מבחן אמיר"ם (מבחן מיון רמות ממוחשב) הוא מבחן אדפטיבי (מותאם אישית), הכולל שאלות אמריקאיות מ-3 סוגים: השלמת משפטים, ניסוח מחדש והבנת הנקרא. מכיוון שמבחן אמיר"ם הוא מבחן אדפטיבי, משך המבחן משתנה מאדם לאדם אבל הוא נמשך בממוצע כשעה. מאותה סיבה בדיוק, מספר השאלות בו משתנה מנבחן לנבחן.
לכל שאלה במבחן מוקצה זמן, לפי המפתח הבא: השלמת משפטים - 2 דקות לשאלה, ניסוח מחדש - 4 דקות לשאלה, הבנת הנקרא - 7 דקות לקריאת הקטע ו-4 דקות נוספות לכל שאלה.
זמן קריאת ההוראות אינו מוגבל בזמן. במהלך המבחן אין הפסקות אבל תוכלו לצאת לשירותים בין מקבצי שאלות, בליווי בוחן.
מבחן אדפטיבי (מותאם אישית) הוא מבחן שרמת השאלות בו נקבעת על פי רמתכם. במקרה של מבחן אמיר"ם, תקבלו תחילה כמה שאלות ברמה בינונית, ומשם ואילך יעריך המחשב את רמתכם ובהתאם יקבע את רמת השאלות שתקבלו. מכאן שככל שתענו נכונה על מספר גבוה יותר של שאלות, רמת הקושי תעלה, ובהתאם גם הציון שתקבלו.
לפני שנתחיל לדבר על הדברים שחשוב לעשות כדי להצליח במבחן, ניתן דוגמא לכל אחד מסוגי השאלות הכלולים במבחן.
בחרו בתשובה המשלימה את המשפט באופן הטוב ביותר.
A good way to prevent iron deficiency in _____ is to feed them breast milk or iron-fortified formula for the first year of their lives
A) acids
B) nephews
C) lawyers
D) infants
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (D).
דרך טובה למניעת מחסור בברזל בקרב _____ היא להאכיל אותם בחלב אם או בפורמולה מחוזקת בברזל במהלך השנה הראשונה לחייהם.
(A) חומצות
(B) אחיינים
(C) עורכי דין
(D) תינוקות
הסבר: מקריאת המילים המופיעות אחרי המילה החסרה (''is to feed them''), אנו מגלים שאיננו יודעים מי הם אותם 'them' שעליהם מדובר במשפט. מכאן אנו מבינים שהמילה החסרה מתייחסת לאותם 'them' שהאכילו.
הצירוף המופיע בסוף המשפט ('first year of their lives') מסייע לנו להבין שמדובר בתינוקות בשנתם הראשונה.
צפו בסרטון על לימוד אוצר מילים והשתפרו בהשלמת משפטים:
בחרו בתשובה שמבטאת בצורה הטובה ביותר את המשמעות של המשפט המקורי.
Human beings created music long before they could talk
A) Talking to the sound of music is something people have been doing for a long time
B) Before creating music, human beings talked about it for a long time
C) Even before people could speak, they had already made music
D) It took a long time for people to speak and create music
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (C).
בני האדם יצרו מוסיקה הרבה לפני שהם יכלו לדבר.
(A) דיבור לצלילי מוסיקה הוא משהו שאנשים עושים הרבה זמן.
(B) לפני שהם יצרו מוסיקה, בני האדם דיברו על כך במשך זמן רב.
(C) אפילו לפני שאנשים יכלו לדבר, הם כבר עשו מוסיקה.
(D) לקח הרבה זמן לאנשים לדבר וליצור מוסיקה.
נחפש בשאלה מבנה או קשר בולט, ונמצא את מילת הקישור before, שמציינת קשר של זמן: קודם אנשים יצרו מוסיקה, ולאחר מכן הם למדו לדבר.
בתשובה A ישנו ביטוי זמן (for a long time) אך אין קשר של זמן בין פעולת הדיבור לפעולת יצירת המוסיקה.
בתשובות B ו-C מופיע המבנה המקורי, וסדר הפעולות נכון: קודם מוסיקה, אחר כך דיבור.
