מבחן מפע"ם הוא מבחן פסיכומטרי ממוחשב, המיועד להיבחנות בתנאים מותאמים בשל לקות למידה או מגבלה רפואית נפשית או פיזית.
בדומה למבחן הפסיכומטרי, מבחן מפע"ם נערך על ידי מאל"ו (מרכז ארצי לבחינות ולהערכה), ובוחן יכולות בשלושה תחומים: כמותי, מילולי ואנגלית. הציון במבחן מפע"ם הוא ציון של מבחן פסיכומטרי לכל דבר, והוא ישמש אתכם בקבלה למסלולי הלימוד השונים באוניברסיטאות ובמכללות.
על פניו ההבדל הגדול ביותר בין המבחן הפסיכומטרי לבין מבחן מפע"ם הוא שהפסיכומטרי נערך בכתב, ואילו מפע"ם נערך באמצעות מחשב. אלא שלצד הבדל טכני זה יש כמה הבדלים מהותיים יותר בין המבחנים, ולכן חשוב מאוד שתהיו מודעים אליהם:
בשונה ממבחן הפסיכומטרי, שבו יודעים בדיוק מהו מספר השאלות בכל פרק, מבחן מפע״ם הוא מבחן
אדפטיבי,
מבחן אדפטיבי הוא מבחן המתאים את רמת השאלות שבו לרמתו של הנבחן. המבחן מתחיל בהצגת שאלות ברמת קושי בינונית - אם תענו עליהן נכונה, תמשיכו למענה על שאלות בדרגת קושי גבוהה. אם תטעו, תחזרו לקבל שאלות ברמת קושי קלה יותר.
שמשכו ומספר השאלות המופיעות בכל פרק בו אינם קבועים. משך המבחן עשוי לנוע משעתיים ועד ליותר מארבע שעות, בהתאם לרמת הנבחן ולביצועיו. שימו לב - משך המבחן לא משפיע על הציון, כך שאין צורך למהר.
בעוד שבמבחן פסיכומטרי זמן המענה מוקצב עבור כל פרק בנפרד ועומד על 20 דקות, במבחן מפע"ם מוקצב הזמן עבור כל שאלה בנפרד. הקצבת הזמן השונה משפיעה על האופן שבו הנבחנים מנהלים את המבחן - במקום לחלק את הזמן בין השאלות השונות, עליכם להתמודד כל פעם עם שאלה אחת. כמו כן, אם פתרתם את השאלה ונותר לכם זמן, תוכלו לבדוק את עצמכם ולנסות לפתור את השאלה בדרכים נוספות, מבלי לדאוג להמשיך מהר הלאה.
במבחן הפסיכומטרי הנבחנים יכולים לחזור לשאלות שנותרו ללא מענה בכל פרק, לענות על שאלות קלות מהר או להשאיר שאלות קשות לסוף. מבחן מפע״ם, לעומת זאת, דורש מהנבחנים לענות על כל השאלות לפי הסדר וללא האפשרות לחזור אחורה. יש בזה יתרון מסוים, שכן לא צריך לדאוג לאסטרטגיות מענה או להקדיש זמן למחשבה על תכנון דרך עבודה נכונה.
המבחן הפסיכומטרי מורכב ממטלת כתיבה ושמונה פרקי שאלות. לעומתו, מבחן מפע"ם מורכב ממטלת כתיבה ושלושה פרקי שאלות בלבד. ברגע שסיימתם עם אחד הפרקים, לא תוכלו לחזור אליו שוב. שימו לב - הנושאים במבחן מפע"ם זהים לאלו הקיימים גם במבחן הפסיכומטרי הרגיל.
מועמדים שנרשמו למבחן הפסיכומטרי יכולים להגיש בקשה לבחינה בתנאים מותאמים בגין לקות למידה או הפרעות קשב. מבחן מפע"ם יכול להתאים גם למועמדים עם מגבלה רפואית, נפשית או פיזית (לרבות נשים בהיריון מתקדם).
כדי להגיש את הבקשה, יש למלא את השאלון באתר מאל"ו, ולצרף מסמכים התומכים בבקשה. יש להגיש את הבקשה עד סיום מועד ההרשמה למבחן. חשוב לדעת שהטיפול בבקשה עשוי להימשך כ-25 ימי עבודה. מסיבה זו, יש לשלוח את כל המסמכים כחודשיים לפחות לפני מועד סיום ההרשמה, כך שבמקרה שתקבלו דחייה, תספיקו להגיש ערעור. מסמכים שיגיעו באיחור לא יטופלו.
