מבחן שלב ב' נערך על ידי משרד החינוך. בדרך כלל, המבחן הוא השלב השני והאחרון בתהליך איתור המחוננים, והוא מיועד לתלמידים שעברו בהצלחה את מבחן שלב א'. מבחן שלב ב' נערך בחודשים פברואר-אפריל בבתי הספר הממוקמים באזור המגורים שלכם (יש להגיע למבחן בליווי מבוגר אך לא תותר כניסת מבוגרים לכיתה).
מבחן שלב ב' מורכב מ-5 פרקים: השלמת משפטים, יחסי מילים, מספרים בצורות, בעיות בחשבון וצורות. כל השאלות במבחן הן שאלות אמריקאיות, בשונה ממבחן שלב א' שכלל גם שאלות פתוחות.
בשאלות אלו יוצגו לפניכם שתי מילים. עליכם להבין מהו הקשר בין שתי המילים, ולמצוא בתשובות שתי מילים שיש ביניהן את אותו קשר.
כתום : גזר
התשובה הנכונה היא (3).
ראשית עלינו למצוא את הקשר בין המילה כתום למילה גזר. לגזר יש צבע כתום.
כעת נחפש בתשובות זוג מילים עם קשר דומה:
תשובה (1): האם ללילה יש צבע שחור? לא. לילה הוא חלק מהיום שמגיע לאחר שעות הערב ומסתיים בזריחה. בלילה חשוך אך לא שחור.
תשובה (2): האם לזהב יש צבע מבריק? לא. זהב הוא מתכת בצבע צהבהב ולא מבריק, ובכל מקרה מבריק הוא לא סוג של צבע.
תשובה (3): האם לדשא יש צבע ירוק? כן.
תשובה (4): האם למשקולת יש צבע כבד? לא. משקולת היא חפץ המיועד למדידת כובד.
התשובה היחידה שמתאימה היא תשובה (3), ולכן זו התשובה הנכונה.
בשאלות מסוג זה יופיע משפט, ובו חסרות מילה אחת או כמה מילים. עליכם לבחור בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הטובה ביותר.
בחדשות אמרו שצפוי מזג אוויר _____, ולכן נאלצנו _____ את הטיול השנתי.
התשובה הנכונה היא (4).
המשפט השלם: בחדשות אמרו שצפוי מזג אוויר סוער, ולכן נאלצנו לדחות את הטיול השנתי.
בשאלה זו עלינו להשלים מילה שתתאר את מזג האוויר כך שנוכל להבין מדוע נאלצנו לפעול בצורה מסוימת בקשר לטיול השנתי. אם מזג האוויר היה סוער, הגיוני שנאלץ לדחות את הטיול השנתי, שבדרך כלל כולל יציאה של תלמידים החוצה.
תשובה (1) שגויה: אם מזג האוויר גשום אז נצפה שהטיול השנתי דווקא לא יתקיים.
תשובה (2) שגויה: גם כאן אין התאמה בין היותו של מזג האוויר נפלא לבין הביטול של הטיול. בימים שבהם מזג האוויר הוא נפלא, דווקא כן מקיימים טיולים שנתיים.
תשובה (3) שגויה: ניתן לקיים טיול שנתי אך לא "להשאיר" טיול שנתי. מה גם שאם מזג האוויר קשה, אז סביר שהטיול השנתי יתבטל.
בשאלות אלו תופיע לפניכם צורה הנדסית, המחולקת לכמה חלקים. החלקים מייצגים תרגיל חשבון, שאחד מאיבריו חסר. בעזרת אחת מארבע פעולות החשבון יהיה עליכם למצוא את המספר החסר, שאותו מייצג סימן השאלה.
איזה מהמספרים שבתשובות יכול להחליף את סימן השאלה?
התשובה הנכונה היא 16.
סימן השאלה נמצא בחלק הימני של העיגול.
בעיגול השמאלי, החלק הימני הוא התוצאה של תרגיל חיבור שני החלקים הנותרים (השמאלי ועוד התחתון).