תשובה D נפסלת כי היא מחליפה את הקשר הלוגי בין פעולת הדיבור לפעולת יצירת המוסיקה מקשר של קדימות בזמן לקשר של הוספה ('speak and create').
לאחר מעבר ראשוני על התשובות, נותרנו עם תשובות B ו-C. ניתן לפסול את תשובה B עקב שינוי משמעות: נאמר "בני האדם דיברו על זה במשך הרבה זמן" ואילו בשאלה לא נאמר על מה בני האדם דיברו, רק על היכולת שלהם לדבר.
התשובה שנותרה היא C, ולכן היא התשובה הנכונה.
שאלות הבנת הנקרא בוחנות הבנה של הרעיון המרכזי בקטע או בפסקה מסוימת ופירוש של מילים בהקשר ספציפי.
בכל חלק שני קטעי קריאה של 350 מילים בממוצע, ולאחריהם 5 שאלות. הקטעים הם בנושאים אקדמאיים. לא נדרש כל ידע קודם בנושא.
רבים חושבים שכדי להצליח במבחן אמיר"ם צריך לשלוט באנגלית ברמת שפת האם, אלא שהמציאות מלמדת שזה רחוק מן האמת. שליטה שכזו יכולה בוודאי לעזור, אבל היא לא תנאי להצלחה, ועל כך יעידו רוב הנבחנים שלא רק הצליחו במבחן, אלא אפילו הגיעו לציון פטור.
איך מוצאים את התשובה הנכונה בעזרת מילות הקישור? הנה שתי דוגמאות:
1. He ate three scoops of ice-cream despite being on a diet.
2. When on a diet, he ate three scoops of ice-scream.
במשפט (1) נמצאת מילת הקישור despite – "חרף" או "אף על פי ש-" שמייצגת ניגוד.
במשפט (2) נמצאת המילה when – "בזמן ש-" שמייצגת זמן. משפט (2) אינו יכול להיות ניסוח מחדש של משפט (1) משום שמילות הקישור מייצגות קשרים שונים בין חלקי המשפט – זמן לעומת ניגוד.
תחיליות (אות או קבוצת אותיות שמצטרפות לתחילתה של מילה קיימת ומוסיפות לה משמעות- במילה recycle, לדוגמא, יש את התחילית re) מכילות מידע על המילים בהן הן נמצאות:
recycle – משמעות התחילית re - היא "מחדש" או "שוב". משמעות המילה recycle היא "מִחְזוּר", שהוא בעצם שימוש מחדש.
disregard – משמעות התחילית dis - היא "חוסר". משמעות המילה disregard היא "חוסר התייחסות".
דוגמאות אלו מראות שיש מקרים שבהם די בידיעת משמעות התחילית כדי לגלות את המשמעות העיקרית של המילה.
1. In addition to designing and building new toys, toy-makers also repair defective or ________ old ones.
(1) aged
(2) painted
(3) recommended
(4) broken
שלב ראשון – הערכת השאלה וגיבוש אסטרטגיה
השאלה שלעיל היא שאלת השלמת משפטים. שאלות מסוג זה עשויות לכלול אוצר מילים לא מוכר וגם מידע מיותר שאין בו כדי לעזור בפסילת תשובות. לכן נתמקד במילים שנמצאות בקרבת הקו הריק. כפי שנראה בהמשך, מילים אלו יכולות לסייע רבות בפסילת תשובות.
שלב שני – איסוף נתונים מתוך השאלה
המילים שנמצאות בקרבת הקו הריק הן:
“…defective or ________ old ones.”
1. מילת ההוספה or – מילה זו מחברת בין מילים או ביטויים בעלי משמעות דומה. לכן, ידיעת משמעות המילה defective – "פגום", תוכל לתת לנו מושג טוב לגבי התשובה הנכונה.
טיפ! גם אם אינכם מכירים את המילה defective, תוכלו להבחין בתחילית: de. תחילית זו נושאת משמעות שלילית, ולכן אפשר לצפות שהתשובה הנכונה תהיה גם היא בעלת משמעות שלילית.
