אנלוגיה היא יחס של דמיון בין שני פריטים או יותר. בשאלות מסוג זה יוצגו לפניכם שני פריטים שמתקיים ביניהם קשר מסוים. המטרה שלכם תהיה לזהות את הקשר בין הפריטים, ולמצוא בתשובות זוג פריטים שמקיימים את אותו הקשר. האנלוגיות השכיחות ביותר במבחני מיון במבחנים פסיכוטכניים הן אנלוגיות מילוליות ואנלוגיות צורניות.
אנלוגיות מילוליות הן צמד מילים שיש ביניהן קשר לוגי מסוים. המילים יופיעו לרוב עם נקודתיים שמפרידות ביניהן (לדוגמה "חקלאי : שדה"). עליכם יהיה לזהות את הקשר בין המילים בעזרת יכולת ההסקה שלכם, שמתבססת על משמעות המילים. אם יש לכם שליטה טובה בשפה העברית ואוצר מילים רחב - יש לכם יתרון. אבל גם אם לא תדעו את המשמעות המדויקת של המילים בשאלה, יש לנו בהמשך כמה טיפים שיעזרו לכם לפתור שאלות מהסוג זה.
באילו מבחנים למשל יופיעו אנלוגיות מילוליות?
הדרך הטובה ביותר להבין איך להתמודד עם שאלות אנלוגיות היא פשוט לתרגל. אז הכנו לכם כמה שאלות באנלוגיות מילוליות, מכמה סוגים שונים. בחרו את התשובה הנכונה וגלו עד כמה אתם שולטים בשאלות מהסוג זה.
מצאו את צמד המילים המקיים את אותו הקשר כמו הצמד הנתון: ארנק : כסף
נתחיל בניסוח הקשר שבין שתי המילים שמופיעות בשאלה. אנחנו ממליצים על ניסוח משפט מגדיר – משפט שמגדיר מילה אחת באמצעות המילה האחרת בצמד. בחרו באחת מהמילים בצמד ושאלו את עצמכם "מה זה?" על אותה מילה. התשובה לשאלה צריכה להכיל את המילה הנוספת בצמד.
משפט מגדיר אפשרי: ארנק משמש לאחסון של כסף.
כעת נבדוק אם אפשר לשבץ במשפט המגדיר את הצמדים האחרים ולקבל משפט נכון והגיוני:
תשובה (1) שגויה: מבנה משמש לאחסון חדר? לא, מבנה יכול להיות מחולק לחדרים.
תשובה (2) נכונה: אסם משמש לאחסון של תבואה? כן, תשובה זו מתאימה.
תשובה (3) שגויה: קליעה משמשת לאחסון של מטרה? לא, קליעה היא פעולה שבה מנסים לפגוע במטרה.
תשובה (4) שגויה: מכונית משמשת לאחסון נהג? לא, מכונית אינה כלי אחסון אלא כלי תחבורה שנשלט ע"י הנהג.
מצאו את צמד המילים המקיים את אותו הקשר כמו הצמד הנתון: הֶעֱלָה חֶרֶס בְּיָדוֹ : עָלָה יָפֶה
"העלה חרס בידו" פירושו נכשל. "עלה יפה" פירושו הצליח. מכאן שהקשר בין המילים הוא של משמעות הפוכה.
תשובה (1) שגויה: העיק זה גרם למישהו למועקה, והלחיץ זה גרם למישהו ללחץ. מועקה ולחץ אינן מילים הפוכות במשמעותן.
תשובה (2) שגויה: רצוי זה משהו שרוצים (לדוגמה "המצב הרצוי"), ומצוי זה משהו שכבר קיים במציאות (למשל "המצב המצוי", כלומר הנוכחי). אין בהכרח ניגוד בין השניים, למשל לעיתים מה שרצוי הוא גם המצוי.
תשובה (3) שגויה: למכור זה לתת משהו עבור כסף, להשאיל זה לתת משהו ללא תמורה לזמן מסוים.
תשובה (4) נכונה: להכביר פירושו להרבות (כמו בצירוף "להכביר מילים"). להמעיט זה להפחית. אלו אכן שתי מילים הפוכות, ולכן תשובה זו מתאימה.
מצאו את צמד המילים המקיים את אותו הקשר כמו הצמד הנתון: הפשיט : עירום
נתחיל מלנסח משפט מגדיר: הפשיט זה הפך מישהו אחר לעירום.
תשובה (1) נכונה: הטמין זה הפך משהו אחר למוסתר? כן, הרי משמעות המילה הטמין היא הסתיר.
תשובה (2) שגויה: התמתח זה הפך מישהו אחר לגמיש? לא, התמתח זה מתח את עצמו, זו אינה פעולה שעושים על אדם אחר.
תשובה (3) שגויה: מילא זה הפך משהו אחר לריק? לא, להפך. מילא זה הפך משהו אחר למלא.