לכן כדי למצוא את התשובה הנכונה, נפתור את התרגיל בעיגול הימני: 16 = 12 + 4
קיבלנו 16, ולכן זו התשובה הנכונה.
בפרק זה יוצגו בעיות מילוליות שאותן יצטרכו הילדים לפתור באמצעות שימוש ב-4 פעולות החשבון (חיבור, חיסור, כפל וחילוק).
חמישה חברים החליטו לקנות יחד תחפושת משותפת לפורים.
החמישה חילקו ביניהם את סכום הרכישה, וכל אחד שילם 16 שקלים.
לאחר שקנו את התחפושת, חילקו את העודף שקיבלו ביניהם בצורה שווה כך שכל אחד קיבל שני שקלים בחזרה.
כמה עלתה התחפושת?
התשובה הנכונה היא (3) - 70 שקלים.
כל אחד מחמשת החברים השקיע 16 שקלים בקניית התחפושת, ובסופו של דבר כל אחד מהם קיבל 2 שקלים בחזרה מהעודף. מכאן שעבור התחפושת שילם כל אחד מחמשת החברים 14 שקלים.
כדי למצוא את המחיר של התחפושת ניקח את מספר החברים (5) ונכפיל בסכום שכל אחד מהם שילם (14 שקלים):
כדי להקל את החישוב, אפשר לפצל את המספר 14 לשני מספרים שקל לעבוד איתם, וסכומם 14: 10 ו-4.
כעת נפתור באמצעות חוק הפילוג:
פרק זה יבחן את יכולתם של הילדים להבין חוקיות ודפוסים חוזרים. בפרק זה יוצגו שאלות מסוג מטריצות שבהן מסודרות שמונה צורות בשלוש שורות ובשלושה טורים, והילדים יתבקשו להשלים את הצורה החסרה, וכן שאלות מסוג צורות בשורה שבהן רצף של צורות המופיעות בשורה, והילדים יצטרכו לזהות את החוקיות מאחורי הרצף ולאתר את האיבר הבא ברצף.
בין הצורות בטורים ובשורות מתקיימות חוקיות והתאמה. בחרו באפשרות שתקיים את אותה החוקיות ואת אותה ההתאמה.
התשובה הנכונה היא (2).
כדֵי לִמְצֹא אֶת הַצּוּרָה הַחֲסֵרָה עָלֵינוּ לְהִתְבּוֹנֵן בַּצְּבָעִים וּבַצּוּרוֹת, פַּעַם מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה וּפַעַם מִשְּׂמֹאל לְיָמִין.
נִתְבּוֹנֵן עַל הַטּוּרִים (מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה):
בְּכָל טוּר, חִבּוּר שֶׁל הַצּוּרָה הָעֶלְיוֹנָה עִם הַצּוּרָה הָאֶמְצָעִית – יִתֵּן לָנוּ אֶת הַצּוּרָה הַתַּחְתּוֹנָה.
לָכֶן, הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה תִּהְיֶה הַתְּשׁוּבָה שֶׁבָּהּ מוֹפִיעַ עִגּוּל שָׁחֹר וּבוֹ חֵלֶק חָסֵר בַּפִּנָּה הַיְּמָנִית - תַּחְתּוֹנָה (הַצּוּרָה הָעֶלְיוֹנָה) וּמֵעָלָיו עִגּוּל לָבָן וּבְתוֹכוֹ מְעֻיָּן בְּצֶבַע שָׁחֹר (הַצּוּרָה הָאֶמְצָעִית).
מַסְקָנָה:
הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא:
דרֶךְ נוֹסֶפֶת לְפִתְרוֹן:
נִתְבּוֹנֵן עַל הַשּׁוּרוֹת (מִשְּׂמֹאל לְיָמִין):
בְּכָל שׁוּרָה, כָּל צוּרָה הִיא הֲזָזָה שֶׁל הַצּוּרָה שֶׁלִּשְׂמֹאלָה 45 מַעֲלוֹת עִם כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן (8\1 סִיבוּב יָמִינָה).
