לפני הכול: קצת על קורס טיס

קורס טיס נועד להכשיר את הטייסים והנווטים שיהיו חוד החנית של חיל האוויר. מדובר באחד הקורסים היוקרתיים ביותר בצבא, וגם אחד המאתגרים והארוכים. הקורס נערך ברובו בבסיס חצרים, ונמשך שלוש שנים. זה אומר שבזמן שחיילים סדירים משלימים את השירות שלהם, החניכים בקורס טיס רק מסיימים את ההכשרה שלהם. אבל, לעומת חבריהם ביחידות אחרות - פרחי הטיס מסיימים את ההכשרה שלהם בדרגת סגן, ומצוידים בתואר ראשון ובמקצוע שיוכל לשמש אותם גם אחרי הצבא.

הקורס מורכב משישה שלבים, וכבר בשלבים הראשונים החניכים מתחלקים למגמות השונות: טייסי קרב, טייסי תובלה, טייסי מסוקים, נווטי קרב, נווטי תובלה ומכונני אוויר. לאחר הקורס החניכים ממשיכים לשירות קבע של שבע שנים. 

כדי להתקבל לקורס טיס צריך לעמוד בתנאי הסף ולעבור מיונים ארוכים שכוללים ארבעה שלבים: ירפ"א א' חלק א', ירפ"א א' חלק ב', ירפ"א ב' וגיבוש טיס. רוצים לשמוע עוד על המיונים ולהגיע מוכנים? כל הפרטים כאן!


קורס טיס - כל השלבים

כמובן, הקבלה לקורס טיס היא רק השלב הראשון בדרך להיות טייסים בצה"ל. זהו קורס מורכב ומאתגר, שלא מעט נופלים ממנו. הקורס נמשך שלוש שנים ומורכב משישה שלבים - כל אחד מהם נמשך כשישה חודשים: 

➀ מכין

השירות של פרחי הטיס נפתח בטירונות 05, שמתקיימת בבית הספר למקצועות החי"ר של חיל האוויר ונמשכת שמונה שבועות. בשבועות אלו עוברים החניכים אימוני חי"ר, מסעות, ימי קליעה, שיעורי קרב מגע ותרגילי אש. המפקדים הם קציני חי"ר (למשל מצנחנים, גולני וכפיר), והמטרה היא להעניק לפרחי הטיס טעימה משירות קרבי "ירוק". בשבוע הראשון עוברים החניכים מסע כותפות, ובסופו הם מקבלים "כותפות מכין" ונחשבים באופן רשמי לפרחי טיס. 

כבר לאחר הטירונות החניכים מתחילים בטיסות מיון ראשונות - שנקראות צ'קים - במטוסי הסנונית. כל אחד ואחת מהחניכים מבצעים 15 טיסות כאלו לצד מדריך או מדריכה, והן אלו שיקבעו אם ימשיכו בקורס או לא.

שלב הצ'קים הוא שלב הניפוי הגדול ביותר בקורס, ומי שצולח את "צ'ק 15" - הטיסה האחרונה בשלב זה - ממשיך בקורס ומשפר משמעותית את סיכוייו לסיים אותו!

 

כמו כן, בשלב זה החניכים לומדים קורסים מתוך, מה שנקרא, "חטיבת לימודי תעופה". אלו קורסים בתחומים של אווירודינמיקה, פיזיקה, מטאורולוגיה ועוד, שילוו אותם לאורך השלבים השונים של ההכשרה.

➁ בסיסי 

השלב השני נקרא "השלב הבסיסי". הוא כולל קורס צניחה, סדרת מילוט, ניווטים ועוד, וכן הסמכה לקצונה. במהלך שלב זה פרחי הטיס משתתפים בקורסים אקדמיים בנושאים כמו אווירודינמיקה, יישומי מחשב ומבנה המטוס, שמזכים אותם בנקודות לקראת התואר הראשון. 

בסוף השלב הבסיסי מתקיים שלב נוסף של צ'קים, שנערכים במטוסים מתקדמים לפי מגמות הטיס השונות: מטוס "צוקית" עבור מגמת קרב, "סייפן" למגמת מסוקים, "צופית" למגמת נווטים, ומטוס "ראם" או "הרקולס" למגמת כוננים. בסוף שלב הצ'קים הזה, מחולקים החניכים למגמות השונות (טייסי קרב, טייסי מסוקים, טייסי תובלה, נווטי קרב, נווטי תובלה ומכוננים / מהנדסי טיסה).

את סיום השלב הבסיסי מציינים בטקס במצדה, שבו פרחי הטיס מקבלים סיכות קצונה של לוחמי צוות אוויר.

 מהם מקצועות צוות אוויר?