2. old ones – "ישנים": מילה זו עוזרת לנו מכיוון שהתשובה הנכונה אמורה להתחבר אליה בדרך הגיונית.
**הבהרה: המילה ones היא מילת הפניה – כלומר מילה שמתייחסת למילה שהוזכרה קודם לכן (למשל המילה המוכרת He – "הוא", אשר מתייחסת לאדם כלשהו). בשאלה זו המילה ones מתייחסת למילה "צעצועים".
שלב שלישי – פסילת תשובות
נשבץ את התשובות בהקשר המצומצם ונראה אם הן מתחברות באופן הגיוני עם נתוני העזר שמצאנו בשלב השני: פגום וישן. נזכור כי ניתן לפסול תשובות בשני אופנים: הראשון, מילה אשר משמעותה לא דומה לזו של נתון העזר "פגום". השני, מילה אשר לא מתחברת באופן הגיוני לנתון העזר "ישן".
תשובה (1) aged – "מיושן" (כמו ב"בשר מיושן"): במבט ראשון תשובה זו נראית הגיונית משום ש"מיושן" קשור במשמעותו לנתון העזר פגום (התיישנות מזוהה לרוב עם פגמים). אולם במבט שני לא הגיוני ש"מיושן" יתקשר לנתון העזר הנוסף – ישן, משום שזו חזרה מיותרת (מיושן-ישן). תשובה זו נפסלת.
תשובה (2) painted – "צבוע": המילה צבוע לא דומה במשמעותה לפגום, ולכן תשובה זו נפסלת.
תשובה (3) recommended – "מומלץ": אם נכיר מילה זו נדע מייד שמשמעותה הפוכה לזו של נתון העזר פגום (לא סביר שדבר פגום יהיה מומלץ), ולכן היא נפסלת. אם לא נכיר אותה, עדיין נוכל לפסול אותה על ידי זיהוי המוספית :re- שמשמעותה ("מחדש"), ושאינה מתאימה למשמעות המילה פגום. אם לא נכיר את המילה ולא את התחילית – לא נפסול ונמשיך בפסילת התשובות הבאות.
תשובה (4) broken – "שבור": משמעות התשובה מזכירה את משמעותו של נתון העזר פגום. כמו כן היא קשורה גם לנתון העזר ישן (היינו מצפים מדברים ישנים להיות פגומים ושבורים). לא נפסול.
הערכת מצב:
תשובה (1) נפסלה
תשובה (2) נפסלה
תשובה (3) לא נפסלה מחוסר היכרות עם המילה
תשובה (4) לא נפסלה ונשמעת הגיונית
אם כן, ההתלבטות היא בין תשובות (3) ו-(4): אחת אנו לא מזהים כלל, ואת האחרת אנו מכירים והיא נשמעת הגיונית. במצב כזה נפסול את התשובה שלה הנתונים הכי גרועים – תשובה (3) נפסלת.
החלטה סופית:
תשובה (4) broken – "שבור" היא התשובה הנכונה.
שפרו את סיכוייכם להוציא פטור
תרגלו 5 מבחני אמיר"ם ממועדים קודמים (עם פתרונות סופיים) שחוברו ע"י המרכז הארצי לבחינות והערכה:
המענה על התשובות במבחן אמיר"ם נעשה במחשב. עם זאת, אין צורך להיבהל - המענה על התשובות פשוט ואינו דורש שום ידע קודם במחשבים. אם תיתקלו בקושי במהלך הבחינה, תוכלו לפנות לבוחנים שישמחו לסייע לכם.
במבחן אמיר"ם עונים על התשובות באמצעות מקשי המחשב:
קבלו את כל הכלים כדי להצליח במבחן אמיר"ם
X טלפון סלולרי
X מילונים
קיימים שני סוגים של קורסי אנגלית בתואר הראשון:
הציון במבחן אמיר"ם נע בין 50 ל–150, ועל פיו נקבעים מספר קורסי הרמה באנגלית שתצטרכו להשתתף בהם במהלך התואר.
