מה זה מבחן מפע"ם?

מבחן מפע"ם הוא מבחן פסיכומטרי ממוחשב, המיועד להיבחנות בתנאים מותאמים בשל לקות למידה או מגבלה רפואית נפשית או פיזית.

בדומה למבחן הפסיכומטרי, מבחן מפע"ם נערך על ידי מאל"ו (מרכז ארצי לבחינות ולהערכה), ובוחן יכולות בשלושה תחומים: כמותי, מילולי ואנגלית. הציון במבחן מפע"ם הוא ציון של מבחן פסיכומטרי לכל דבר, והוא ישמש אתכם בקבלה למסלולי הלימוד השונים באוניברסיטאות ובמכללות. 


מהם ההבדלים בין מבחן מפע"ם למבחן פסיכומטרי?

על פניו ההבדל הגדול ביותר בין המבחן הפסיכומטרי לבין מבחן מפע"ם הוא שהפסיכומטרי נערך בכתב, ואילו מפע"ם נערך באמצעות מחשב. אלא שלצד הבדל טכני זה יש כמה הבדלים מהותיים יותר בין המבחנים, ולכן חשוב מאוד שתהיו מודעים אליהם: 

סוג המבחן

בשונה ממבחן הפסיכומטרי, שבו יודעים בדיוק מהו מספר השאלות בכל פרק, מבחן מפע״ם הוא מבחן

אדפטיבי,

מבחן אדפטיבי הוא מבחן המתאים את רמת השאלות שבו לרמתו של הנבחן. המבחן מתחיל בהצגת שאלות ברמת קושי בינונית - אם תענו עליהן נכונה, תמשיכו למענה על שאלות בדרגת קושי גבוהה. אם תטעו, תחזרו לקבל שאלות ברמת קושי קלה יותר.

שמשכו ומספר השאלות המופיעות בכל פרק בו אינם קבועים. משך המבחן עשוי לנוע משעתיים ועד ליותר מארבע שעות, בהתאם לרמת הנבחן ולביצועיו. שימו לב - משך המבחן לא משפיע על הציון, כך שאין צורך למהר. 

מרכיב הזמן

בעוד שבמבחן פסיכומטרי זמן המענה מוקצב עבור כל פרק בנפרד ועומד על 20 דקות, במבחן מפע"ם מוקצב הזמן עבור כל שאלה בנפרד. הקצבת הזמן השונה משפיעה על האופן שבו הנבחנים מנהלים את המבחן - במקום לחלק את הזמן בין השאלות השונות, עליכם להתמודד כל פעם עם שאלה אחת. כמו כן, אם פתרתם את השאלה ונותר לכם זמן, תוכלו לבדוק את עצמכם ולנסות לפתור את השאלה בדרכים נוספות, מבלי לדאוג להמשיך מהר הלאה. 

כללי המענה

במבחן הפסיכומטרי הנבחנים יכולים לחזור לשאלות שנותרו ללא מענה בכל פרק, לענות על שאלות קלות מהר או להשאיר שאלות קשות לסוף. מבחן מפע״ם, לעומת זאת, דורש מהנבחנים לענות על כל השאלות לפי הסדר וללא האפשרות לחזור אחורה. יש בזה יתרון מסוים, שכן לא צריך לדאוג לאסטרטגיות מענה או להקדיש זמן למחשבה על תכנון דרך עבודה נכונה.

מבנה המבחן 

המבחן הפסיכומטרי מורכב ממטלת כתיבה ושמונה פרקי שאלות. לעומתו, מבחן מפע"ם מורכב ממטלת כתיבה ושלושה פרקי שאלות בלבד. ברגע שסיימתם עם אחד הפרקים, לא תוכלו לחזור אליו שוב. שימו לב - הנושאים במבחן מפע"ם זהים לאלו הקיימים גם במבחן הפסיכומטרי הרגיל. 


מי זכאי להיבחן במבחן מפע"ם?