אז מה בעצם החלוקה למגמות בקורס טיס אומרת על המשימות שתקבלו במהלך השירות הסדיר שלכם? נסביר בקצרה: 

  • טייסי קרב - הטייסים שאנחנו בדרך כלל שומעים על ההישגים שלהם בחדשות. טייסי קרב מוכשרים לבצע משימות מבצעיות של תקיפה קרקעית, יירוט אווירי, איסוף מודיעין ועוד. המטוסים שמשמשים את טייסי הקרב כיום: F-15 ,F-16 ,F-35. 
  • טייסי תובלה - יש טייסי תובלה קלה, שמטיסים מטוסי צופית וחופית, ועוסקים בעיקר במשימות של סיור, איסוף מודיעין, ממסר ותצפית; ויש טייסי תובלה כבדה, שמטיסים מטוסי קרנף, ראם, שמשון ונחשון, ולוקחים חלק בלא מעט משימות מיוחדות, כמו הצנחת כוחות ומבצעים הומניטריים.
  • טייסי מסוקים - מתחלקים למסק"ר (מסוקי קרב, כמו פתן ושרף) ולמסע"ר (מסוקי סער, כמו יסעור וינשוף). טייסי מסק"ר מתמקדים במשימות של תקיפת מטרות מגובה נמוך, סיוע לכוחות קרקעיים וגם סיכולים ממוקדים; טייסי מסע"ר מובילים משימות סיוע וחילוץ לאזרחים ולכוחות קרקעיים, וכן מטיסים כוחות לאזורי לחימה.
  • נווטי קרב - כיום תחום האחריות העיקרי של הנווטים הוא מערכות הנשק במטוס, אבל למעשה הם אחראים להשלמת המשימות המבצעיות לא פחות מהטייסים. בחלק מהמשימות הטייסים יותר דומיננטים (למשל בקרבות אוויר) ובחלקן הנווטים הם המובילים (למשל בתקיפת מטרות קרקע). 
  • נווטי תובלה - אחראים על מערכות הניווט והשליטה והבקרה במטוס. הנווטים צריכים לדעת לתכנן את המשימה בצורה הטובה ביותר מבחינת נתיבי הטיסה, מהירות הטיסה וכו', וכמובן להתמודד עם כל הבלת"מים שבדרך להשלמת המשימה. נווטי התובלה עוברים חלק מההכשרה בבסיס נבטים, בטייסת נתו"ם (נווטי תובלה ומכוננים).
  • מכוננים - נקראים גם מהנדסי טיסה. המכוננים נמצאים במטוסי תובלה כבדה, והתפקיד שלהם הוא לוודא שכל מערכות המטוס (דלק, חשמל, אוויר, הידראוליקה) עובדות כמו שצריך ולטפל בתקלות, אם יש כאלה, במהלך הטיסה. גם המכוננים, לצד נווטי התובלה, עוברים חלק מההכשרה שלהם בנבטים.

➂ ראשוני

בשלב זה פרחי הטיס משובצים בטייסות לפי המגמות שלהם, ולומדים להתנהל בחדר מבצעים מול מפקד או מפקדת הטייסת. השלב הראשוני כולל בעיקר טיסות אימון אינטנסיביות ויומיומיות, ומטרתו לפתח את מיומנויות הטיסה הבסיסיות של החניכים, בהתאם למגמות שבהן שובצו. זה השלב שבו מבצעים פרחי הטיס את טיסת הסולו הראשונה שלהם - טיסה בלי מדריך מלווה!

תוך כדי, החניכים ממשיכים בקורסי הלימוד שלהם בחטיבת לימודי תעופה, אם כי לא באופן מרוכז. הלימודים יפוזרו על פני כל השלב, ויכללו קורסים כמו מכניקת טיסה, סטטיסטיקה, אלגברה ועוד.

➃ + ➄ שנת ההשכלה - השנה האקדמית לתואר ראשון

שלבים ארבע וחמש מרכיבים את שנת ההשכלה של פרחי הטיס. אומנם הלימודים מטעם חיל האוויר מתפרשים על פני כל שלבי הקורס, אבל בשנה זו הלימודים האקדמיים נעשים באופן מרוכז ואינטנסיבי. במהלך שנה זו לומדים החניכים לתואר ראשון באוניברסיטת בן גוריון באחד מהמסלולים הבאים: מתמטיקה ומדעי המחשב; טכנולוגיות מידע וניהול; כלכלה וניהול; או פוליטיקה, ממשל וניהול. סגל הקורס משבץ את החניכים במסלול על פי שקלול הישגים לימודיים והעדפות של החניך או החניכה.

הלימודים מתקיימים בקמפוס של בית הספר לטיסה, אליו מגיעים המרצים. השנה האקדמית של פרחי הטיס מורכבת משלושה סמסטרים, כל אחד באורך 13 שבועות. עם סיום כל סמסטר נערכת תקופת מבחנים. החניכים מקבלים מחשב נייד וגישה לספרייה ולמתקני האקדמיה.

ומה לגבי פסיכומטרי? חשוב לציין שאין צורך בציון פסיכומטרי כדי להתקבל ללימודים, אך כן יש חובה לתעודת בגרות מלאה. 

