תהליך המיון לנציבות מורכב משלושה שלבים מסננים: שלב האבחון הקוגניטיבי, שלב האבחון האישיותי-התנהגותי, ולבסוף שלב ועדת הבוחנים. ברוב המקרים, המיונים נערכים במתכוונת מקוונת. חשוב לציין שהרכבו של תהליך המיון ודרישותיו עשויים להשתנות בהתאם למשרה שמתמיינים אליה.
בשלב הראשון בתהליך המיון תעברו סדרה של מבחנים פסיכוטכניים ממוחשבים, שמטרתם היא לבחון את כישורי החשיבה שלכם בתחומים שונים. ההרכב המדויק של המבחנים משתנה מתפקיד לתפקיד, אך על פי רוב מדובר במבחנים מילוליים ולוגיים, במבחנים כמותיים וצורניים ובמבחני זריזות ודיוק והבנת הוראות. בכל המבחנים השאלות הן שאלות אמריקאיות.
לכל פרק במבחנים יש הגבלת זמן, כך שאי אפשר לעבור בין הפרקים במהלך המבחן. בממוצע, יהיו לכם 40-30 שניות לכל שאלה במבחנים, ובסך הכול המבחנים צפויים להימשך בין שעה וחצי לשלוש שעות - תלוי בתפקיד שאתם מתמיינים אליו.
שאלה לדוגמא
חשיבה כמותית - בעיות מילוליות
שעה לאחר שמאיה החלה ללכת מנקודה X לנקודה Y, מרחק של 45 ק"מ, קרן החלה ללכת באותה דרך בדיוק מנקודה Y לנקודה X. אם המהירות של מאיה היא 3 קמ"ש והמהירות של קרן היא 4 קמ"ש, כמה ק"מ הלכה קרן עד שהן נפגשו?
פתרון והסבר:
בשאלה זו יוצאות מאיה וקרן משתי נקודות זו לעבר זו (על אותו ציר תנועה). בנקודה מסוימת השתיים ייפגשו, ואז חיבור הדרכים שעשו השתיים עד נקודת הפגישה יהיה המרחק הכולל (45 ק"מ). כמו כן ידוע כי קרן החלה ללכת שעה אחרי מאיה, ולכן זמן תנועתה יהיה קטן בשעה אחת.
נציב את הנתונים בטבלה: (המבוססת על הנוסחה: מהירות X זמן = דרך):
מהירות | זמן | דרך | |
מאיה | 3 קמ"ש | X | 3X |
קרן | 4 קמ"ש | X-1 |
4(X-1)
|
מכיוון שהדרך המשותפת של קרן ומאיה עד לפגישתן היא בסך הכול 45 ק"מ, נציב זאת במשוואה:
3X + 4(X-1) = 45
3X + 4X -4 = 45
7X = 45 +4
7X = 49
X=7
השאלה שנשאלה היא לגבי הדרך שהלכה קרן - (1-X)4. נציב את X:
4*(7-1) = 24
הדרך שהלכה קרן היא 24 ק"מ.
דרך נוספת לפתור את השאלה:
נבחן את הנתונים בשאלה: נתון שהמרחק הוא 45 ק"מ. המהירות של מאיה היא 3 קמ"ש. כלומר, כשרק מאיה הלכה, לפני שקרן יצאה, היא עברה מרחק של 3 ק"מ. המרחק בין מאיה וקרן עכשיו הוא 42 ק"מ.
המהירות של מאיה וקרן יחד היא 7 קמ"ש (מאיה 3 קמ"ש + קרן 4 קמ"ש). נחשב כמה זמן הלכה כל אחת את 42 הקילומטרים: זמן = דרך / מהירות
42 / 7 = 6
כלומר, כל אחת מהן הלכה 6 שעות.
כדי להבין כמה ק"מ מתוך 42 הקילומטרים הלכה קרן, נציב שוב בנוסחה את המהירות של קרן - 4 קמ"ש - ואת הזמן שהלכה - 6 שעות:
4 × 6 = 24
קרן הלכה מרחק של 24 ק"מ.
← עוד שאלות לדוגמא מחכות לכם בהמשך העמוד.