מועמדים שנרשמו למבחן הפסיכומטרי יכולים להגיש בקשה לבחינה בתנאים מותאמים בגין לקות למידה או הפרעות קשב. מבחן מפע"ם יכול להתאים גם למועמדים עם מגבלה רפואית, נפשית או פיזית (לרבות נשים בהיריון מתקדם).

כדי להגיש את הבקשה, יש למלא את השאלון באתר מאל"ו, ולצרף מסמכים התומכים בבקשה. יש להגיש את הבקשה עד סיום מועד ההרשמה למבחן. חשוב לדעת שהטיפול בבקשה עשוי להימשך כ-25 ימי עבודה. מסיבה זו, יש לשלוח את כל המסמכים כחודשיים לפחות לפני מועד סיום ההרשמה, כך שבמקרה שתקבלו דחייה, תספיקו להגיש ערעור. מסמכים שיגיעו באיחור לא יטופלו.


מבנה מבחן מפע"ם ושאלות לדוגמא

מבחן מפע“ם מורכב מארבעה פרקים: מטלת כתיבה, פרק חשיבה מילולית, פרק חשיבה כמותית ופרק אנגלית. כאמור, מדובר במבחן אדפטיבי, ולכן מספר השאלות הכלולות בו וסדר הופעתן עשוי להשתנות מנבחן לנבחן. המבחן פותח במטלת הכתיבה, שבה תידרשו לכתוב חיבור בנושא שיוצג לפניכם. לאחר מכן, תמשיכו לפרקים הנוספים. באמצע כל פרק תינתן הפסקה של שתי דקות וחצי. במעבר מפרק לפרק תקבלו הפסקה של חמש דקות.

הפרק המילולי

פרק זו כולל שאלות אמריקאיות בתחום המילולי, הבוחנות היבטים כמו הבנת הנקרא ושליטה באוצר מילים. הפרק כולל שאלות מארבעה סוגים:

  • אנלוגיות - בשאלות אלה תתבקשו לאתר צמד מילים המקיים חוקיות זהה לצמד המילים שהוצג בשאלה. הזמן שיוקצב לפתרון כל שאלה: דקה וחצי. 
  • הבנת הנקרא – בחלק זה יוצג לפניכם קטע קריאה ואתם תתבקשו לענות על שאלות הנוגעות לו. הזמן שיוקצב לפתרון כל שאלה: 7 דקות לקריאת קטע + 4 דקות למענה על השאלות.  
  • הבנה והסקה – שאלות אלה יבקשו מכם להפגין את ההבנה שלכם ויכולת הסקת המסקנות שלכם לאחר קריאת קטע קצר. הזמן שיוקצב לפתרון כל שאלה: 4 דקות. 
  • השלמת משפטים – השאלות בחלק זה יבקשו מכם להשלים את המילים החסרות במשפטים מורכבים. הזמן שיוקצב לפתרון כל שאלה: 3 דקות.  

 

אנלוגיות - שאלה לדוגמא

מצאו את צמד המילים המקיים את אותו הקשר המופיע בשאלה:

לסנן : נקב

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

 

פתרון והסבר:

לסנן היא פעולה שמתבצעת באמצעות מסננת, המורכבת מנקבים רבים. לסרק היא פעולה המתבצעת באמצעות מסרק, שמורכב מהרבה שיניים.

  • תשובה (1) שגויה: אומנם פעולת ההקלדה מתבצעת באמצעות מקלדת, המורכבת מהרבה מקשים. עם זאת, המקלדת היא הכלי, והמקשים הם החלקים שבו.
  • תשובה (2) שגויה: לכתוב היא פעולה שמתבצעת באמצעות עט או עיפרון בעלי חוד אחד, בשונה מאמצעים המשמשים לסינון וסירוק. באמצעות נקב אחד או שן אחת, אי אפשר לסנן או לסרק, ובאמצעות חוד אחד אכן אפשר לכתוב.
  • תשובה (4) שגויה: מגל הוא כלי שבאמצעותו קוצרים. מגל אינו חלק מהכלי שקוצרים באמצעותו (כמו נקב או שן).