ציון 134 ומעלה קובע רמת "פטור" באנגלית, ומקנה פטור מלא מקורסי רמה באנגלית במהלך התואר. עם זאת, יש לציין שהוא כבר לא פוטר אתכם לחלוטין מלימודי האנגלית בתואר. נכון להיום, כל סטודנט וסטודנטית מחויבים בהשתתפות בשני קורסי אנגלית לפחות, כך שגם אם לא תצטרכו להשתתף בקורסי רמה - תצטרכו לקחת שני קורסי תוכן. יחד עם זאת, כאמור, לקורסי התוכן יתרונות רבים על פני קורסי הרמה, והמאמץ לצמצם את מספר קורסי רמה יחסוך לכם גם זמן וגם כסף.
הדרך הבטוחה לצמצם את מספר קורסי הרמה שתצטרכו לקחת היא להצליח במבחן אמיר"ם - ככל שהציון שלכם במבחן יהיה גבוה יותר, כך תדרשו לקחת פחות קורסי רמה. כך למשל, ציון בטווח של 133-120 אומר שתצטרכו להשתתף בקורס רמה אחד ובקורס תוכן אחד; ציון בטווח של 119-100 אומר שתצטרכו להשתתף בשני קורסי רמה; וציון בטווח של 99-85 כבר אומר שתצטרכו להשתתף בשלושה קורסי רמה, וכן הלאה...
חשוב לציין כי הציון שתקבלו במבחן אמיר"ם משפיע גם על הקבלה למוסדות אקדמיים. כך למשל, מרבית האוניברסיטאות דורשות ציון סף של 85 לקבלה ללימודים.
גם הפרש של כמה נקודות יכול לחסוך לכם קורסים
מבחן אמיר"ם | מבחן אמי"ר | |
---|---|---|
פורמט הבחינה |
ממוחשבת |
דף ועיפרון |
זמן הבחינה |
בין 40 דקות לשעה וחצי |
בין 60 ל-75 דקות |
זמן לפרק/שאלה |
לכל שאלה מוקצב זמן נפרד: השלמת משפטים - 2 דקות ניסוח מחדש - 4 דקות הבנת הנקרא - 7 דקות לקריאת הקטע ו-4 דקות לכל שאלה |
הנבחן מחליט כיצד לחלק את הזמן המוקצב לכל פרק. הזמן הממוצע המומלץ להקדיש לכל שאלה הוא כדלקמן: השלמת משפטים - חצי דקה ניסוח מחדש - דקה הבנת הנקרא - כדקה ו20 שניות לשאלה (כולל קריאת הקטע) |
מועדי הבחינה |
משתנה בהתאם למוסד הלימודים ולמרכזי מאל"ו |
4 מועדים קבועים בשנה |
ציונים |
50-150 |
50-150 |
ציון נדרש לפטור |
134 ומעלה |
134 ומעלה |
מיקום הבחינה |
מרכזי מאלו בחיפה ובתל אביב ובמוסד הלימודים המבוקש |
אוניברסיטאות |
אפשרות להתאמות במבחן |
אין |
יש |
מתאים לתרגול של מכון נועם? | מתאים | מתאים |
הרשמה ועלות - יש להירשם למבחן דרך המוסד האקדמי שאליו מבקשים להתקבל או שלומדים בו. עלות הבחינה משתנה ממוסד למוסד. חשוב לציין שציון ממוסד לימודים אחד לא בהכרח יוכר על ידי מוסד לימודים אחר.
אם ברצונכם להיבחן באמיר"ם פעם נוספת, או להיבחן באמיר"ם לאחר שנבחנתם כבר באמי"ר - עליכם להמתין לפחות 35 ימים בין הבחינות, אחרת בחינתכם תיפסל ולא יוחזרו לכם דמי ההרשמה.
חדש! עכשיו אפשר להירשם ישירות באתר מאל"ו כאן
מועדים ומיקום - הבחינה נערכת במרכזי מאל"ו בחיפה, ירושלים ותל אביב ובמוסדות הלימוד ובכל אחד מהם יש מועדי מבחן שונים.
חשוב לדעת: יש מוסדות שבהם חלק ממועדי המבחן מיועדים למועמדים בלבד וחלק לסטודנטים שכבר לומדים במוסד.
