לפני הכול: מה זה בכלל ירפ"א 112?

אתם רוצים לדעת כל מה שצריך על המיונים לקורס טיס, אבל לא מפסיקים לשמוע על ירפ"א 112? אנחנו כאן כדי לעשות לכם קצת סדר. אז הכירו את ירפ"א 112 (ירפ"א = יחידת רפואה אווירית), יחידה בתל השומר שבה מתקיימים שלושת השלבים הראשונים של המיונים לקורס טיס - ירפ"א א' חלק א', ירפ"א א' חלק ב' וירפ"א ב. אם תעברו את שלושת השלבים האלה, תזומנו לשלב הרביעי והאחרון, הגיבוש, שמתקיים בחצרים. כדי לקבל זימון לירפ"א 112 אתם צריכים לעמוד בכמה תנאי סף, כפי שתראו מייד. 


תנאי הסף לקבלת זימון לקורס טיס

קורס טיס הוא קורס אינטנסיבי ותובעני, גם מבחינה מנטלית וגם מבחינה פיזית. כדי לנסות ולהתקבל אליו תצטרכו לעמוד בתנאי סף גבוהים במיוחד:

* מהם הסעיפים הפוסלים מטיס?

הסעיפים הרפואיים שפוסלים את האפשרות להתמיין לטיס הם מיגרנות, בעיות אורתופדיות משמעותיות, בעיות שמיעה ומחלת אסתמה פעילה. סעיפים פוסלים נוספים נוגעים לראייה - מלש"בים שמרכיבים משקפיים במספר הגבוה מ-2.25 ומספר צילינדר גבוה מ-1.25 לא יוכלו להתמיין לטיס, וכך גם מלש"בים עם ליקוי משמעותי בראיית צבעים. אם הליקוי קל, תוכלו להתקבל לטיס.

חשוב לציין - גם אם תעמדו בכל התנאים האלה, עדיין לא בטוח שתקבלו זימון למיונים. לצה"ל יש הרבה שיקולים, ויכול להיות שההעדפות שלכם לא יעלו בקנה אחד עם צורכי המערכת.

הידעת?


בכל שנה יכולים להתמיין לטיס עד 10,000 מלש"בים (לבנות מוקצית מכסת מינימום).


מיונים לטיס שלב 1: ירפ"א א' חלק א' (המכונה גם ירפ"א א')

שלב זה כולל שני חלקים: מבחנים פסיכוטכניים וסימולטור טיסה. בחלק הראשון תעברו מבחנים פסיכוטכניים, ורק מי שיעבור אותם בהצלחה יקבל הזדמנות לעבור לחלק השני - סימולטור הטיסה. שני החלקים יתקיימו באותו יום, עם הפסקה ביניהם. כבר בסוף היום תדעו אם אתם ממשיכים לשלב הבא.

מבחנים פסיכוטכניים 

חלק מהמבחנים הפסיכוטכניים מזכירים את המבחנים שעברתם בצו הראשון - אם כי ברמה גבוהה יותר, וחלק מהמבחנים ייחודיים רק למיונים לטיס. המבחנים נמשכים שעה וחצי עד שעתיים (בלי הפסקות), ונערכים בשעות הבוקר. המטרה שלהם היא לבדוק את מידת ההתאמה שלכם לתפקיד במספר תחומים:
  • חשיבה כמותית - מבחנים שבוחנים את הידע שלכם בנושאים מתמטיים כמו אחוזים, בעיות דרך והספק, שטח מעגל, הסקה כמותית, יחס מהירויות בגלגלי שיניים וכו'.
  • חשיבה מרחבית - מבחנים שמטרתם להעריך את התפיסה המרחבית שלכם. דוגמאות למבחנים כאלה: מבחן דינור (הידוע גם כמבחן הקובייה) ומבחן נוף מתא הטייס.
  • ניתוח נתונים - במסגרת המבחנים האלה תצטרכו לענות על שאלות שונות בהתבסס על טבלת נתונים שתקבלו. דוגמאות למבחנים כאלה: מבחן נחיתה ומבחן לוח טיסה. 