 

הבנה והסקה - שאלה לדוגמא

מנהל השיווק של חברה המייצרת מוצרי חלב הורה להחליף את אריזותיהם של כל מוצרי החברה לאריזות לבנות, בתקווה להגדיל את היקף המכירות. שבוע לאחר שהוחלפו האריזות גילה לאכזבתו שחלה ירידה במכירות, והוא ייחס זאת להחלפת האריזות.

איזו מהעובדות הבאות עשויה לתמוך בסברתו של מנהל השיווק?

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

 

פתרון והסבר:

סברתו של מנהל השיווק היא שהחלפת אריזות המוצרים גרמה לירידה במכירות. עלינו לחפש בתשובות עובדה שתומכת בכך שזו אכן הסיבה לירידה במכירות, ולא סיבה אחרת. אם היקף המכירות הארצי של מוצרי חלב נותר ללא שינוי בתקופה שלאחר החלפת האריזות, הרי שלא חל שינוי מהותי כלשהו בשוק באופן כללי, ולפיכך, לא היינו מצפים שתהיה ירידה במכירות החברה. מאחר שבכל זאת נרשמה ירידה, מתחזקת ההשערה שהסיבה לכך היא החלפת האריזות.

  • תשובה (1) שגויה: הטעם והמרקם הייחודיים של מוצרי החברה אינם יכולים להיות הסיבה לירידה במכירות, שכן הם לא השתנו בתקופה שלפני הירידה. מכאן שאין לעובדה זו קשר לירידה במכירות – היא אינה מחלישה את סברתו של מנהל השיווק, אך גם אינה תומכת בה.
  • תשובה (2) שגויה: אם בעקבות החלפת האריזות לאריזות לבנות חל גידול בהיקף המכירות של החברה המתחרה, לא הגיוני להסיק שדווקא החלפת האריזות היא שגרמה לירידה במכירות. עובדה זו מחלישה את סברתו של מנהל השיווק.
  • תשובה (4) שגויה: עובדה זו יכולה לספק הסבר חלופי לירידה במכירות. ייתכן שהירידה במחירי המוצרים של החברה המתחרה הובילה לקוחות רבים לרכוש את מוצריה, ומסיבה זו (ולא בשל החלפת האריזות) נרשמה ירידה במכירות. גם עובדה זו מחלישה את סברתו של מנהל השיווק.

הפרק הכמותי

התחום הכמותי נחשב לא פעם למאתגר ביותר במבחן, בעיקר בגלל הגבלת הזמן הנוקשה שבו. עם זאת, שאלות הפרק הכמותי לא ידרשו מכם חישובים מורכבים, ובדרך כלל תהיה בהם דרך אחת קצרה לפתרון. 

הפרק הכמותי כולל שאלות משני סוגים:

  • שאלות ובעיות – שאלות באלגברה ובגיאומטריה. הזמן שיוקצב לפתרון כל שאלה: 4 דקות.  
  • שאלות הסקה מתרשים או מטבלה – איתור, פירוש וחישוב נתונים מתוך תרשים או טבלה. הזמן שיוקצב לפתרון כל שאלה: 5 דקות לקריאת התרשים + 4 דקות לשאלה.

 

שאלה כמותית לדוגמא

בחרו בתשובה הנכונה:

משוואה עם נעלם אחד מתוך מבחן מפע"ם לדוגמא

תשובה ראשונה (אחד) מתוך שאלה כמותית במבחן מפעם לדוגמא

תשובה שנייה (חצי) מתוך שאלה כמותית במבחן מפעם לדוגמא

תשובה שלישית (שש) מתוך שאלה כמותית במבחן מפעם לדוגמא

תשובה רביעית (שישית) מתוך שאלה כמותית במבחן מפעם לדוגמא

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

פתרון והסבר:

כדי לפשט את הביטוי, עלינו להביא את האיברים השונים בו לבסיס זהה כדי שנוכל להשתמש בחוקי חזקות.

הבסיסים המופיעים בשאלה הם: 3, 8, 6, 4. אין בסיס אחד משותף לכל המספרים הללו, ולכן נחלקם לשתי קבוצות של בסיסים זהים:

את המספרים 4 ו-8 אפשר לבטא באמצעות הבסיס 2 כך:משוואת חזקות מתוך פתרון לשאלה במבחן מפע"ם לדוגמא משוואת חזקות מתוך הסבר במבחן מפעם לדוגמא

את המספר 6 אפשר לבטא באמצעות הבסיסים 2 ו-3 כך: משוואת כפל מתוך פתרון לשאלה במבחן מפע"ם לדוגמא

באופן זה כל המספרים בשאלה יהיו מבוטאים באמצעות הבסיסים 2 ו-3.

ניישם זאת על הביטוי הנתון:

משוואה מתוך פתרון לשאלת חזקות במבחן מפע"ם לדוגמא

כעת נשתמש בחוקי חזקות כדי לפשט את הביטוי:

משוואת חזקות מפורטת מתוך פתרון לשאלה במבחן מפעם לדוגמאמשוואת חזקות מפורטת מתוך פתרון לשאלה במבחן מפעם לדוגמא

חוקי חזקות מפתרון שאלה במבחן מפע"ם לדוגמא

מצאנו שהביטוי שווה לשישית, ולכן התשובה הנכונה היא תשובה מספר 4.

שאלה כמותית לדוגמא

נתון: שאלת אי שיוויון מתוך מבחן מפע"ם לדוגמא

הביטוי ( 1-y ) יכול להיות שווה ל-

תשובה ראשונה (ארבע תשיעיות) מתוך שאלה כמותית במבחן מפעם לדוגמא

תשובה שנייה (שלושה חצאים) מתוך שאלה כמותית במבחן מפעם לדוגמא

תשובה שלישית (מינוס שלושה חצאים) מתוך שאלה כמותית במבחן מפעם לדוגמא

תשובה רביעית (אפס) מתוך שאלה כמותית במבחן מפעם לדוגמא

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

פתרון והסבר:

נבחן את הנתון: אי שיוויון מתוך פתרון שאלה במבחן מפעם לדוגמא

עלינו למצוא את התחום שבו y יכול להימצא, אך בנתון מופיע (y-) ולא y.

נביט בציר המספרים ונראה כי כאשר (y-) נמצא בין (1-) לאפס, אז הנגדי שלו (כלומר y) בהכרח נמצא בין אפס ל-1.

ציר מספרים להסבר ותיאור אי שיוויון במבחן מפע"ם לדוגמא

ראינו כי התחום שבו y יכול להימצא הוא: אי שיוויון מתוך הסבר לשאלה במבחן מפעם לדוגמא כלומר y הוא שבר פשוט חיובי.

כאשר לוקחים את המספר 1 ומפחיתים ממנו שבר פשוט וחיובי, נשארים בהכרח עם שבר חיובי, ומכאן שהביטוי שווה בהכרח למספר בתחום שבין 0 ל-1 (לא כולל 0 ו-1).

למשל, אםמשוואה כחלק מפתרון והסבר לשאלה במבחן מפעם לדוגמא

אז משוואת נעלם אחד כחלק מפתרון לשאלת אי שיוויון במבחן מפעם לדוגמא

התשובה היחידה שנמצאת בתחום שבו y יכול להימצא היא תשובה מספר 1, ולכן היא התשובה הנכונה.

הסקה מתרשים - שאלה לדוגמא

בסרטוט שלפניכם שני מעגלים שמרכזם בנקודה O.