מבחן מפע“ם מורכב מארבעה פרקים: מטלת כתיבה, פרק חשיבה מילולית, פרק חשיבה כמותית ופרק אנגלית. כאמור, מדובר במבחן אדפטיבי, ולכן מספר השאלות הכלולות בו וסדר הופעתן עשוי להשתנות מנבחן לנבחן. המבחן פותח במטלת הכתיבה, שבה תידרשו לכתוב חיבור בנושא שיוצג לפניכם. לאחר מכן, תמשיכו לפרקים הנוספים. באמצע כל פרק תינתן הפסקה של שתי דקות וחצי. במעבר מפרק לפרק תקבלו הפסקה של חמש דקות.
פרק זו כולל שאלות אמריקאיות בתחום המילולי, הבוחנות היבטים כמו הבנת הנקרא ושליטה באוצר מילים. הפרק כולל שאלות מארבעה סוגים:
מצאו את צמד המילים המקיים את אותו הקשר המופיע בשאלה:
לסנן : נקב
פתרון והסבר:
לסנן היא פעולה שמתבצעת באמצעות מסננת, המורכבת מנקבים רבים. לסרק היא פעולה המתבצעת באמצעות מסרק, שמורכב מהרבה שיניים.
מנהל השיווק של חברה המייצרת מוצרי חלב הורה להחליף את אריזותיהם של כל מוצרי החברה לאריזות לבנות, בתקווה להגדיל את היקף המכירות. שבוע לאחר שהוחלפו האריזות גילה לאכזבתו שחלה ירידה במכירות, והוא ייחס זאת להחלפת האריזות.
איזו מהעובדות הבאות עשויה לתמוך בסברתו של מנהל השיווק?
פתרון והסבר:
סברתו של מנהל השיווק היא שהחלפת אריזות המוצרים גרמה לירידה במכירות. עלינו לחפש בתשובות עובדה שתומכת בכך שזו אכן הסיבה לירידה במכירות, ולא סיבה אחרת. אם היקף המכירות הארצי של מוצרי חלב נותר ללא שינוי בתקופה שלאחר החלפת האריזות, הרי שלא חל שינוי מהותי כלשהו בשוק באופן כללי, ולפיכך, לא היינו מצפים שתהיה ירידה במכירות החברה. מאחר שבכל זאת נרשמה ירידה, מתחזקת ההשערה שהסיבה לכך היא החלפת האריזות.
התחום הכמותי נחשב לא פעם למאתגר ביותר במבחן, בעיקר בגלל הגבלת הזמן הנוקשה שבו. עם זאת, שאלות הפרק הכמותי לא ידרשו מכם חישובים מורכבים, ובדרך כלל תהיה בהם דרך אחת קצרה לפתרון.
הפרק הכמותי כולל שאלות משני סוגים:
בחרו בתשובה הנכונה:
פתרון והסבר:
כדי לפשט את הביטוי, עלינו להביא את האיברים השונים בו לבסיס זהה כדי שנוכל להשתמש בחוקי חזקות.
הבסיסים המופיעים בשאלה הם: 3, 8, 6, 4. אין בסיס אחד משותף לכל המספרים הללו, ולכן נחלקם לשתי קבוצות של בסיסים זהים:
את המספרים 4 ו-8 אפשר לבטא באמצעות הבסיס 2 כך:
את המספר 6 אפשר לבטא באמצעות הבסיסים 2 ו-3 כך:
באופן זה כל המספרים בשאלה יהיו מבוטאים באמצעות הבסיסים 2 ו-3.
ניישם זאת על הביטוי הנתון:
כעת נשתמש בחוקי חזקות כדי לפשט את הביטוי:
מצאנו שהביטוי שווה לשישית, ולכן התשובה הנכונה היא תשובה מספר 4.
נתון:
הביטוי ( 1-y ) יכול להיות שווה ל-
פתרון והסבר:
נבחן את הנתון:
עלינו למצוא את התחום שבו y יכול להימצא, אך בנתון מופיע (y-) ולא y.
נביט בציר המספרים ונראה כי כאשר (y-) נמצא בין (1-) לאפס, אז הנגדי שלו (כלומר y) בהכרח נמצא בין אפס ל-1.
ראינו כי התחום שבו y יכול להימצא הוא: כלומר y הוא שבר פשוט חיובי.
כאשר לוקחים את המספר 1 ומפחיתים ממנו שבר פשוט וחיובי, נשארים בהכרח עם שבר חיובי, ומכאן שהביטוי שווה בהכרח למספר בתחום שבין 0 ל-1 (לא כולל 0 ו-1).
למשל, אם
אז
התשובה היחידה שנמצאת בתחום שבו y יכול להימצא היא תשובה מספר 1, ולכן היא התשובה הנכונה.
בסרטוט שלפניכם שני מעגלים שמרכזם בנקודה O.
נתון:
לפי נתונים אלו והנתונים שבסרטוט,
פתרון והסבר:
בסרטוט מופיעים שני מעגלים: מעגל גדול שרדיוסו R ומעגל קטן שרדיוסו r.
כדי למצוא את היחס בין היקפי המעגלים שעליו אנו נשאלים, נבטא את ההיקף של כל אחד מן המעגלים באמצעות R ו- r:
הנוסחה לחישוב היקף מעגל היא:
נציב את הרדיוסים הנתונים בנוסחה לחישוב ההיקף, ונחשב את היחס שעלינו למצוא:
מצאנו שהיחס שווה ל-2, ולכן התשובה הנכונה היא תשובה מספר 2.
הערה: משאלה זו אפשר ללמוד שהיחס בין היקפיהם של שני מעגלים זהה ליחס בין הרדיוסים שלהם. כלל זה נכון לכל שני מעגלים.
אמיר ואדיר עובדים באותו קצב וצובעים יחד בית ב-6 שעות.
אמיר ואבי (שקצב עבודתו אחר) מסיימים יחד את צביעת הבית ב-3 שעות.
בהנחה שקצב עבודתו של אמיר אינו מושפע מהאדם שעמו הוא צובע, כמה שעות יידרשו לאבי כדי לצבוע את הבית לבדו?
פתרון והסבר:
הנתון הראשון מספק לנו מידע על עבודתם המשותפת של אמיר ואדיר, אך כדי לענות על השאלה עלינו להבין מה קצב העבודה של אמיר לבדו.
שלב א' – מציאת קצב העבודה של אמיר
אמיר ואדיר עובדים באותו קצב, וכאשר הם עובדים יחד, הם מסיימים לצבוע את הבית ב-6 שעות.
מכאן אפשר להסיק שאם אמיר יצבע את אותו בית לבדו, יידרש לו זמן כפול (כי עליו לבצע עבודה כפולה). כלומר, אמיר צובע לבדו את הבית ב-12 שעות.
שלב ב' – העבודה המשותפת של אמיר ואבי
נסדר את הידוע לנו עד כה בטבלה:
אמיר ואבי אינם עובדים באותו קצב, ומכאן שצביעת הבית אינה מתחלקת שווה בשווה ביניהם.
נזכור כי השניים עובדים יחד. כדי להבין את חלוקת העבודה ביניהם יש לבדוק מה קורה כאשר הם עובדים פרק זמן זהה.
נעשה זאת על גבי טבלה. לפי הנתון, כאשר השניים צובעים בית יחדיו נדרשות להם 3 שעות. מכאן שאם יצבעו במשך 12 שעות, הם יוכלו לסיים לצבוע 4 בתים (פי 4 זמן = פי 4 בתים):
אפשר לראות כי כאשר אמיר ואבי עובדים יחד במשך 12 שעות, הם צובעים 4 בתים. מתוך ארבעת הבתים אמיר צובע בית אחד, מה שאומר שבאותן 12 שעות אבי צובע 3 בתים (3=4-1).
שלב ג' – פתרון השאלה
ראינו כי אבי צובע 3 בתים ב-12 שעות. אם עליו לצבוע רק בית אחד, הרי יידרשו לו 4 שעות (שליש מהעבודה = שליש מהזמן). התשובה הנכונה היא תשובה מספר 4.
טיפ חשוב: בשאלות הספק שבהן שני פועלים שקצב עבודתם אינו זהה, נשאל את עצמנו תמיד מה יהיה ההספק של כל אחד מהם אם משך הזמן שיעבדו יהיה שווה (להבדיל מהשאלה כמה זמן יידרש לכל אחד מהם אם יבצעו עבודה זהה, שלא תסייע לנו בפתרון).
