על ראיונות ומעליות

בטח שמעתם על המונח Elevator Pitch (נאום מעלית) - סיכום בעל פה שמטרתו להעביר מסר, או לחלופין למכור מוצר או שירות, בטווח הזמן הקצר של נסיעה במעלית. את הנאום המתומצת והיעיל הזה אפשר בהחלט להקביל למה שמחפשים כשמבקשים מכם לספר על עצמכם בראיון עבודה. נכון, כאן אין דלת שנפתחת אחרי שתי דקות, אבל זה הספתח של הריאיון שלכם - ולרושם הראשוני שתעשו תהיה השפעה על המשך הריאיון והתהליך בכלל.

למה דווקא השאלה הזאת?

בראש ובראשונה, המטרה של השאלה "ספר/י לי על עצמך" היא לשמוע מכם, המועמדים, למה אתם חושבים שאתם מתאימים למשרה - כלומר מה בכישורים ובניסיון שלכם הופך אתכם לאנשים הטובים ביותר לתפקיד. אבל זאת לא המטרה היחידה. הדרך שבה תענו על השאלה הזאת - הביטחון שתשדרו, הרהיטות שתאפיין את הדברים שלכם, קשר העין שתיצרו - תאפשר למראיינים להעריך את היכולות הבין-אישיות שלכם ואת האופן שבו אתם מתמודדים עם לחץ ועם סיטואציות לא מוכרות. כך שלא מספיק רק לנסח לעצמכם בראש את התשובה המושלמת - צריך לדעת גם להעביר אותה כמו שצריך.

 

אל תיתקעו בלי נאום מעלית


אז... מה לספר על עצמי בראיון עבודה?

נתחיל בכך שאין נוסחת קסם לתשובה לשאלה הזאת, שכן המענה עליה משתנה בין תפקיד לתפקיד ואפילו בין ראיונות שונים באותו התהליך (מה שתענו למנהלת הצוות, למשל, יהיה שונה ממה שתענו לאיש HR של החברה). אבל כן יש כמה דגשים חשובים שיעזרו לכם לגבש תשובה טובה ומותאמת לתפקיד:

החלק הקל - מה לא לעשות

כשנשאלת השאלה "ספר או ספרי לי על עצמך", אל תענו בשאלה או בהתחבטות בסגנון "למה אתה מתכוון?", "תמיד קשה לי לענות על זה", "תהיי יותר ספציפית" וכו'. הציפייה מכם היא להגיע מוכנים לריאיון, ובוודאי לא להיות מופתעים מהשאלה המוכרת הזאת. להראות למראיינים שאתם לא יודעים איך לגשת לשאלה הזאת, זה להתחיל את הריאיון ברגל שמאל. 

החלק הקשה - מה כן לעשות

  • לחקור את השטח - הדבר הכי בסיסי שאתם צריכים לעשות לפני הריאיון זה ללמוד על החברה שאתם מועמדים אליה: איך החברה מגדירה את עצמה (למשל האם מדובר בחברת סטארט-אפ בתחילת דרכה או בחברת הייטק גדולה?), איזה מוצר או שירות היא מציעה, מהם הערכים שלה ועוד. הדרכים הכי נוחות ויעילות לעשות את זה הן לשוטט באתר החברה, לשוחח עם מכרים מהחברה (אם יש) או מהתעשייה, וכמובן לקרוא בדקדקנות את המודעה של המשרה. מה שתלמדו יעזור לכם להבין במה אתם צריכים להתמקד בתשובה שלכם לשאלה הזאת, ובכלל לאורך הריאיון.
  • לעמוד בזמנים - השאלה הזאת אומנם מכתיבה את הטון של הריאיון, אבל היא לא הריאיון כולו. אפשר להגיד שהמטרה כאן היא לתת ראשי פרקים של הניסיון שלכם, לא לצלול לפרטים על כל מקום עבודה שעברתם בחייכם. לכן מומלץ להגביל את המענה שלכם לשתי דקות מקסימום. תשובה ארוכה יותר עלולה לגרום לכך שתאבדו את העניין של המראיינים. 
  • לבנות את הסיפור - מבחינת ציר הזמן של התשובה שלכם, נהוג להתחיל מההווה - כלומר בעבודה הנוכחית שלכם: מה היא כוללת, הישג שאתם מתגאים בו במיוחד וכו'. משם הולכים אחורה, לעָבָר: איך הגעתם לכאן, איזה ניסיון קודם רלוונטי יש לכם. ולבסוף מגיעים לעתיד: למה התפקיד שאתם מועמדים אליו מעניין אתכם, מה החיבור שלכם לחברה הזאת וכו'. 
  • לחשוב בתוך הקופסה - כמו שכבר אמרנו, מה שצריך להנחות אתכם במענה לשאלה זו הוא ההתאמה של הניסיון שלכם למה שמחפשים במשרה הספציפית שאתם מתראיינים אליה, לפי מה שגיליתם במחקר על החברה. זה המקום לדבר על פרויקטים שלקחתם בהם חלק ומתקשרים למשרה (אם אפשר לדבר במספרים זה תמיד טוב, לדוגמה "עבדתי עם תקציבים של..."), להזכיר כישורים שרכשתם שיכולים לתרום לכם בתפקיד, ולשלב על הדרך מילות מפתח בולטות שאיתרתם בתיאור המשרה. יש לכם שתי דקות, השתמשו בהן בחוכמה.  
  • להיות דיפלומטים - הכלליות של השאלה הזאת היא גם יתרון וגם חיסרון: יתרון כי היא נותנת לכם חופש לספר את הסיפור שלכם כמו שאתם רוצים (כל עוד, כמובן, אתם נאמנים למציאות); וחיסרון כי, בלי הנחיות מדויקות, אתם עלולים לחפור לעצמכם בורות. לכן חשוב שתשימו לב שאתם לא מנדבים פרטי מידע שלא נשאלתם עליהם במפורש ושעלולים להזיק לכם - למשל מה הסיבה שעבדתם במקום מסוים רק כמה חודשים, או למה יש לכם "חור" בקורות חיים. וכמעט מיותר לציין, אבל גם להשמיץ מקומות עבודה קודמים לא יוסיף לכם נקודות - רק יוריד. 
  • לעבוד עם מה שיש - גם אם בדיוק סיימתם תואר, או שאתם רוצים לעשות הסבה מקצועית - זה לא אומר שאין לכם ניסיון רלוונטי לדבר עליו. חשבו על כישורים שרכשתם בעבודות קודמות או בלימודים, שיכולים לשמש אתכם במשרה שאתם מתראיינים אליה, למשל שירותיות, סדר וארגון, יכולת ללמוד מהר ועוד. אפשר גם לדבר על דברים משמעותיים שלמדתם על עצמכם במהלך עבודה על פרויקט גמר בלימודים, בשירות הצבאי, במסגרת התנדבותית כלשהי או אפילו כתוצאה מהתמודדות אישית שלכם. המפתח הוא, כאמור, להתכוונן למה שנדרש בתפקיד המבוקש. 
  • לקרוא את הסיטואציה - יכול להיות שהתכוננתם וחקרתם וניסחתם תשובה לתפארת, ועדיין המסר לא יעבור. למה? כי הייתם כל כך עסוקים בדקלום התשובה, ששכחתם לחייך מדי פעם, ליצור קשר עין עם המראיינים, לראות לְמה הם מגיבים ולהגמיש את המענה שלכם בהתאם. שלא תבינו לא נכון, ההכנה כאן היא קריטית ומומלץ ביותר להתאמן על התשובה שלכם, אבל צריך להיזהר מלשנן אותה ולאבד את האותנטיות שלכם. 