 

סימולטור טיסה

סימולטור הטיסה בוחן אם יש לכם את הכישורים הדרושים לתפעול מטוס. בעזרת מצערת וידית ניווט (סטיק) תקבעו את מהירות המטוס, תנווטו אותו ותבצעו משימות ירי ויירוט. נציין גם שבידית הניווט יהיו המון כפתורים, אבל בסימולטור הזה תשתמשו רק באחד מהם (בשאר הכפתורים תשתמשו אם תגיעו לסימולטור שבירפ"א א' חלק ב'). בין היתר תתבקשו להגביר מהירות, לעלות ולרדת בגובה, להתקרב למטוס אחר, להתרחק ממנו ואז ליירט אותו. בשלב הסופי תתבקשו לעשות את כל הפעולות ברצף ובמהירות. בסך הכול הסימולטור נמשך כשלוש עד ארבע שעות (בטווח הזה כלול גם הזמן שמוקדש לקריאת ההוראות), ומקבלים בו הפסקה של חמש דקות בלבד. 

טיפים לסימולטור טיסה

    • בתחילת המבחן בדקו שכל הציוד בעמדתכם תקין ועובד.
    • רגע לפני שהמבחן מתחיל, תקבלו הוראות כיצד להשתמש במצערת ובידית הניווט של המטוס, ומעט זמן לתרגול. אנחנו ממליצים לקרוא את ההוראות היטב ולתרגל את השליטה שלכם במטוס.
    • גם אם תטעו, אל תילחצו ואל תחששו. המטרה של הסימולטור היא לבחון אם אתם מצליחים להתמודד עם אתגרים לא מוכרים, ללמוד מטעויות ולהשתפר ממשימה למשימה. אז אל תתייאשו והשתדלו לעשות את הכי טוב שאתם יכולים בכל רגע. 

 

טיפ מאיתנו: בירפ"א בוחנים גם את היכולת שלכם להתמודד עם אתגרים לא מוכרים וללמוד מטעויות. לכן, גם אם משהו לא מצליח לכם - אל תיתנו לזה לייאש או לתקוע אתכם. נסו לחשוב מה אפשר ללמוד מזה כדי להתקדם הלאה.


מיונים לטיס שלב 2: ירפ"א א' חלק ב' (המכונה גם ירפ"א ב')

בשלב השני תיבחנו במבחן סימולטור נוסף. אם תעברו אותו בהצלחה, תעברו בדיקות עיניים מקיפות וכן מבחני אישיות. הבדיקות ומבחני האישיות יכולים להתקיים באותו היום או ביום נפרד. אחרי כל אחד מהמבחנים יעדכנו אתכם מיידית אם עברתם או לא. 

סימולטור ניווט וירי

מבחן סימולטור מאתגר ומציאותי יותר מהמבחן של חלק א'. 20 השלבים הראשונים בסימולטור, שנקראים גם שלבי ההכנה, ילמדו אתכם בעצם איך לתפעל אותו (כמו שאמרנו, הפעם יהיו יותר כפתורים ופונקציות שתצטרכו להכיר). אחר כך תעברו ל-30 שלבים נוספים, בדרגת קושי עולה, שיבחנו אתכם על מה שלמדתם. בחלק מהשלבים תתבקשו, למשל, לנסות לזכור מפה שתוצג לפניכם לזמן קצר, ולאחר מכן לנווט בה מהזיכרון; ליירט מטרות ולהתמודד עם מטוסים שמאיימים עליכם; ובאופן כללי להצליח לתפקד עם הפרעות והסחות דעת כמו צפצופים ואזעקות, פניות במכשיר הקשר וכו'. הסימולטור בוחן תכונות כמו דיוק, התנהלות תחת לחץ, התנהלות בחוסר ודאות, מתח, זיכרון ועוד. הבשורות הטובות הן שתוכלו לצאת להפסקות בין השלבים השונים, רק קחו בחשבון שזה אומר שתסיימו את יום המיונים מאוחר יותר.

טיפים לסימולטור ניווט וירי

    • סימולטור זה דורש שליטה בפונקציות רבות בו-זמנית (לעומת הכפתור הבודד הקיים בסימולטור טיסה). לכן חשוב לשים לב להוראות השימוש בידית ובמצערת, ולשמור על רמת ריכוז גבוהה. אל תעברו לשלב הבא לפני שאתם תהיו בטוחים שהבנתם את כל ההוראות.
    • כאמור, כל שלב בסימולטור יהיה מעט קשה יותר מקודמו. חשוב לשמור כל הריכוז ולנסות להשתפר מפעם לפעם.
    • אם אתם נתקלים במספר מכשולים במקביל (לדוגמה התחמקות ממטוסי אויב והפצצות), השתדלו לא להתנפל על כולם יחד - טפלו בהם זה אחרי זה ביעילות ובמהירות, ושמרו על רוגע.