שרטוט שני מעגלים עם רדיוסים מתוך שאלה במבחן מפעם לדוגמא

נתון: משוואת חילוק רדיוסים מתוך שאלה במבחן מפע"ם לדוגמא

לפי נתונים אלו והנתונים שבסרטוט,

משוואת חילוק היקף המעגל הגדול בקטן מתוך שאלה במבחן מפעם לדוגמא

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

 

פתרון והסבר:

בסרטוט מופיעים שני מעגלים: מעגל גדול שרדיוסו R ומעגל קטן שרדיוסו r.

כדי למצוא את היחס בין היקפי המעגלים שעליו אנו נשאלים, נבטא את ההיקף של כל אחד מן המעגלים באמצעות R ו- r:

הנוסחה לחישוב היקף מעגל היא: נוסחת היקף מעגל מתוך פתרון מבחן מפע"ם לדוגמא

נציב את הרדיוסים הנתונים בנוסחה לחישוב ההיקף, ונחשב את היחס שעלינו למצוא:

משוואות כחלק מפתרון לשאלת רדיוסים מתוך מבחן מפע"ם לדוגמא

מצאנו שהיחס שווה ל-2, ולכן התשובה הנכונה היא תשובה מספר 2.

הערה: משאלה זו אפשר ללמוד שהיחס בין היקפיהם של שני מעגלים זהה ליחס בין הרדיוסים שלהם. כלל זה נכון לכל שני מעגלים.

 

בעיות - שאלה לדוגמא

אמיר ואדיר עובדים באותו קצב וצובעים יחד בית ב-6 שעות.

אמיר ואבי (שקצב עבודתו אחר) מסיימים יחד את צביעת הבית ב-3 שעות.

בהנחה שקצב עבודתו של אמיר אינו מושפע מהאדם שעמו הוא צובע, כמה שעות יידרשו לאבי כדי לצבוע את הבית לבדו?

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

פתרון והסבר:

הנתון הראשון מספק לנו מידע על עבודתם המשותפת של אמיר ואדיר, אך כדי לענות על השאלה עלינו להבין מה קצב העבודה של אמיר לבדו.

שלב א' – מציאת קצב העבודה של אמיר

אמיר ואדיר עובדים באותו קצב, וכאשר הם עובדים יחד, הם מסיימים לצבוע את הבית ב-6 שעות.

מכאן אפשר להסיק שאם אמיר יצבע את אותו בית לבדו, יידרש לו זמן כפול (כי עליו לבצע עבודה כפולה). כלומר, אמיר צובע לבדו את הבית ב-12 שעות.

שלב ב' – העבודה המשותפת של אמיר ואבי

נסדר את הידוע לנו עד כה בטבלה:

סידור נתונים בטבלה מתוך הסבר לשאלה כמותית במבחן מפעם לדוגמא

אמיר ואבי אינם עובדים באותו קצב, ומכאן שצביעת הבית אינה מתחלקת שווה בשווה ביניהם.

נזכור כי השניים עובדים יחד. כדי להבין את חלוקת העבודה ביניהם יש לבדוק מה קורה כאשר הם עובדים פרק זמן זהה.

נעשה זאת על גבי טבלה. לפי הנתון, כאשר השניים צובעים בית יחדיו נדרשות להם 3 שעות. מכאן שאם יצבעו במשך 12 שעות, הם יוכלו לסיים לצבוע 4 בתים (פי 4 זמן = פי 4 בתים):

סידור הנתונים בטבלה במצב של פרק זמן זהה, מתוך הסבר לשאלה כמותית במבחן מפעם לדוגמא

אפשר לראות כי כאשר אמיר ואבי עובדים יחד במשך 12 שעות, הם צובעים 4 בתים. מתוך ארבעת הבתים אמיר צובע בית אחד, מה שאומר שבאותן 12 שעות אבי צובע 3 בתים (3=4-1).