אז אילו מבחנים יהיו במיונים שלכם?
בשלב זה תעברו מבחני מיון מסוגים שונים, שמטרתם להעריך אם יש לכם את היכולות האישיות (למשל היכולת להתמודד עם משברים, לתפקד תחת לחץ וכו') והבין-אישיות (למשל היכולת לעבוד בצוות, להאציל סמכויות וכו') הדרושות להצלחה בתפקיד. לעיתים השלב הזה מפוצל לשני ימי מיון. כך או כך - אלו המבחנים שמצפים לכם:
• מבחני אישיות - מבחנים מסוגים שונים שנועדו לבחון את הפרופיל האישיותי שלכם. בין היתר, תיבחנו בשאלון אישיות ממוחשב, שבו תתבקשו לדרג את מידת ההסכמה שלכם עם היגדים שונים; בשאלון אישי-ביוגרפי, שיכלול שאלות הנוגעות למהלך הקריירה שלכם; ובשאלון השלמת משפטים (ראו דוגמה בהמשך).
• ריאיון אישי - ריאיון עם פסיכולוג או פסיכולוגית תעסוקתית. השאלות בריאיון יתבססו על הממצאים שעלו במבחני האישיות האחרים ועל הניסיון התעסוקתי שלכם.
• דינמיקה קבוצתית (נקרא גם "מרכז הערכה") - סדרה של תרגילים אישיים וקבוצתיים, שתתבקשו להשלים לצד מועמדים נוספים לתפקיד.
• מבחן דואר (לתפקידי ניהול) - מבחן שמדמה יום עבודה עמוס במשרד, ובמסגרתו תצטרכו לטפל ברשימת משימות והודעות תוך התמודדות עם בלת"מים והפרעות.
מבחן אישיות - השלמת המשפטים
המטרה של מבחן זה היא לסייע לבוחנים ללמוד על עולמכם הפנימי ועל האופן שבו אתם תופסים את עצמכם ואת סביבתכם. במבחן הזה יוצגו לפניכם חצאי משפטים, ואתם תתבקשו להשלים אותם (בסגנון חופשי).
השלימו את המשפט הבא: הילד שמח משום שהוא ________.
במבחן מסוג זה אין תשובות נכונות או שגויות. עם זאת, תשובות מסוימות עלולות לחשוף בפני הבוחנים גישות בעייתיות או השקפת עולם המרמזת על תכונות שלא בהכרח מתאימות לתפקיד שמתמיינים אליו.
נדגים את זה באמצעות כמה אפשרויות להשלמת המשפט הנ"ל:
כעת נבחן את אפשרויות המענה השונות:
שתי האפשרויות הראשונות מציגות מצבים שבהם הילד פסיבי ואולי אף זקוק לאישור חיצוני. במבחן זה מתייחסים הבוחנים לתשובות המועמדים כאל האופן שבו הם מתייחסים לעצמם ולאחרים. אף על פי שמדובר במצבים חיוביים, מועמדים שיבחרו במענה מסוג זה עלולים להיתפס כפסיביים וכתלותיים.
שתי האפשרויות האחרונות, לעומת זאת, מציגות את הילד כחברותי וכהישגי בלימודים, דבר שיכול להצביע על הערכה עצמית גבוהה ועל יחסים בין-אישיים טובים.
תוכיחו שאתם מתאימים
ועדת הבוחנים היא למעשה מעין ראיון עבודה, המתקיים בפני שורה של מראיינים (לרוב שלושה/ארבעה) מתחומי מומחיות שונים. המראיינים יציגו בפניכם שאלות אישיות הנוגעות לכישורים שלכם ולביצועים שלכם עד כה בתהליך המיון, ושאלות מקצועיות הנוגעות לתפקיד שאתם מתמיינים אליו. אם תעברו את השלב הזה, תתקבלו לנציבות שירות המדינה.
שאלה לדוגמא - לוגיקה
ידוע כי:
א. כל התותים הם אדומים
ב. דברים אדומים לא יכולים להיות עגולים
מסקנה: תותים הם לא עגולים. ממה המסקנה נובעת?