 

מבחני אישיות

סדרה של מבחנים שנועדו לאפשר לצבא להכיר אתכם טוב יותר ולהבין אם יש לכם את התכונות הדרושות לתפקיד. המבחנים מחולקים לכמה סוגים:

  • שאלון אישי - במבחן זה תתבקשו לכתוב קורות חיים מורחבים: איפה למדתם ומהם הציונים שלכם, למה אתם רוצים להתגייס לטיס, אילו אירועים משמעותיים עיצבו את מי שאתם וכו'.
  • שאלון 300 - שאלון ממוחשב שכולל כ-300 שאלות, ובמסגרתו תתבקשו לדרג את מידת ההסכמה שלכם עם היגדים שקשורים לתכונות אופי שונות (למשל אמפתיה, שאפתנות, ישירות וכו').
  • השלמת משפטים - במבחן זה יופיעו לפניכם התחלות של משפטים שונים ואתם תתבקשו להשלים אותם בהתאם לשיקול הדעת שלכם.
  • שאלון העדפות למגמות - בשלב זה גם ישאלו אתכם באיזו מגמה תרצו להיות במקרה שתעברו את המיונים ותגיעו לשלב הרלוונטי בקורס: קרב, מסוקים, תובלה וכו'.


ההכנה שתיתן לכם כנפיים

 

בדיקות עיניים

בדיקות עיניים שמטרתן לבדוק האם הראייה שלכם עומדת בתנאים לטיס. אתם תעברו בדיקת ראייה ובדיקת עיוורון צבעים. 


מיונים לטיס שלב 3: ירפ"א ב' (המכונה גם שלב הפסיכולוג)

שלב זה כולל תחנה של ריאיון אישי עם פסיכולוג או פסיכולוגית. מספר ימים לפני הריאיון תקבלו במייל שני טפסים למילוי - טופס שמירה על סודיות ושאלון מוטיבציה לטיס. על פי רוב, הריאיון יתקיים בזום בשעות הבוקר, וכבר בשעות הצוהריים המאוחרות תקבלו תשובה אם אתם ממשיכים לגיבוש טיס או לא. 

פסיכולוג - ריאיון אישי 

ריאיון עם פסיכולוג או פסיכולוגית שבו תיבדק ההתאמה שלכם לתפקיד על פי התנסויות שעברתם, תכונות האישיות שלכם ורמת המוטיבציה שאתם מפגינים - כלומר האם יש לכם את מה שדרוש כדי להתמודד עם האתגרים הרבים של הקורס ושל התפקיד עצמו. במהלך השיחה, הפסיכולוג או הפסיכולוגית גם עשויים להתייחס לתשובות שלכם במבחני האישיות בירפ"א א' חלק ב'. 

דוגמאות לשאלות שהפסיכולוג עשוי לשאול 

  • האם עסקתם בפעילויות הדרכה בעבר? (תנועת נוער וכדומה)
  • מדוע אתם מעוניינים להיות טייסים?
  • מהם הקשיים שאתם צופים בתפקיד?
  • מהי עמדת המשפחה כלפי הרצון שלכם להיות טייסים?
  • האם אתם לומדים פיסיקה בתיכון? אם לא - יש לנמק מדוע. 

 

עוד צעד קטן ואתם שם

 

ירפ"א 112 - איך מגיעיםכאמור, שלושת השלבים מתקיימים בירפ"א 112, שנמצאת בבסיס תל השומר (ממש ליד השער הצפוני).

איך מגיעים לירפ"א 112?

הגעה בעזרת אפליקציית WAZE

הגעה בעזרת Google Maps 


גיבוש טיס

שלב המיון האחרון והאינטנסיבי ביותר. הגיבוש אורך חמישה ימים ונערך, כאמור, בבית הספר לטיסה בחצרים. יש שני מועדים לגיבוש בכל שנה: מועד ראשון אחרי סוכות, בסביבות ספטמבר-אוקטובר, ומועד שני לפני פסח, בסביבות מרץ-אפריל. במהלך הגיבוש תתפקדו ממש כמו חיילים, ותתמודדו עם סדר יום עמוס ומעייף, שידמה את השגרה בקורס טיס. במהלך הגיבוש תידרשו להתמודד עם אתגרים מנטליים ופיזיים, כמו התנהלות בתנאי חוסר ודאות, נשיאת משקלים כבדים, זחילות וכו'.