הַצּוּרָה הָאֶמְצָעִית תִּהְיֶה הֲזָזָה שֶׁל הַצּוּרָה הַשְּׂמָאלִית 45 מַעֲלוֹת עִם כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן.
הַצּוּרָה הַיְּמָנִית תִּהְיֶה הֲזָזָה שֶׁל הַצּוּרָה הַשְּׂמָאלִית 45 מַעֲלוֹת עִם כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן.
⇐ בהמשך מחכות לכם דוגמאות נוספות וכן קובץ pdf ובו מבחן לדוגמה.
בתחילת כל פרק במבחן יקריאו הבוחנים בכיתה את ההוראות ויפתרו עם הילדים שאלה לדוגמה. כל פרקי המבחן מוגבלים בזמן, ולא תתאפשר חזרה לפרקים קודמים לאחר תום הזמן.
את התשובות יידרשו הילדים לסמן על גבי טופס הבחינה. במהלך המבחן יוכלו הילדים לצאת לשירותים.
נתחיל בנתונים המספריים: מתוך כלל הנבחנים בשלב ב', 3% מהילדים שישיגו את הציונים הגבוהים ביותר יוגדרו כמחוננים. כ-5% נוספים יוגדרו כמצטיינים.
את ההודעה אם ילדכם עבר את המבחן והתקבל לתוכניות המחוננים והמצטיינים תקבלו בחודש יוני.
בקשה למבחן חוזר בשלב ב' אפשר להגיש בפורטל ההורים המקוון החל בחודש ספטמבר בכל שנה ועד 31 בדצמבר. הילדים שבקשת המבחן החוזר שלהם תאושר יוכלו להיבחן שנית במבחן שלב ב' כשנה לאחר ביצוע המבחן הראשון.
חלק מהנושאים המופיעים במבחן שלב ב' אינם כלולים בתוכניות הלימודים לכיתות ב' וג', ולפיכך המבחן עשוי להיות המפגש הראשון של הילדים איתם.
דוגמה לכך אפשר למצוא ביחסי מילים. השאלות בחלק זה עלולות להקשות, כיוון שהמילים אותן עשויות להיות ברמת לשון גבוהה, ולא בטוח שילד בגיל זה יזהה אותן או ידע את משמעותן. כמו כן, חלק מן הקשרים הלוגיים בין המילים יכולים להיות מורכבים יחסית ולדרוש מחשבה מעמיקה, שלא כל הילדים מורגלים בה.
בדומה למבחן שלב א', גם מבחן שלב ב' מוגבל בזמן, אך בשונה ממנו הוא ארוך יותר. מבחן שלב א' אורך כ-40 דקות, ואילו מבחן שלב ב' אורך כ-60 דקות (ובפועל הילדים נמצאים בכיתה 90 דקות). גם מבחינת מספר השאלות ההבדלים בין המבחנים גדולים - במבחן שלב ב' יש בערך פי שניים שאלות ממבחן שלב א'.
המשמעות של הבדלים אלו היא שרמת האינטנסיביות במבחן שלב ב' גבוהה יותר. כדי להצליח בו נדרש ריכוז גבוה ולאורך זמן, וילדים בגיל זה לא תמיד מורגלים בכך. בהתחשב בעובדה שגם רמת השאלות במבחן גבוהה יותר מזו שבשלב א', אפשר לומר שזהו אחד האתגרים הגדולים במבחן שלב ב'.
אומנם כבר בשלב א' התנסו הילדים במענה על שאלות אמריקאיות, אך סביר להניח שהתנסות זו הייתה חד-פעמית, בוודאי בהגבלת זמן או בתנאי בחינה. במבחן שלב ב' כל השאלות הן אמריקאיות, וכאמור, מספרן גדול בהרבה מזה שהיה במבחן שלב א'.