יובל ערך מסיבה בביתו. מספר האנשים שהוזמנו למסיבה גדול פי 5 ממספר האנשים שהגיעו אליה.
מבין האנשים שהגיעו למסיבה, מספר האנשים שהביאו מתנה גדול פי 2 ממספר האנשים שלא הביאו מתנה.
איזה מהמספרים הבאים יכול להיות מספר האנשים שהוזמנו למסיבה?
פתרון והסבר:
השאלה שלפנינו עוסקת ביחסים, ואפשר לפתור אותה בצורה אלגברית או באמצעות בדיקת התשובות.
דרך א' – פתרון אלגברי
בשאלה מתוארת קבוצה (האנשים שהוזמנו למסיבה) המחולקת לתתי-קבוצות. במקרים כאלה מומלץ לסדר את הנתונים בתרשים בצורת עץ:
כעת אפשר להשתמש במשתנה x כדי לבטא את היחסים בין הקבוצות בשאלה. כדי להימנע מהתעסקות עם שברים מומלץ תמיד להתחיל בקבוצה הקטנה ביותר – לסמן אותה ב-x, ובהתאם אליה למצוא את גודלי שאר הקבוצות. במקרה שלנו הקבוצה הקטנה ביותר היא קבוצת האנשים שלא הביאו מתנה, ולכן נסמן קבוצה זו ב-x ונשלים את שאר הקבוצות בהתאם לנתוני השאלה:
מהתרשים עולה שמספר האנשים שהוזמנו למסיבה הוא 15x. נזכור כי x הוא בהכרח מספר שלם (שהרי הוא מסמל מספר אנשים), ולכן מספר האנשים שהוזמנו למסיבה הוא בהכרח מספר שמתחלק ב-15 ללא שארית. המספר היחיד מבין התשובות שמתחלק ב-15 ללא שארית הוא 30, ולכן התשובה הנכונה היא תשובה מספר 3.
דרך ב' – בדיקת תשובות
מכיוון שנשאלנו "איזה מהמספרים הבאים יכול להיות..." אפשר להציב את הערכים שבתשובות, לבדוק איזה מהם אפשרי ובדרך זו למצוא את התשובה הנכונה.
רוצים לתרגל עוד שאלות כמותיות?
תחום השאלות הרביעי במבחן מפע"ם הוא אנגלית. בפרק האנגלית תמצאו שלושה סוגים של שאלות:
בחרו בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הנכונה ביותר:
Each year, hundreds of tourists visit Turkmenistan to see Door to Hell, a fiery crater of blazing flames, which once emitted poisonous _____ to the atmosphere
פתרון והסבר:
בכל שנה, מאות תיירים מבקרים בטורקמניסטן כדי לראות את "שער הגיהינום", מכתש בוער ורוחש להבות, אשר פעם פלט ____ רעילים לאטמוספרה.
(1) פחדים
(2) גזים
(3) קירות
(4) עלים
משפט זה מדגים את העובדה שלעתים אין צורך בהבנת המשפט כולו כדי לענות נכונה על השאלה. המשפט עוסק במשהו poisonous (רעיל) ש-emitted לאטמוספרה. כלומר, עלינו למצוא מילה מבין התשובות שהיא דבר-מה שיכול להיות רעיל, ובנוסף - שיכול להיות לו קשר לאטמוספרה.
בחרו בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הנכונה ביותר:
Hearts are like snowflakes – no two are alike
פתרון והסבר:
"לבבות הם כמו פתיתי שלג – אין שניים זהים."
במשפט זה יש שני קשרים לוגיים חשובים:
מילת הקיצון no ("שום/אף/אין") המתייחסת למילה two ("שתיים/שניים").
קשר של דמיון בין לבבות לפתיתי שלג באמצעות המילה like ("כמו").
משמעות המשפט היא שאין שני לבבות זהים כשם שאין שני פתיתי שלג זהים, כלומר כל הלבבות שונים זה מזה וגם כל פתיתי השלג שונים זה מזה.
מבחן מפע"ם מתקיים במועדי המבחן הפסיכומטרי הרגיל או עד 3 שבועות לאחריו (תאריך מדויק יישלח לנבחנים הזכאים להיבחן במבחן זה).
המבחן הפסיכומטרי נערך בארבעה מועדים קבועים מדי שנה - בחודשים אפריל, יולי, ספטמבר ודצמבר. לחצו כאן למידע נוסף על מועדים והרשמה.