פתרון והסבר:
תחילה נייצג את הטענות באמצעות מעגלים:
א. כל התותים הם אדומים. מדובר ביחסי הכלה - ה"תותים" מוכלים בתוך ה"אדומים".
אפשר לראות כי טענה זו בלבד אינה מאפשרת להסיק שתותים אינם עגולים, כיוון שאין כל התייחסות ל"עגולים" בטענה זו. לכאורה ניתן היה לחשוב שיש תותים שהם גם אדומים וגם עגולים.
ב. דברים אדומים לא יכולים להיות עגולים. מדובר ביחסי זרות בין קבוצת "אדומים" לקבוצת "עגולים".
אפשר לראות כי טענה זו בלבד אינה מאפשרת להסיק שתותים אינם עגולים, כיוון שאין כל התייחסות לתותים בטענה זו.
בצירוף שתי הטענות יחד מתקבל הסרטוט הבא:
נוכל לראות שרק צירוף של שתי הטענות מאפשר לנו להסיק כי תותים אינם עגולים.
שאלה לדוגמא - לוגיקה
בעבודה בגיאוגרפיה דני גילה את העובדות הבאות:
30% מתושבי ג'ורג'יה הם אינדיאנים, 50% מתושבי המקום הם חוטבי עצים ו-20% הם שואבי מים. כמו כן, ידוע כי 60% מתושבי ג'ורג'יה שותים קוקה-קולה.
איזו מסקנה נכונה בוודאות?
פתרון והסבר:
נבחן את התשובות המוצעות ונדון במסקנות:
תשובה (1): אומנם מחצית מתושבי ג'ורג'יה ששותים קוקה-קולה הם 30% (חצי מ-60%), אך אין כל ודאות שמדובר באותם 30% שהם אינדיאנים.
תשובה (2): בדיוק כמו באפשרות הקודמת - שליש מתושבי ג'ורג'יה ששותים קוקה-קולה אכן מהווים 20%, אך אין כל ודאות שמדובר באותם 20% שהם שואבי מים.
תשובה (3): אין כל דרך לדעת זאת. מספר חוטבי העצים בג'ורג'יה בכלל גדול ממספר שואבי המים (50% לעומת 20%), אך אין כל דרך לדעת כיצד מתפלגים חוטבי העצים ושואבי המים בתוך קבוצת האינדיאנים, שהיא בסה"כ 30% מאוכלוסיית ג'ורג'יה.
תשובה (4): חוטבי העצים מהווים מחצית (50%) מתושבי ג'ורג'יה, ואילו מספר שותי קוקה-קולה בג'ורג'יה גבוה יותר (60%). נתונים אלו מעידים על חפיפה מסוימת בין הקבוצות: לפחות 10% מאוכלוסיית ג'ורג'יה הם חוטבי עצים ששותים קוקה-קולה.
110% = 60% + 50%
לכן המסקנה שחלק מתושבי ג'ורג'יה הם חוטבי עצים ששותים קוקה-קולה בוודאות נכונה.
שאלה לדוגמא - אנלוגיות
מצאו את צמד המילים המקיים אותו הקשר הקיים בצמד שלפניכם:
כלי רכב : אופנוע
אופנוע הוא סוג של כלי רכב, כפי שחולצה היא סוג של בגד.
תשובה (1): עץ הוא לא סוג של פרח, ולכן תשובה זו לא נכונה.
תשובה (2): ארון הוא לא סוג של כיסא, ולכן תשובה זו לא נכונה.
תשובה (4): גן הוא לא סוג של בית, ולכן תשובה זו לא נכונה.
שאלה לדוגמא - סדרות
מצאו את המספר או המספרים החסרים בסדרה:
? | 3- | 17 | 2 | 12 | 7
פתרון והסבר:
זוהי סדרת הפרשים.
חישוב ההפרשים בין כל זוג מספרים יראה כי ההפרש עולה בכל פעם ב-5 (בערך מוחלט), ואילו המקדם מתחלף, פעם (+) ופעם (-).
אם נוסיף 25 לאיבר האחרון (3-), נקבל את המספר 22.