שלב ג' – פתרון השאלה

ראינו כי אבי צובע 3 בתים ב-12 שעות. אם עליו לצבוע רק בית אחד, הרי יידרשו לו 4 שעות (שליש מהעבודה = שליש מהזמן). התשובה הנכונה היא תשובה מספר 4.

טיפ חשוב: בשאלות הספק שבהן שני פועלים שקצב עבודתם אינו זהה, נשאל את עצמנו תמיד מה יהיה ההספק של כל אחד מהם אם משך הזמן שיעבדו יהיה שווה (להבדיל מהשאלה כמה זמן יידרש לכל אחד מהם אם יבצעו עבודה זהה, שלא תסייע לנו בפתרון).

 

בעיות - שאלה לדוגמא

יובל ערך מסיבה בביתו. מספר האנשים שהוזמנו למסיבה גדול פי 5 ממספר האנשים שהגיעו אליה.

מבין האנשים שהגיעו למסיבה, מספר האנשים שהביאו מתנה גדול פי 2 ממספר האנשים שלא הביאו מתנה.

איזה מהמספרים הבאים יכול להיות מספר האנשים שהוזמנו למסיבה?

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

 

פתרון והסבר:

השאלה שלפנינו עוסקת ביחסים, ואפשר לפתור אותה בצורה אלגברית או באמצעות בדיקת התשובות.

דרך א' – פתרון אלגברי

בשאלה מתוארת קבוצה (האנשים שהוזמנו למסיבה) המחולקת לתתי-קבוצות. במקרים כאלה מומלץ לסדר את הנתונים בתרשים בצורת עץ:

תרשים עץ מתוך הסבר לשאלה כמותית במבחן מפעם לדוגמא

כעת אפשר להשתמש במשתנה x כדי לבטא את היחסים בין הקבוצות בשאלה. כדי להימנע מהתעסקות עם שברים מומלץ תמיד להתחיל בקבוצה הקטנה ביותר – לסמן אותה ב-x, ובהתאם אליה למצוא את גודלי שאר הקבוצות. במקרה שלנו הקבוצה הקטנה ביותר היא קבוצת האנשים שלא הביאו מתנה, ולכן נסמן קבוצה זו ב-x ונשלים את שאר הקבוצות בהתאם לנתוני השאלה:

תרשים עץ בתוספת משתנה מתוך שאלה כמותית במבחן מפעם לדוגמא

מהתרשים עולה שמספר האנשים שהוזמנו למסיבה הוא 15x. נזכור כי x הוא בהכרח מספר שלם (שהרי הוא מסמל מספר אנשים), ולכן מספר האנשים שהוזמנו למסיבה הוא בהכרח מספר שמתחלק ב-15 ללא שארית. המספר היחיד מבין התשובות שמתחלק ב-15 ללא שארית הוא 30, ולכן התשובה הנכונה היא תשובה מספר 3.

דרך ב' – בדיקת תשובות

מכיוון שנשאלנו "איזה מהמספרים הבאים יכול להיות..." אפשר להציב את הערכים שבתשובות, לבדוק איזה מהם אפשרי ובדרך זו למצוא את התשובה הנכונה.

  • תשובה (1): אם הוזמנו למסיבה 10 אנשים ו"מספר האנשים שהוזמנו למסיבה גדול פי 5 ממספר האנשים שהגיעו אליה", אז הגיעו למסיבה שני אנשים (2 = 10/5).
    לא ייתכן שמתוך שני האנשים שהגיעו למסיבה, מספרם של אלו שהביאו מתנה גדול פי 2 ממספרם של אלו שלא הביאו מתנה, מכיוון שבמצב שכזה נקבל מספר לא שלם של אנשים. התשובה נפסלת.
  • תשובה (2): אם הוזמנו למסיבה 20 אנשים ו"מספר האנשים שהוזמנו למסיבה גדול פי 5 ממספר האנשים שהגיעו אליה", אז הגיעו למסיבה 4 אנשים (4 = 20/5).
    לא ייתכן שמתוך ארבעת האנשים שהגיעו למסיבה, מספרם של אלו שהביאו מתנה גדול פי 2 ממספרם של אלו שלא הביאו מתנה, מכיוון שבמצב שכזה נקבל מספר לא שלם של אנשים. התשובה נפסלת.
  • תשובה (3): אם הוזמנו למסיבה 30 אנשים ו"מספר האנשים שהוזמנו למסיבה גדול פי 5 ממספר האנשים שהגיעו אליה", אז הגיעו למסיבה 6 אנשים (6 = 30/5). מבין ששת האנשים שהגיעו למסיבה, מספרם של אלו שהביאו מתנה גדול פי 2 ממספרם של אלו שלא הביאו מתנה, כלומר 4 אנשים הביאו מתנה, ושני אנשים לא הביאו מתנה. מצב זה אפשרי, ולכן התשובה מתאימה. בבדיקת תשובות, כאשר מוצאים תשובה אפשרית, אפשר לסמן אותה ולהמשיך הלאה מבלי לפסול את שאר התשובות.
  • תשובה (4): אם הוזמנו למסיבה 54 אנשים ו"מספר האנשים שהוזמנו למסיבה גדול פי 5 ממספר האנשים שהגיעו אליה", אז מספר האנשים שהגיעו למסיבה אינו שלם, שהרי 54 לא מתחלק ב-5 ללא שארית. לכן תשובה זו נפסלת.

 

רוצים לתרגל עוד שאלות כמותיות?

פרק האנגלית

תחום השאלות הרביעי במבחן מפע"ם הוא אנגלית. בפרק האנגלית תמצאו שלושה סוגים של שאלות:

  • שאלות השלמת משפטים – בשאלות אלה תתבקשו להשלים מילים חסרות במשפט, על פי ההקשר שלהן. הזמן שיוקצב לפתרון כל שאלה: 2 דקות. 
  • שאלות ניסוח מחדש – לאחר שתקראו פסקה קצרה, תתבקשו למצוא את הניסוח הדומה ביותר, שגם שומר על משמעותה. הזמן שיוקצב לפתרון כל שאלה: 4 דקות. 
  • שאלות הבנת הנקרא - בחלק זה תתבקשו לקרוא טקסט ולענות על שאלות הנוגעות לו. הזמן שיוקצב לפתרון כל שאלה: 7 דקות לקריאת הקטע + 4 דקות לשאלה. 

 

השלמת משפטים - שאלה לדוגמא

בחרו בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הנכונה ביותר:

Each year, hundreds of tourists visit Turkmenistan to see Door to Hell, a fiery crater of blazing flames, which once emitted poisonous _____ to the atmosphere

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

 

פתרון והסבר:

בכל שנה, מאות תיירים מבקרים בטורקמניסטן כדי לראות את "שער הגיהינום", מכתש בוער ורוחש להבות, אשר פעם פלט ____ רעילים לאטמוספרה.

(1) פחדים
(2) גזים
(3) קירות
(4) עלים

משפט זה מדגים את העובדה שלעתים אין צורך בהבנת המשפט כולו כדי לענות נכונה על השאלה. המשפט עוסק במשהו poisonous (רעיל) ש-emitted לאטמוספרה. כלומר, עלינו למצוא מילה מבין התשובות שהיא דבר-מה שיכול להיות רעיל, ובנוסף - שיכול להיות לו קשר לאטמוספרה.

  • תשובות (1) שגויה: פחדים אינם יכולים להיות רעילים, ולא הגיוני שהמכתש פלט פחדים לאטמוספירה.
  • תשובה (2) מתאימה: גזים אכן עשויים להיות רעילים והגיוני שהם נפלטים לאטמוספרה.
  • תשובה (3) שגויה: קירות הם לא דבר שהגיוני שיהיה רעיל, וכמו כן לא סביר שקירות נפלטים לאטמוספרה.
  • תשובה (4) שגויה: עלים עשויים להיות רעילים, אך לא נראה הגיוני שהמכתש פולט עלים לאטמוספירה.

