אתם רוצים לדעת כל מה שצריך על המיונים לקורס טיס, אבל לא מפסיקים לשמוע על ירפ"א 112? אנחנו כאן כדי לעשות לכם קצת סדר. אז הכירו את ירפ"א 112 (ירפ"א = יחידת רפואה אווירית), יחידה בתל השומר שבה מתקיימים שלושת השלבים הראשונים של המיונים לקורס טיס - ירפ"א א' חלק א', ירפ"א א' חלק ב' וירפ"א ב. אם תעברו את שלושת השלבים האלה, תזומנו לשלב הרביעי והאחרון, הגיבוש, שמתקיים בחצרים. כדי לקבל זימון לירפ"א 112 אתם צריכים לעמוד בכמה תנאי סף, כפי שתראו מייד.
הסעיפים הרפואיים שפוסלים את האפשרות להתמיין לטיס הם מיגרנות, בעיות אורתופדיות משמעותיות, בעיות שמיעה ומחלת אסתמה פעילה. סעיפים פוסלים נוספים נוגעים לראייה - מלש"בים שמרכיבים משקפיים במספר הגבוה מ-2.25 ומספר צילינדר גבוה מ-1.25 לא יוכלו להתמיין לטיס, וכך גם מלש"בים עם ליקוי משמעותי בראיית צבעים. אם הליקוי קל, תוכלו להתקבל לטיס.
חשוב לציין - גם אם תעמדו בכל התנאים האלה, עדיין לא בטוח שתקבלו זימון למיונים. לצה"ל יש הרבה שיקולים, ויכול להיות שההעדפות שלכם לא יעלו בקנה אחד עם צורכי המערכת.
בכל שנה יכולים להתמיין לטיס עד 10,000 מלש"בים (לבנות מוקצית מכסת מינימום).
שלב זה כולל שני חלקים: מבחנים פסיכוטכניים וסימולטור טיסה. בחלק הראשון תעברו מבחנים פסיכוטכניים, ורק מי שיעבור אותם בהצלחה יקבל הזדמנות לעבור לחלק השני - סימולטור הטיסה. שני החלקים יתקיימו באותו יום, עם הפסקה ביניהם. כבר בסוף היום תדעו אם אתם ממשיכים לשלב הבא.
סימולטור הטיסה בוחן אם יש לכם את הכישורים הדרושים לתפעול מטוס. בעזרת מצערת וידית ניווט (סטיק) תקבעו את מהירות המטוס, תנווטו אותו ותבצעו משימות ירי ויירוט. נציין גם שבידית הניווט יהיו המון כפתורים, אבל בסימולטור הזה תשתמשו רק באחד מהם (בשאר הכפתורים תשתמשו אם תגיעו לסימולטור שבירפ"א א' חלק ב'). בין היתר תתבקשו להגביר מהירות, לעלות ולרדת בגובה, להתקרב למטוס אחר, להתרחק ממנו ואז ליירט אותו. בשלב הסופי תתבקשו לעשות את כל הפעולות ברצף ובמהירות. בסך הכול הסימולטור נמשך כשלוש עד ארבע שעות (בטווח הזה כלול גם הזמן שמוקדש לקריאת ההוראות), ומקבלים בו הפסקה של חמש דקות בלבד.
טיפים לסימולטור טיסה
טיפ מאיתנו: בירפ"א בוחנים גם את היכולת שלכם להתמודד עם אתגרים לא מוכרים וללמוד מטעויות. לכן, גם אם משהו לא מצליח לכם - אל תיתנו לזה לייאש או לתקוע אתכם. נסו לחשוב מה אפשר ללמוד מזה כדי להתקדם הלאה.
בשלב השני תיבחנו במבחן סימולטור נוסף. אם תעברו אותו בהצלחה, תעברו בדיקות עיניים מקיפות וכן מבחני אישיות. הבדיקות ומבחני האישיות יכולים להתקיים באותו היום או ביום נפרד. אחרי כל אחד מהמבחנים יעדכנו אתכם מיידית אם עברתם או לא.
מבחן סימולטור מאתגר ומציאותי יותר מהמבחן של חלק א'. 20 השלבים הראשונים בסימולטור, שנקראים גם שלבי ההכנה, ילמדו אתכם בעצם איך לתפעל אותו (כמו שאמרנו, הפעם יהיו יותר כפתורים ופונקציות שתצטרכו להכיר). אחר כך תעברו ל-30 שלבים נוספים, בדרגת קושי עולה, שיבחנו אתכם על מה שלמדתם. בחלק מהשלבים תתבקשו, למשל, לנסות לזכור מפה שתוצג לפניכם לזמן קצר, ולאחר מכן לנווט בה מהזיכרון; ליירט מטרות ולהתמודד עם מטוסים שמאיימים עליכם; ובאופן כללי להצליח לתפקד עם הפרעות והסחות דעת כמו צפצופים ואזעקות, פניות במכשיר הקשר וכו'. הסימולטור בוחן תכונות כמו דיוק, התנהלות תחת לחץ, התנהלות בחוסר ודאות, מתח, זיכרון ועוד. הבשורות הטובות הן שתוכלו לצאת להפסקות בין השלבים השונים, רק קחו בחשבון שזה אומר שתסיימו את יום המיונים מאוחר יותר.
טיפים לסימולטור ניווט וירי
סדרה של מבחנים שנועדו לאפשר לצבא להכיר אתכם טוב יותר ולהבין אם יש לכם את התכונות הדרושות לתפקיד. המבחנים מחולקים לכמה סוגים:
ההכנה שתיתן לכם כנפיים
בדיקות עיניים שמטרתן לבדוק האם הראייה שלכם עומדת בתנאים לטיס. אתם תעברו בדיקת ראייה ובדיקת עיוורון צבעים.
ריאיון עם פסיכולוג או פסיכולוגית שבו תיבדק ההתאמה שלכם לתפקיד על פי התנסויות שעברתם, תכונות האישיות שלכם ורמת המוטיבציה שאתם מפגינים - כלומר האם יש לכם את מה שדרוש כדי להתמודד עם האתגרים הרבים של הקורס ושל התפקיד עצמו. במהלך השיחה, הפסיכולוג או הפסיכולוגית גם עשויים להתייחס לתשובות שלכם במבחני האישיות בירפ"א א' חלק ב'.
דוגמאות לשאלות שהפסיכולוג עשוי לשאול
עוד צעד קטן ואתם שם
כאמור, שלושת השלבים מתקיימים בירפ"א 112, שנמצאת בבסיס תל השומר (ממש ליד השער הצפוני).
איך מגיעים לירפ"א 112?
הגעה בעזרת אפליקציית WAZE
הגעה בעזרת Google Maps
שלב המיון האחרון והאינטנסיבי ביותר. הגיבוש אורך חמישה ימים ונערך, כאמור, בבית הספר לטיסה בחצרים. יש שני מועדים לגיבוש בכל שנה: מועד ראשון אחרי סוכות, בסביבות ספטמבר-אוקטובר, ומועד שני לפני פסח, בסביבות מרץ-אפריל. במהלך הגיבוש תתפקדו ממש כמו חיילים, ותתמודדו עם סדר יום עמוס ומעייף, שידמה את השגרה בקורס טיס. במהלך הגיבוש תידרשו להתמודד עם אתגרים מנטליים ופיזיים, כמו התנהלות בתנאי חוסר ודאות, נשיאת משקלים כבדים, זחילות וכו'.
כאמור, הגיבוש אינטנסיבי מאוד, וכדי לעמוד במטלות הפיזיות המאתגרות שהוא כולל, תידרשו לכושר גופני בינוני-גבוה. בלי זה יהיה לכם קשה מאוד לסיים את הגיבוש. מלבד זאת, תצטרכו להתבלט ביכולת שלכם לעבוד בצוות, ללמוד מהר ולמצוא פתרונות למצבים מורכבים, וכן להפגין תכונות שנדרשות מלוחמים כגון נחישות, התמדה ואחריות. אם תעברו בהצלחה את השלב המאתגר הזה ותתקבלו לקורס הטיס המיוחל, הגיבוש ייחשב לחלק מהשירות הצבאי שלכם.
ומה קורה אם עברתי את המיונים?
הזימונים לטיס נשלחים בהתאם למועדי הצו הראשון. תאריכי המיונים מתקיימים במועדים שונים בכל שנה.
אם לא קיבלתם זימון למרות שאתם עומדים בתנאי הסף, תוכלו לפנות למוקד חיל האוויר במספר: 03-6065665 או במייל giyusavir@digital.idf.il
ניתן לערער על תוצאות המיונים ולבקש מיון חוזר. כדי להגיש ערעור צריך לחכות 3 חודשים לאחר ירפ"א. במקרה של ערעור על גיבוש, ניתן להגיש חצי שנה לאחר הגיבוש כדי לבקש גיבוש חוזר. חשוב לדעת שמרבית הערעורים לא מתקבלים, כך שכדאי לנמק היטב את הבקשה.
רק 40% מכל המלש"בים שמתחילים את הגיבוש, יסיימו אותו בהצלחה ויתקבלו לקורס טיס. 20% מהמלש"בים שניגשים לגיבוש כלל לא יסיימו אותו, ויחתמו ויתור מתישהו במהלכו.
מבחן דינור הוא אחד מהמבחנים הפסיכוטכניים שנערכים בירפ"א א' (חלק א'), ומטרתו לבחון את התפיסה המרחבית של המועמדים. זהו מבחן ממוחשב, ובכל שאלה בו תופיע על המסך קובייה שעל פאותיה מסומנות נקודות. בהתבסס על ההנחיות שיינתנו לכם על תנועת הנקודות, תצטרכו לקבוע אם שתי נקודות ספציפיות ייפגשו ואם כן - מתי (יש שלושה זמנים אפשריים).
← אפשר לקרוא עוד על מבחן דינור כאן.
זה משתנה מבנים לבנות. נסביר:
בגדול, בנים לא יכולים להתמיין ליחידה אחרת תוך כדי המיונים לטיס. יש רק שני יוצאים מן הכלל: אפשר להתמיין לתפקידי מודיעין ולהשתתף ביום סיירות. אם התקבלתם גם לתפקיד במודיעין או שהשגתם מיונים כלשהם ביום הסיירות, אז במקרה שתנשרו בהמשך מקורס טיס - תוכלו להיכנס לתפקיד שהתקבלתם אליו במודיעין או להמשיך את המיונים שקיבלתם ביום הסיירות. עוד דבר שחשוב לציין כאן הוא שכל הבנים שנמצאו מתאימים לטיס מבחינת הנתונים שלהם, חייבים להגיע למיונים. אפשר לחתום ויתור על המסלול רק בשלב הגיבוש.
אצל בנות, לעומת זאת, מדובר במסלול התנדבותי: אפשר לחתום ויתור בכל שלב של המיונים, ואפשר גם להמשיך להתמיין ליחידות נוספות בצה"ל.