שאלה לדוגמא - בעיות מילוליות
בערוגה יש 10 כרובים המסודרים בשורה. בין כל כרוב לכרוב החליט הגנן לשתול גזר. כמה גזרים ישתול?
פתרון והסבר:
מספר הרווחים תמיד יהיה קטן ב-1 ממספר האיברים. לדוגמה, בין 5 אצבעות יש 4 רווחים. מכאן שבין 10 כרובים יהיו 9 גזרים.
לצורך ההמחשה, ניצור תרשים המתאר את הערוגה:
שימו לב: מצידו השמאלי של כרוב 10 אין רווח כיוון שהוא תוחם את שורת הכרובים מצד שמאל כשם שכרוב 1 תוחם את השורה מצד ימין.
שאלה לדוגמא - מטריצות
בחרו בצורה המתאימה ביותר כדי להשלים את הריבוע החסר.
פתרון והסבר:
ננסה לזהות בשאלה את החוקיות שמתקיימת בטורים ובשורות.
שורות:
אפשר לראות שבכל שורה, במעבר בין ריבוע לריבוע, יש אלמנט אחד שנע בכיוון השעון, בזווית של 90 מעלות.
בשורה הראשונה - הגליל.
בשורה השנייה - המשולש.
בשורה השלישית - החץ.
על כן, אפשר להבין כי על החץ המופיע בשורה השלישית בטור הימני לפנות שמאלה (בטור השמאלי החץ פונה ימינה ובטור האמצעי מטה). נפסול את תשובות (2) ו-(4).
טורים:
אפשר לראות שבכל אחד מהטורים צורה אחת בלבד משנה את צבעה.
בטור השמאלי - המשולש מופיע בשלושה צבעים: אפור, שחור ולבן.
בטור האמצעי - האלמנט בצורת "פקמן" משנה את צבעו.
בטור הימני - החץ הוא האלמנט שמשנה את צבעו.
אפשר לראות שהחץ מופיע באפור ובלבן. לכן, על החץ בשורה השלישית להופיע בצבע שחור. אפשר לפסול את תשובה (3).
לאחר שפסלנו שלוש תשובות, נותרו תשובות (1) ו-(5), אפשר לראות שהתשובות זהות זו לזו, למעט צבע אלמנט ה"פקמן" שמופיע בתשובה הראשונה בלבן. כיוון שאנו יודעים שרק אלמנט אחד משנה את צבעו, ה"פקמן" צריך להיות שחור.
לכן, נפסול את תשובה (5), ומכאן שתשובה (1) היא התשובה הנכונה.
כל מה שאתם צריכים כדי לעבור את המבחנים
הגשת מועמדות למכרזים של הנציבות נעשית אונליין, באתר נציבות המדינה.
התפקידים הדרושים בנציבות משתנים ממכרז למכרז. לרוב מדובר בתפקידים מנהלתיים (למשל תפקידי מזכירות ורכזי לשכה), אבל לא פעם גם מחפשים רופאים, מהנדסים, עובדים סוציאליים, משפטנים ועוד.
תקשי"ר (תקנון שירות המדינה) הוא קובץ שמאגד את כל ההוראות והנהלים הנוגעים לתחום משאבי האנוש במשרדי הממשלה ולעובדי המדינה. התקשי"ר עוסק למשל בתנאי העסקה, גיוס עובדים, קביעת דרגות ועוד. תוכלו למצוא את התקשי"ר המלא כאן.
כל הדרכים ליצירת קשר עם הנציבות - כאן.
כאן תוכלו לראות את טווח הדרגות של כל תפקיד בנציבות (מעודכן לפי התקשי"ר).
ציון החתך של נציבות שירות המדינה (כלומר הציון שקובע אם תעברו לשלב הבא), הוא יחסי לאוכלוסייה הנבחנת באותו מכרז, ועל כן משתנה ממכרז למכרז. בגדול, מדובר בציון שנע בסקאלה של 9-1 (9 זה הציון המקסימלי), והוא ממוצע משוקלל של המבחנים השונים שתעברו באותו שלב. ככה זה נראה: