יש כיום המון שיטות להעריך התאמה של מועמדים למשרה - מבחנים מקצועיים, מבחנים פסיכוטכניים, מבחני אישיות ואמינות, דינמיקה קבוצתית ואפילו משחקים וחדרי בריחה למיניהם. ובכל זאת, לראיון העבודה הישן והטוב עדיין יש מקום של כבוד כמעט בכל תהליך מיון. למה? כי האינטראקציה הישירה של הריאיון מאפשרת לצד המראיין להכיר אתכם יותר לעומק, בלי מסכים, טפסים או אנשים אחרים שחוצצים ביניכם. דרך ההתנהלות שלכם בריאיון אפשר ללמוד איך אתם מתמודדים עם סיטואציות מלחיצות, מה הציפיות שלכם ממקום העבודה, ובשורה התחתונה - האם נראה שאתם אנשים שנעים ונוח לעבוד איתם. אז מה הפלא שברגע שמגיע הזימון המיוחל לריאיון, רובנו מתחילים להתמלא בלחץ שלא נשאיר רושם מספיק טוב?
זאת בדיוק הסיבה שהכנו לכם אוסף של טיפים וכלים שיעזרו לכם להביא את הגרסה הטובה ביותר של עצמכם לריאיון:
נתחיל מהטיפ הכי חשוב - וזה שגם ידרוש מכם הכי הרבה הכנה. אבל אם תיישמו אותו, תגיעו לריאיון הרבה פחות לחוצים ותשאירו רושם מעולה על המראיינים. אז על מה אנחנו מדברים בעצם?
בשלב הראשון, תקראו טוב-טוב את תיאור המשרה ותעשו לו צילום מסך - אתם עוד תחזרו אליו.
בשלב השני, תחשבו על תשובות לשאלות שמראיינים אוהבים לשאול - כמו ספר/י לי על עצמך, מה התכונות השליליות שלך ומה ציפיות השכר שלך. אתם לא צריכים ללמוד תשובות בעל פה, אבל כן כדאי לגבש כיוון למענה. תדגישו בתשובות את החיבור שלכם לתפקיד, תחשבו על דוגמאות שמראות שאתם מתאימים ותשלבו באלגנטיות מונחי מפתח מתיאור המשרה - כמו עבודת צוות, עמידה בלוחות זמנים, יכולת לעבוד בתנאי לחץ ועוד.
מיטיבי הלכת יעיפו מבט גם באתר החברה או בחשבונות שלה ברשתות החברתיות כדי ללמוד עליה עוד קצת ואולי להשחיל עוד פיסות מידע רלוונטיות לתשובות שלהם.
ודבר אחרון בהקשר הזה - כמעט כל ריאיון מסתיים בשאלה "יש לך שאלות אלינו?", אז שווה לחשוב מראש על מה אתם רוצים לשאול את המראיינים. יש פה כמה רעיונות לשאלות כאלה.
🌟המודל שיעזור לכם להתמודד עם שאלות התנהגותיות
שאלות התנהגותיות הן שאלות שמתייחסות לתרחישים שונים מהחיים המקצועיים שלכם. אלו שאלות שנכנסות לפרטים ספציפיים, למשל "תני לי דוגמה למצב שבו היית בלחץ גדול בעבודה ואיך התמודדת עם זה". המטרה שלהן היא להבין איך אתם חושבים ופועלים, ולהעריך - לפי התשובות שלכם - אם היכולות שלכם מתאימות לתפקיד שאתם מתמיינים אליו.
אחת הדרכים לגשת לשאלות האלה היא בעזרת מודל STAR:
בואו נמשיך לעבוד עם השאלה שהזכרנו למעלה - "תני לי דוגמה למצב שבו היית בלחץ גדול בעבודה ואיך התמודדת עם זה". כך, למשל, מועמדת למשרת ניהול פרויקטים יכולה לענות על זה:
S (Situation): ניהלתי פרויקט מורכב עם לוח זמנים צפוף במיוחד, ואז, ברגע האחרון, הלקוח ביקש שינויים משמעותיים שהשפיעו על כל התהליך.
T (Task): המשימה שלי הייתה להתאים את הפרויקט לשינויים החדשים של הלקוח, תוך כדי שמירה על הדדליין המקורי והאיכות שציפו מאיתנו.
A (Action): קודם כול, קיימתי פגישה מהירה עם הלקוח כדי להבין לעומק את השינויים שביקש. לאחר מכן, סידרתי מחדש את סדרי העדיפויות, חילקתי משימות ברורות לצוות, ודאגתי שכל שלב יתבצע בצורה מדויקת. הקפדתי על תקשורת שוטפת עם כל המעורבים כדי לוודא שהכול מתקדם לפי התוכנית החדשה.
R (Result): הצלחנו לעמוד בלוחות הזמנים ולהגיש את הפרויקט בדיוק כפי שהלקוח רצה, כולל כל השינויים. הלקוח היה מרוצה מאוד, וזה הוביל לשיתופי פעולה נוספים בהמשך.
← קליק לעוד שאלות התנהגותיות שאפשר לתרגל איתן את המודל.
בכל מה שקשור לקוד הלבוש במקומות עבודה, החוקים כיום פחות נוקשים מפעם. ובכל זאת - לפני שאתם מגיעים לראיון עבודה, אתם צריכים להשקיע קצת מאמץ כדי לשדר מקצועיות. ברמה הכי בסיסית, זה אומר בגדים נקיים ומגוהצים, בצבעים רגועים ונטולי הדפסים בולטים או קרעים. מה להשאיר בארון? חולצות חשופות, גופיות עם כתפיות דקות, מכנסיים קצרים וכפכפי אצבע.
גם בגזרת האקססוריז והאיפור עדיף לשמור על מראה נקי ומינימליסטי שלא ימשוך יותר מדי תשומת לב. אל תשכחו גם את עניין הנוחות - אם החולצה המחויטת שלכם מגרדת ולא נעימה לכם, תוותרו עליה ותמצאו אלטרנטיבה.
כדי לקבל השראה אתם יכולים להציץ בתמונות שהחברה מפרסמת בלינקדאין או באתר שלה - זה יעזור להבין מה סגנון הלבוש שמקובל אצלם. ודבר אחרון - הכללים האלה תקפים גם לראיונות בזום. מכף רגל ועד ראש 😉
כדי שלא תגיעו לריאיון באיחור או מיוזעים ומתנשפים מריצה, אנחנו ממליצים להגיע למשרדי החברה לפחות 15-10 דקות לפני הזמן שנקבע לכם. זה מצביע על רצינות, וגם משאיר לכם זמן לכוס מים/קפה, ביקור בשירותים או פשוט רגע להירגע ולנשום לפני שאתם נכנסים לריאיון.
כדאי כמובן לברר מבעוד מועד איך מגיעים למשרדים, תוך התחשבות בגורמים כמו פקקים, תחבורה ציבורית וחניה. ובאותה הזדמנות תבדקו אם יש מסמכים כלשהם שצריך להביא (בדרך כלל זה מצוין בזימון לריאיון) - למשל תעודה מזהה לצורך הצגה או הפקדה בכניסה - ותכינו אותם מבעוד מועד.
← הריאיון שלכם מקוון? עדיין יש כמה דברים שצריך לעשות לפני. זה בשבילכם - טיפים לריאיון בזום.
בריאיון יש הרבה חשיבות לא רק למה שאתם אומרים, אלא גם לאיך שאתם מדברים עם הגוף. אם יהיו לכם תשובות מעולות אבל תדקלמו אותן בגוף נוקשה ובלי רגש - זה לא שווה כלום.
לאורך הריאיון חשוב ליצור עם המראיינים קשר עין - זה מבטא עניין, הקשבה ומעורבות בשיחה. רק שימו לב שאתם לא בוהים 😅 תהנהנו מדי פעם כדי להראות למראיינים שאתם מסכימים עם מה שהם אומרים, ואל תשכחו פה ושם גם לחייך. מעבר לזה מומלץ להקפיד על יציבה זקופה, להימנע מהרעדת הרגל (אנשים שעושים את זה - אתם יודעים מי אתם) ומתנועות ידיים מוגזמות, אבל גם לא לשבת בחיבוק ידיים.
המפתח הוא לשמור על שפת גוף שמשדרת ביטחון ורוגע - תשבו בנינוחות, תנועו בצורה טבעית, ותשתמשו בשפת הגוף שלכם כדי להדגיש את מה שאתם אומרים.
← לעוד טיפים שיעזרו לכם לדבר נכון עם הגוף, מוזמנים לקרוא במדריך שלנו על שפת גוף בראיון עבודה.
מתכוננים כמו מקצוענים
אספנו כמה רעיונות שייתנו לכם הכוונה בהכנה שלכם לריאיון. מן הסתם, לא כל תשובה כאן מתאימה לכל מועמד או מועמדת ולכל תפקיד. חשוב שתבחנו אם התשובה שנראית לכם באמת מתאימה לכם ולדרישות התפקיד ומשרתת את המסרים שאתם רוצים להעביר. אנחנו בטוחים שתמצאו עם מה לעבוד 🤗
דוגמאות לשאלות שאפשר להפנות למעסיקים
שאלות טובות למראיינים הן הזדמנות להראות עניין אמיתי בתפקיד ובחברה, וגם לקבל מידע שיעזור לכם להחליט אם המשרה מתאימה לכם. חשוב שהשאלות יהיו מנוסחות היטב, רלוונטיות ומעמיקות. הנה כמה רעיונות:
דוגמאות לשאלות התנהגותיות שאתם עשויים להישאל
בלחץ של הריאיון קשה לחשוב על דוגמה טובה שתשמש אתכם כתשובה לשאלה התנהגותית. הרשימה של השאלות כאן ייתנו לכם כיוון לדוגמאות שכדאי לחשוב עליהן מראש:
מה החולשות שלך? תשובות לדוגמא
בקצרה - הטריק בתשובות האלה הוא לחשוב על חיסרון שלא עומד בסתירה מהותית לדרישות המשרה, וגם להוסיף איך אתם מתמודדים עם החולשה הזאת. הנה כמה דוגמאות לחולשות ולדרך לדבר עליהן:
מה החוזקות שלך? תשובות לדוגמא
הנה כמה דוגמאות לחוזקות שרלוונטיות להמון תפקידים, לצד הצעות לשילוב שלהן במשפטים שמדגישים את הערך שלהן בעבודה.
• התשובה המושלמת ל"ספר/י על עצמך"
ראיון עבודה נמשך בדרך כלל בין 30 דקות לשעה, אבל בתפקידים ניהוליים או בכירים הוא יכול להימשך גם יותר. אם הריאיון קצר מהמצופה זה לא בהכרח סימן רע - אולי הם כבר הבינו שאתם מתאימים :)
זה מאוד תלוי בחברה. בדרך כלל מעדכנים בתשובה תוך שבוע-שבועיים, אבל יש מקומות שבהם זה יכול לקחת גם יותר זמן. אם לא אמרו לכם מתי לצפות לתשובה, כדאי לשאול בסיום הריאיון: "מתי אתם מעריכים שיהיו תשובות?". ככה תדעו למה לצפות ותימנעו מלחץ מיותר.
פולואו-אפ זה מהלך חכם, אבל צריך לדעת מתי ואיך לעשות אותו. אם שאלתם בסיום הריאיון תוך כמה זמן צפויה תשובה, אז כדאי כמובן להמתין עד שהזמן הזה יעבור. אם עדיין לא קיבלתם תשובה, אתם יכולים לשלוח מייל קצר ונעים בסגנון "רציתי להודות שוב על ההזדמנות להיפגש ולשוחח על התפקיד. אשמח לדעת אם יש עדכון לגבי המשך התהליך".
אם לא שאלתם בסוף הריאיון מתי אמורים לחזור אליכם, מומלץ להמתין לפחות שבוע לפני שאתם שולחים את המייל. הכי חשוב לשמור על טון אדיב ומנומס שמראה שאתם עדיין מעוניינים בתפקיד, מבלי להפעיל לחץ.
אם עברו שבוע או שבועיים מאז הריאיון ועדיין לא שמעתם מהחברה, זה לגמרי לגיטימי לשלוח מייל קצר ולשאול בעדינות מה קורה. למשל: "רציתי לבדוק אם יש עדכון לגבי התפקיד. אני עדיין מאוד מתעניין במשרה ומקווה לשמוע מכם".
חשוב לדעת שלמעסיקים יש אחריות לעדכן אתכם בתשובה, גם אם היא שלילית. אם מקום העבודה לא טורח לחזור אליכם, זה עשוי להעיד על היחס שלו לעובדים - ואולי זה מקום שפחות תרצו לעבוד בו. אז אם גם אחרי המייל לא עונים לכם, עדיף כנראה להתרכז באפשרויות אחרות ולחפש מקום שידע להעריך את הכישורים והזמן שלכם.
אז קודם כול - להתכונן! לחשוב על תשובות לשאלות נפוצות, להתאמן לבד או לעשות סימולציה עם חבר/ה. אתם כמובן גם מוזמנים להתכונן איתנו כדי לעבור סימולציה עם מראיין או מראיינת ולקבל מהם פידבק מקצועי ומקיף.
מעבר לזה, כדאי להגיע מוקדם למשרדים ולקחת כמה נשימות עמוקות לפני שאתם נכנסים. אם אתם מרגישים נועזים, תוכלו למצוא פינה שקטה ולנסות את עמידת סופרמן - עמידה בגב ישר, עם פישֹוק ברוחב הכתפיים, ידיים על המותניים ומבט קדימה. מחקרים מראים שתנוחה כזו יכולה להשפיע על התחושה הפנימית שלכם, להפחית מתח ולחץ ואפילו לשדר לגוף שאתם מוכנים להתמודד עם אתגרים.
אבל הכי חשוב? תזכירו לעצמכם שזה ממש בסדר להתרגש לפני הריאיון ושהמטרה היא לא רק לשכנע את המראיינים שאתם מתאימים אלא גם לבדוק אם המקום מתאים לכם. You've got this!