➅ מתקדם

השלב האחרון והמסכם של הקורס כולל את השלמת הלימודים האקדמיים וכן רכישת מיומנויות טיסה מבצעיות ומתקדמות. 


טקס סיום קורס טיס - מסדר כנפיים

בתום שלוש שנים ארוכות ואינטנסיביות עוברים פרח הטיס שני טקסים מרגשים. הראשון הוא טקס חשיפת דרגות - בטקס זה מוסרות הכותפות של קורס הטיס ומוחלפות בדרגות סגן. יומיים לאחר מכן מגיע הטקס הגדול באמת - טקס "מסדר כנפיים". 

מסדר הכנפיים הוא ממש יום חג עבור בוגרי קורס הטיס של חיל האוויר, ונחשב לאחד הטקסים המרגשים ביותר בכל צה"ל. מסדר הכנפיים נערך פעמיים בשנה, בסיום כל מחזור של קורס טיס, על רחבת המסדרים של בית הספר לטיסה. במסגרתו מוענקות לבוגרי הקורס סיכות כנפי הטיס מול קהל גדול של משפחה, חברים וקצינים בכירים, בהם הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר, ובנוכחות שר הביטחון. 

במהלך הטקס יש מופע מרשים של מסוקים ומטוסים שמבצעים תעלולים בשמיים ומדגימים את יכולות החיל בשדה הקרב האווירי, בזמן שהבוגרים משליכים את כובעי הטייסים באוויר. 


ומה קורה אחרי קורס טיס?

אחרי שצלחו את כל השלבים, נווטי התובלה, נווטי הקרב והמכוננים משובצים בטייסות שבבסיסים השונים בחיל האוויר. טייסי הקרב, התובלה והמסוקים, לעומת זאת, ממשיכים את ההכשרה שלהם בקא"ם (קורס אימון מבצעי), ורק אחריו משובצים בטייסות.

אופי השירות לאחר מכן משתנה בהתאם לטייסת ובהתאם לכוננויות שתופסים. אנשי צוות האוויר מחויבים בשירות קבע של שבע שנים, ורבים מהם ממשיכים לתקופת קבע נוספת גם אחר כך. אבל גם אלו שממשיכים הלאה לאזרחות מבקרים בטייסות לא מעט במסגרת המילואים שלהם - בערך 60 ימים בשנה, עד גיל הפטור ממילואים (שכיום עומד על 49).


לאן מגיע מי שנופל או נופלת מקורס טיס?

הנופלים מקורס טיס מתחלקים לשניים: 

1. נק"טים - נושרי קורס טיס. מדובר על חיילים שנפלו מהקורס לפני סוף השלב הבסיסי (השלב השני בהכשרה).

2. מצ"אות - מודחי צוות אוויר. החיילים שנפלו מהקורס אחרי השלב הבסיסי, וכבר הספיקו לקבל סיכת מ"מ. 

נק"טים בדרך כלל יעברו ראיונות בתוך חיל האוויר וגם בחילות אחרים, שם ינסו להבין למה הם נפלו מהקורס ולמצוא תפקיד שיתאים להם. פעמים רבות, נק"טים משובצים כסיירי אוויר, פקחי העמסה, קשל"טים, בקרים ועוד.

מצ"אות יתבקשו להתייצב לפני ועדה שמעריכה את היכולות והכישורים שלהם (פיקוד, חוסן אישי וכו'). התפקידים הכי מבוקשים בקרב המצ"אות הם בקרים או מפעילי כטב"ם.

מדיניות מצנח זהב: מדיניות זו היא מעין "רשת ביטחון" לנושרים מקורס טיס. חיילים וחיילות שהתקבלו לתפקידים אטרקטיביים אחרים בצה"ל (למשל תפקידי מודיעין) בתור מלש"בים, יוכלו להשתבץ בתפקידים אלו אם ייפלו מקורס טיס. 


שאלות נפוצות

כמה חניכים מסיימים קורס טיס?

בממוצע, רק אחד או אחת מתוך שישה חניכים מסיים/ת את הקורס בהצלחה.

גם בנות יכולות להתמיין לטיס?

כן! אם תימצאו מתאימות מבחינת הנתונים שלכן, תקבלו זימון למיונים לטיס. בניגוד לבנים, תוכלו לחתום ויתור בכל שלב במיונים. פרט לזה - אין כל הבדל בין בנים לבנות במהלך הקורס. 

חשוב לדעת: אם התקבלתן גם לטיס וגם ליחידה נוספת אבל בחרתן בטיס, אז במקרה של נפילה מהקורס יהיה לכן "מצנח זהב" - כלומר תוכלו להשתבץ ביחידה הנוספת שהתקבלתן אליה.

תפקידים נוספים שיכולים לעניין אתכם
סיירת מטכ"ל | יחידת אגוז | יחידה 669 | שייטת 13 | יחידת מגלן | יחידת דובדבן

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.