחרי שמגישים את המכתב?

מרגע הגשת המכתב אתם ממשיכים לעבוד כרגיל במשך כל התקופה שנותרה עד לתאריך סיום ההעסקה שלכם. אם לא תתייצבו לעבודה לפי החוק, המעסיק שלכם יכול להגיש נגדכם תביעת פיצויים על הנזק שנגרם לו בגין היעדרותכם המוקדמת. 

כמובן שהעובד והמעסיק יכולים להגיע להסכמה בנוגע לסיום או להארכה של תקופת ההעסקה מעבר לתקופה המוגדרת על פי חוק - לדוגמה, סיום העסקה בתוך חודשיים, במקום חודש, או לחילופין, קיצור את תקופת ההודעה המוקדמת לשבוע במקום שבועיים. 

חשוב שתדעו, גם אם מעסיק החליט לוותר על המשך העסקתכם בתקופת ההודעה המוקדמת (על כולה או על חלקה), עליו לשלם את שכר העבודה עבור תקופה זו כאילו אתם עובדים כרגיל.


 הגשתי מכתב התפטרות והתחרטתי, מה עושים?

מכתב ההתפטרות מסיים באופן רשמי את חוזה ההעסקה בין העובד והמעביד. אם, מסיבה כלשהי, חזרתם בכם לאחר שכבר הגשתם את מכתב ההתפטרות, הבחירה אם להעסיק אתכם שוב נתונה בידי המעסיק שלכם, שעל פי חוק, יכול לגמרי לסרב. גם אם המעסיק יחליט להחזיר אתכם לעבודה, הוא אינו מחוייב לעשות זאת לפי אותם התנאים של החוזה האחרון שעליו הייתם חתומים. לפי החוק, המעסיק יכול להעסיק אתכם מחדש בתנאים של עובד בתחילת דרכו.

אבל בדיוק כאן החוק פותח לכם פתח קטן - אם הודעת ההתפטרות נמסרה על ידי עובד כשהיה נתון בשעת כעס, לאחר פרק זמן סביר, החוק מאפשר לעובד לבטל את הגשת ההתפטרות מצידו. ואתם שואלים למה הכוונה "בשעת כעס" ומה זה בעצם "פרק זמן סביר? ובכן, אלה מושגים עמומים ביותר, שבהחלט משאירים הרבה מקום לפרשנות. אנחנו, באופן אישי, לא ממליצים לבנות על הפתח הזה.


עוד מידע שיכול לעזור לכם בדרך התעסוקתית החדשה שלכם
כתיבת קורות חיים  |  טיפים לראיון עבודה שפת גוף בראיון עבודה
אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.