בהקשר זה חשוב לדעת שכמו במבחן שלב א', גם במבחן שלב ב' ההצלחה מבוססת על מספר התשובות הנכונות שעליהן עונים הילדים. מכאן, שבמקרים שבהם הם לא בטוחים בתשובה, מומלץ שינחשו. כמובן, רצוי שהניחוש יהיה מושכל, ומומלץ לעבוד איתם על כך לפני המבחן, אבל בשום אופן לא כדאי להשאיר שאלות ללא מענה. היות שילדים רבים, ודווקא מצטיינים, מתקשים לא אחת לנחש כאשר הם אינם בטוחים בתשובה, כדאי לוודא מראש שהם אכן מבינים את החשיבות של מענה על כל השאלות, וגם לעבוד איתם על כך.
הכירו את כל סוגי השאלות במבחן באמצעות תרגול בערכות ההכנה שלנו
בחדשות אמרו שצפוי מזג אויר _____ ולכן נאלצנו _____ את הטיול השנתי.
בחרו במילים המשלימות את המשפט בצורה הטובה ביותר:
התשובה הנכונה היא (4) - בחדשות אמרו שצפוי מזג אוויר סוער ולכן נאלצנו לדחות את הטיול השנתי.
בשאלה זו עלינו להשלים את המילה שתתאר את מזג האוויר כך שנוכל להבין מדוע נאלצנו לפעול בצורה מסוימת בנוגע לטיול השנתי. אם מזג האוויר היה סוער, הגיוני שניאלץ לדחות את הטיול השנתי, שבדרך כלל כולל יציאה של תלמידים החוצה.
תשובה (1) שגויה: אם מזג האוויר גשום, נצפה שהטיול השנתי דווקא לא יתקיים.
תשובה (2) שגויה: גם כאן, אין התאמה בין היותו של מזג האוויר נפלא לבין הביטול של הטיול. בימים שבהם מזג האוויר נפלא דווקא נוטים כן לקיים טיולים שנתיים.
תשובה (3) שגויה: אפשר לקיים טיול שנתי, אך לא "להשאיר" טיול שנתי. מה גם שאם מזג האוויר קשה, סביר שהטיול השנתי יתבטל.
בשאלה זו מוצג רצף צורות. בחרו את האפשרות שמייצגת את האיבר הבא ברצף.
התשובה הנכונה היא (1).
בְּכָל אֵיבָר בְּסִדְרָה זוֹ יֵשׁ שָׁלֹשׁ צוּרוֹת - רִבּוּעַ, עִגּוּל, ו+.
הָעִגּוּל וֶה+ נָעִים נֶגֶד כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן מֵאֵיבָר לָאֵיבָר,
וְאִלּוּ הָרִבּוּעַ נָע עִם כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן.
בָּאֵיבָר הֶחָסֵר ה+ יִהְיֶה מִצַּד יְמִין, הָעִגּוּל בְּצַד שְׂמֹאל וְהָרִבּוּעַ יִהְיֶה לְמַטָּה.
התנסו בשאלות נוספות לדוגמא והכירו היטב את דרישות המבחן
הילדים שיעברו את שלב ב' יוגדרו כמחוננים או כמצטיינים, ובפניהם ייפתחו הזדמנויות להשתלבות במסגרות הטיפוח היוקרתיות של משרד החינוך.
בפני הילדים שיוגדרו כמחוננים יעמדו שתי אפשרויות:
הילדים שיוגדרו מצטיינים יוכלו להשתלב בתוכניות מצטיינים הנערכות במרכזי המחוננים. התוכניות מתקיימות בשעות אחר הצוהריים, וכוללות קורסים מתחומי ידע שאינם כלולים בתוכנית הלימודים.
מלבד התכנים המתקדמים והמעשירים, מציעות תוכניות המצטיינים והמחוננים לילדים גם הזדמנויות חברתיות ייחודיות. הילדים זוכים לפגוש אחרים החולקים איתם את אותם תחומי העניין והמתעניינים כמותם באותם הנושאים. רמתם האינטלקטואלית של הילדים המשתתפים בתוכניות אלה גבוהה מהממוצע, והחיבור ביניהם מניב חברויות ושיתופי פעולה מסקרנים המלווים את הילדים גם שנים מאוחר יותר.