מוסד הלימודים | מועדי הבחינות |
---|---|
האוניברסיטה הפתוחה |
25-28.1.2024 |
האוניברסיטה העברית |
20.2.24, 5.3.2024, 9.4.2024, 21.5.2024, 25.6.2024, 6.8.2024, 18.9.2024, 24.9.2024, 6.10.2024, 3.12.2024 |
התשובה היא שזה לא משנה. בחרו את הבחינה לפי המועד שבו נוח לכם להיבחן: עד ה-11.4 נבחנים באמיר"ם, והחל מה-1.5 נבחנים באמירנט. אם תכננתם להיבחן במאי-יוני, אין הצדקה להקדים את הבחינה וללמוד בלחץ כדי להספיק להיבחן באמיר"ם.
החומר וסוגי השאלות בשתי הבחינות זהה לחלוטין, שתי הבחינות אדפטיביות כך שבשתיהן תקבלו שאלות שמותאמות לרמה שלכם ולמעשה אין הבדל מהותי ביניהן.
מה בכל זאת ההבדל? בבחינת אמירנט הזמן המוקצב לכל שאלה קצר יותר מאשר בבחינת אמיר"ם, אולם מלכתחילה הזמנים באמיר"ם ארוכים מאוד, אפילו ארוכים מידי, ואין צורך לנצל את כל הזמן הנתון שם. הזמן שניתן בבחינת אמירנט מספיק בהחלט - זה זמן כפול (!) מהזמן שניתן בפסיכומטרי לאותן שאלות בדיוק.
מצד שני יש לאמירנט יתרון - הבחינה קצרה יותר והמבנה שלה קבוע וידוע מראש, אתם תדעו בדיוק כמה שאלות מכל סוג תקבלו ובאיזה סדר, ולא יהיו הפתעות כמו מספר שאלות משתנה, סדר פרקים לא צפוי וכו' (כמו שקורה במבחן אמיר"ם).
ציון אמיר"ם תקף במוסדות ההשכלה הגבוהה למשך 5 שנים לפחות מיום המבחן. כדי לוודא שמוסד הלימודים המבוקש אכן יכיר בציון שקיבלתם, כדאי לבדוק שתאריך המבחן שלכם תקף לשנת הלימודים הרצויה.
אין אפשרות להיבחן בתנאים מותאמים (הקלות) במבחן אמיר"ם.
כדי לסייע לכם להרחיב את אוצר המילים שלכם, ריכזנו כאן מספר טיפים שיסייעו לכם להפוך את תהליך הלמידה שלכם לאפקטיבי במיוחד:
1. עבדו את המילים החדשות באמצעות מספר חושים שונים - למשל, לאחר שאתם קוראים את המילה, אמרו אותה בקול והקשיבו לאופן שבו היא נהגית.
2. קשרו את המילה לתוכן מוכר - שבצו את המילה בתוך משפט בעברית, בעיקר משפט שנושא משמעות עבורכם. ככל שהמידע מקושר לחוויה אישית ורגשית, כך יגדל הסיכוי שהוא יישמר בזיכרונכם לטווח ארוך. אמרו את המשפט בקול וכך תערבו גם את חוש השמיעה.
3. למדו במקטעי זמן קצרים של עד 30 דקות - עצרו את פעולת שינון המילים לאחר חצי שעה. אפשר ללמוד מילים במשך יותר מחצי שעה ביום, אך רצוי לא לעשות זאת ברצף.
4. חזרו על המילים לפני זמן השינה - למידה סמוך לזמן השינה יעילה יותר, כיוון שמידע חדש מעובד במוחנו במהלך השינה.
זכרו כי המטרה היא לא לעבור על כמה שיותר מילים, אלא לעבד את המילים החדשות שלמדתם ולזכור אותן היטב.
1. השלמת משפטים
2. הבנת הנקרא
3. ניסוח מחדש
לרוב יופיע גם פרק השלמת משפטים
במבחני אמיר"ם עד כה לא היה יותר מקטע קריאה אחד, ומבנה המבחן ככל הנראה לא ישתנה באופן פתאומי. אולם המרכז הארצי לבחינות ולהערכה עשוי לשנות את מבנה המבחן מעת לעת, ואינו מחויב למבנה כזה או אחר.