 

השלמת משפטים - שאלה לדוגמא

בחרו בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הנכונה ביותר:

Hearts are like snowflakes – no two are alike

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

 

פתרון והסבר:

"לבבות הם כמו פתיתי שלג – אין שניים זהים."

במשפט זה יש שני קשרים לוגיים חשובים:
מילת הקיצון no ("שום/אף/אין") המתייחסת למילה two ("שתיים/שניים").
קשר של דמיון בין לבבות לפתיתי שלג באמצעות המילה like ("כמו").
משמעות המשפט היא שאין שני לבבות זהים כשם שאין שני פתיתי שלג זהים, כלומר כל הלבבות שונים זה מזה וגם כל פתיתי השלג שונים זה מזה.

  • תשובה (1) שגויה: כל הלבבות מחבבים פתיתי שלג מאחר שהם מאוד דומים להם. תשובה זו נפסלת מאחר שמשתמשים בה במילה "like" כפועל ("לחבב"), ולא כמילת השוואה שמשמעותה "כמו". לא צוין במקור כי הלבבות מחבבים פתיתי שלג, אלא שהם כמו פתיתי שלג. בנוסף, בתשובה זו יש מבנה של סיבה ותוצאה: פתיתי השלג דומים ללבבות ובגלל זה הם מחבבים אותם. אין שום סיבה ותוצאה במשפט המקורי.
  • תשובה (2) שגויה: כל פתית שלג הוא כמו לב – אף אחד לא יודע כיצד הם נוצרים. בתשובה זו נשמר הדמיון בין פתיתי שלב ללבבות, אולם העניין שבו הם דומים הוא שונה. במשפט המקורי הם דומים בכך שאין ביניהם שניים זהים, ובתשובה זו הם דומים בכך שלא יודעים כיצד הם נוצרים, לכן תשובה זו נפסלת.
  • תשובה (3) שגויה: לא סביר שפתית שלג ולב יהיו זהים. תשובה זו אינה מתאימה מאחר שהיא עוסקת בדמיון בין לב לפתית שלג. על פי תשובה זו, לא סביר ("unlikely") שפתית שלג ולב יהיו זהים, אך במקור - חוסר הזהות הוא בין לב אחד לאחר, ובין פתית שלג אחד לאחר. כמו כן, השימוש במילה unlikely עצמה מאפשר לפסול את התשובה מאחר שזוהי מילה העוסקת בסבירות, בסיכוי שהם יהיה דומים, בעוד שבמשפט המקורי זוהי עובדה שאין שניים דומים.
  • תשובה (4) מתאימה: פתיתי שלג ולבבות חולקים את אותה תכונה: בלתי אפשרי למצוא שניים שהם זהים. בתשובה זו מופיעים כל הקשרים הלוגיים שבמשפט השאלה:
    מילת עוצמה מסוג קיצון – impossible ("בלתי אפשרי"), שמקבילה למילה "no" במקור.
    קשר של השוואה מסוג דמיון – identical ("זהים"), שמקביל למילה "alike" במקור והצירוף "share the same feature" (חולקים אותה תכונה), שמקביל למילה "l<span class=

מועדי מבחן מפע"ם

מבחן מפע"ם מתקיים במועדי המבחן הפסיכומטרי הרגיל או עד 3 שבועות לאחריו (תאריך מדויק יישלח לנבחנים הזכאים להיבחן במבחן זה).

המבחן הפסיכומטרי נערך בארבעה מועדים קבועים מדי שנה - בחודשים אפריל, יולי, ספטמבר ודצמבר. לחצו כאן למידע נוסף על מועדים והרשמה

תרגול מפע"ם אונליין - ממוחשב כמו המבחן האמיתי!

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.