תשובה (4) שגויה: בישל זה הפך מישהו אחר לשבע? לא, בישל זה הכין אוכל, אך לא כל מי שמבשל בהכרח גורם למישהו לשבוע.
♦ לשאול "מה זה?" - זכרו שברוב המקרים הכי קל להגדיר מילה אחת באמצעות המילה השנייה.
♦ לשמור על סדר - אם בניתם את המשפט מגדיר שהמילה הראשונה בו היא המילה הראשונה בצמד, תקפידו לשבץ באותו סדר את צמדי המילים שבתשובות.
♦ לרשום לעצמכם - יש סוגי קשרים שחוזרים על עצמם בהרבה אנלוגיות וכדאי לזכור:
אל תיתנו לשום אנלוגיה לבלבל אתכם
הכנה לפסיכוטכני בצו הראשון | הכנה לפסיכוטכני באדם מילא | הכנה לפסיכוטכני במכון קרני | הכנה למבחן הפסיכומטרי
באנלוגיות צורניות יופיע צמד צורות, לרוב מופרד בנקודתיים (ממש כמו באנלוגיות המילוליות), ולצידו צורה שלישית. עליכם למצוא בין התשובות צורה נוספת (רביעית), שתקיים עם הצורה השלישית את אותו הקשר שמתקיים בין צמד הצורות הנתון. כדי למצוא את הקשר בין הצורות צריך תפיסה מרחבית ויכולת הסקה מפותחות.
באילו מבחנים למשל יופיעו אנלוגיות צורניות?
התנסו בשאלות ברמות קושי שונות ובדקו את רמת השליטה שלכם באנלוגיות צורניות.
לפניכם שתי צורות שיש ביניהן קשר מסוים: (1) ו-(2). עליכם למצוא תשובה ובה צורה המקיימת את אותו הקשר עם צורת ההשוואה (3).
נתחיל תמיד בהתבוננות בצמד שנתון לנו, ונחפש מה השינוי שחל במעבר מהצורה הראשונה (1) לשנייה (2).
כאן אפשר להבחין שהצורה הכללית נותרה זהה (מלבן שמחולק לשני ריבועים). ההבדל הוא בצבעים של הריבועים. כעת נסתכל על צורת ההשוואה (צורה 3) ונמצא בתשובות את הצורה שמשלימה אותה לפי אותה חוקיות - כלומר הצורה הכללית צריכה להישאר זהה, אבל המשולש הלבן צריך להפוך לשחור והמשולש השחור צריך להפוך לאפור. דפוס השינוי של החלפת צבעים הוא דפוס שפוגשים בהרבה שאלות של אנלוגיה צורנית.
לפניכם שתי צורות שיש ביניהן קשר מסוים: (1) ו-(2). עליכם למצוא תשובה ובה צורה המקיימת את אותו הקשר עם צורת ההשוואה (3).
נתחיל, כמו שאמרנו, בהתבוננות בצמד שבשאלה, ונחפש מה השינוי שהתבצע במעבר מצורה (1) לצורה (2).
אפשר למעשה להבחין בשני שינויים:
כעת נביט בצורה ההשוואה – משולש חיצוני עם לב פנימי. נחפש בתשובות את הצורה שעברה את אותו השינוי: צורה פנימית של משולש, וצורה חיצונית של שני חצאי לב שהחליפו מקום.
לפניכם שתי צורות שיש ביניהן קשר מסוים: (1) ו-(2). עליכם למצוא תשובה ובה צורה המקיימת את אותו הקשר עם צורת ההשוואה (3).
אפשר לראות שבצמד הנתון, במעבר מהצורה הראשונה (1) לשנייה (2), הצורה הסתובבה ב-90 מעלות עם כיוון השעון. לכן נחפש בתשובות את צורה (3), אבל בסיבוב של 90 מעלות עם כיוון השעון. תשובה 4 עונה לתיאור הזה (שימו לב שתשובה מספר 1 לא נכונה כי סימן הפלוס נמצא בצד הלא נכון והאלכסון נוטה לכיוון ההפוך).
♦ לשאול "מה נשתנה" - לבחון מה היה השינוי בין שחל בין צמד הצורות הנתון בשאלה. כשנזהה את השינוי, נוכל להחיל אותו גם על צורה 3 וכך לאתר את התשובה הנכונה בין האפשרויות.
♦ לפסול תשובות - אם בצורות יש כמה אלמנטים שמשתנים, כדאי להתחיל מלהתמקד באלמנט אחד ולפסול תשובות לפיו.
♦ לפתח שרירים - תפיסה מרחבית היא כמו שריר, ככל שתתרגלו יותר כך התפיסה המרחבית שלכם תשתפר ותוכלו לזהות את השינויים בצורות בזמן קצר.
מגיעים מוכנים לכל סוגי המבחנים
הכנה לפסיכוטכני בצו ראשון | הכנה לפסיכוטכני באדם מילא | הכנה לפסיכוטכני במכון קרני | הכנה למבחן פסיכומטרי