כאמור, הגיבוש אינטנסיבי מאוד, וכדי לעמוד במטלות הפיזיות המאתגרות שהוא כולל, תידרשו לכושר גופני בינוני-גבוה. בלי זה יהיה לכם קשה מאוד לסיים את הגיבוש. מלבד זאת, תצטרכו להתבלט ביכולת שלכם לעבוד בצוות, ללמוד מהר ולמצוא פתרונות למצבים מורכבים, וכן להפגין תכונות שנדרשות מלוחמים כגון נחישות, התמדה ואחריות. אם תעברו בהצלחה את השלב המאתגר הזה ותתקבלו לקורס הטיס המיוחל, הגיבוש ייחשב לחלק מהשירות הצבאי שלכם.

ומה קורה אם עברתי את המיונים? 


שאלות נפוצות

מתי מקבלים את הזימון לטיס?

הזימונים לטיס נשלחים בהתאם למועדי הצו הראשון. תאריכי המיונים מתקיימים במועדים שונים בכל שנה.

מה לעשות אם אני עומד בתנאי הסף, אבל לא קיבלתי זימון לטיס?

אם לא קיבלתם זימון למרות שאתם עומדים בתנאי הסף, תוכלו לפנות למוקד חיל האוויר במספר: 03-6065665 או במייל giyusavir@digital.idf.il

אפשר לבקש מיונים חוזרים לטיס?

ניתן לערער על תוצאות המיונים ולבקש מיון חוזר. חשוב לדעת שמרבית הערעורים לא מתקבלים, כך שכדאי לנמק היטב את הבקשה.

כמה עוברים גיבוש טיס?

רק 40% מכל המלש"בים שמתחילים את הגיבוש, יסיימו אותו בהצלחה ויתקבלו לקורס טיס. 20% מהמלש"בים שניגשים לגיבוש כלל לא יסיימו אותו, ויחתמו ויתור מתישהו במהלכו.

מה זה מבחן דינור?

מבחן דינור הוא אחד מהמבחנים הפסיכוטכניים שנערכים בירפ"א א' (חלק א'), ומטרתו לבחון את התפיסה המרחבית של המועמדים. זהו מבחן ממוחשב, ובכל שאלה בו תופיע על המסך קובייה שעל פאותיה מסומנות נקודות. בהתבסס על ההנחיות שיינתנו לכם על תנועת הנקודות, תצטרכו לקבוע אם שתי נקודות ספציפיות ייפגשו ואם כן - מתי (יש שלושה זמנים אפשריים). 

← אפשר לקרוא עוד על מבחן דינור כאן.

אפשר להתמיין לעוד תפקידים במקביל למיוני טיס?

זה משתנה מבנים לבנות. נסביר:

בגדול, בנים לא יכולים להתמיין ליחידה אחרת תוך כדי המיונים לטיס. יש רק שני יוצאים מן הכלל: אפשר להתמיין לתפקידי מודיעין ולהשתתף ביום סיירות. אם התקבלתם גם לתפקיד במודיעין או שהשגתם מיונים כלשהם ביום הסיירות, אז במקרה שתנשרו בהמשך מקורס טיס - תוכלו להיכנס לתפקיד שהתקבלתם אליו במודיעין או להמשיך את המיונים שקיבלתם ביום הסיירות. עוד דבר שחשוב לציין כאן הוא שכל הבנים שנמצאו מתאימים לטיס מבחינת הנתונים שלהם, חייבים להגיע למיונים. אפשר לחתום ויתור על המסלול רק בשלב הגיבוש.

אצל בנות, לעומת זאת, מדובר במסלול התנדבותי: אפשר לחתום ויתור בכל שלב של המיונים, ואפשר גם להמשיך להתמיין ליחידות נוספות בצה"ל.

תפקידים נוספים שיכולים לעניין אתכם
סיירת מטכ"ל | יחידת אגוז | יחידת 669 | שייטת 13 | יחידת מגלן | יחידת דובדבן 
אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.