 

תעבדו על התשובה שלכם עם מראיינים מקצועיים


דוגמאות לתשובות טובות:

"ספרי על עצמך" בראיון עבודה למשרת ניהול מוצר בחברת הייטק 

"אז קודם כול, נעים מאוד ותודה על ההזדמנות להיות כאן. בשנתיים האחרונות אני עובדת בחברת ההייטק XYZ בתור CSM. במסגרת התפקיד אני מנהלת ארבעה תיקי לקוחות, ואחראית, בין היתר, על הטמעת המערכת שלנו, העברת הדרכות וחיזוי מגמות של הלקוחות. אני עובדת הרבה עם מנהלי המוצר של החברה, כך שאני יודעת מה הם מחפשים כשהם באים לפתור בעיה, למשל, באחד הפיצ'רים במערכת. אני שמחה להגיד שבשני הרבעונים האחרונים ה-ROI של החברות שאני עובדת איתן עלה בממוצע ב-32%. לפני כן עבדתי כשנה וחצי בסטארט-אפ ABC כאשת PPC, שם ניהלתי קמפיינים בתקציבים של עד 400 אלף דולר בחודש. הגדרות הקמפיינים וניתוח התקציבים דרשו ממני להתמקצע בכלי ניהול כמו Google Ads, ובכלים לניתוח אנליטי כמו Google Analytics. משרת ניהול המוצר שפרסמתם היא בדיוק הצעד הבא שרציתי לעשות בקריירה שלי. אני חושבת שההבנה העסקית שפיתחתי, והניסיון שלי בעבודה שהיא גם Client Facing וגם בממשק עם צוותים אחרים בארגון, ישמשו אותי מאוד בתפקיד הזה".

"ספר על עצמך" בראיון עבודה למשרת כתב באתר חדשותי

"דבר ראשון אני אגיד שאני ממש שמח ומתרגש להיות כאן. אני מגיע אליכם אחרי שלוש שנים של שירות מרתק ומלמד במדור הדיגיטל בדובר צה"ל, שם הייתי רכז רשתות חברתיות. הצוות שלי בעצם היה אחראי לנהל ולתחזק את העמודים של צה"ל בפייסבוק, באינסטגרם, בטוויטר ובטלגרם, כולם עמודים מאוד חזקים עם עשרות עד מאות אלפי עוקבים. הפוסטים שכתבתי במסגרת התפקיד עוסקים בנושאים מגוונים - מהפעילות המבצעית של צה"ל, ועד לסיפורים אישיים של חיילים ולטרנדים שרצים ברשת. כל פוסט כזה נכתב אחרי הרבה מחשבה ותחקיר, ונועד לעורר את העניין של קהל היעד. התפקיד הזה גם היה התנסות חשובה בשבילי בהיבט של עבודה תחת לחץ. הייתי צריך כל הזמן להיות עם היד על הדופק בזירה הביטחונית, לייצר תוכן חדש ולעמוד בדד-ליינים. לקראת השחרור חשבתי מה אני רוצה לעשות הלאה, והבנתי שאני רוצה להישאר בתחום של אקטואליה וכתיבה. מאחר שאתם האתר המועדף עליי לצרוך חדשות, הייתי יותר מִשמח להשתלב בצוות הכותבים שלכם". 

 

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.