לרוב, קצב ההתפתחות של כישורי השפה ומיומנויות החשבון אצל ילדים תלוי בשיטת הלימוד שבה הם עובדים בבית הספר ובקצב ההתקדמות של הכיתה. מבחני הצורות הם מדד מוטה פחות, שאינו נשען בהכרח על הרגלי הלימוד שהוקנו לילדים, ועל כן הם משמשים לאבחון יכולות החשיבה של ילדים במבחני מחוננים ובמבחני קבלה לבתי ספר בארץ ובעולם. ככלל, המבחנים מאופיינים בסוגים שונים של שאלות, אולם אלו שנערכים בארץ אינם כוללים את כולם, ובסך הכול אפשר למצוא בהם שאלות משלושה סוגים:
בשאלות מסוג מטריצות תוצג לפני הילדים מסגרת, ובה 7 צורות. על הילדים יהיה לאתר את הצורה השמינית החסרה באמצעות הבנת העקרונות שעל פיהם מסודרות הצורות.
שאלה לדוגמא
בַּחֲרוּ בַּצּוּרָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר לְהַשְׁלָמַת הַמַּטְרִיצָה:
כְּדֵי לִמְצֹא אֶת הַצּוּרָה הַחֲסֵרָה עָלֵינוּ לְהִתְבּוֹנֵן בַּצְּבָעִים וּבַצּוּרוֹת, מִשְּׂמֹאל לְיָמִין.
בְּכָל פַּעַם וּלְאֹרֶךְ כָּל שׁוּרָה, מִשְּׂמֹאל לְיָמִין, מִתְוַוסֵּף עָלֶה כּוֹתֶרֶת אֶחַד לְכָל פֶּרַח.
מָה נְקַבֵּל אִם נוֹסִיף לְפֶרַח שֶׁבַּצּוּרָה הַיְמָנִית עוֹד עָלֶה כּוֹתֶרֶת? – נְקַבֵּל פֶּרַח, וְלוֹ חֲמִישָּׁה עָלֵי כּוֹתֶרֶת.
כָּעֵת נוּכָל לִפְסוֹל אֵת שְׁתֵּי הַתְּשׁוּבוֹת הָאֶמְצָעִיּוֹת.
כֵּיצַד נִבְחַר בֵּין שְׁתֵּי הַתְּשׁוּבוֹת שֶׁנּוֹתְרוּ?
נִרְאֶה שֶׁכִּיוּוּנוֹ שֶׁל הַפֶּרַח הַיְּמָנִי תּוֹאֵם לַכִּיוּוּן שֶׁל שְׁאָר הַפְּרָחִים הַמּוֹפִיעִים בַּשְּׁאֵלָה. לְעוּמַּת זֹאת, כִּיוּוּנוֹ שֶׁל הַפֶּרַח הַשְּׂמָאלִי הָפוּךְ וְאֵינוֹ מַתְאִים לִכִיוּוּן שְׁאָר הַפְּרָחִים בִּשְׁאֵלָה זוֹ.
אִם כָּךּ, הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא הַפֶּרַח הַשְּׂמָאלִי בְּיוֹתֵר.
רוצים להתנסות במענה על שאלות בתחומים נוספים?
בשונה מסדרות חשבוניות, המציגות מספרים, בשאלות מסוג זה יתמודדו הילדים עם סדרות המציגות ציורים. על הילדים לזהות את השינוי שעוברות הצורות ולהבין מה תהיה הצורה הבאה בסדרה.
שאלה לדוגמא
בַּחֲרוּ בַּצּוּרָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר לְהַשְׁלַמַת הַסִּדְרָה:
בְּשׁאֵלָה זוֹ, עָלֵינוּ לְהִתְבּוֹנֵן בָּאֶפְשָׁרֻיּוֹת הַשׁוֹנוֹת וְלִבְחֹר אֶת הַצּוּרָה שֶׁמַּתְאִימָה לְהַמְשִׁיךְ אֶת הַסִּדְרָה.
כְּשֶׁנִבְחָן אֶת הָאֶפְשָׁרֻיּוֹת, נִשְׁאָל אֶת עַצְמֵנוּ מָהוּ הַמְכָנֶה הַמְּשֻתָּף בֵּין כָּל הַצּוּרוֹת בַּסִּדְרָה?
נַבְחִין בְּכָךְ שֶׁכָּל הַצּוּרוֹת בַּסִּדְרָה הֵן חִצִּים.
נַמְשִׁיךְ וְנִשְׁאָל מָה שׁוֹנֶה בֵּין הַצּוּרוּת בַּסִּדְרָה?
הַשִּינוּי הָרִאשׁוֹן הוּא הַצְּבָעִים, וְהַשֶּנִי הוּא הַכִּיוּוּן שֶׁאֵלָיו מַצְבִּיעׁ הַחֵץ.
כָּעֵת נַחְשׁוֹב אִם אֶפְשָׁר לָדַעַת מָה יִהְיֶה הָאֵיבָר הַבָּא בַּסִּדְרָה?
הַתְּשׁוּבָה הִיא כֵּן, אָכֵן אֶפְשָׁר לָדַעַת, כִּי בְּכָל פַּעַם הַחֵץ מִסְתּוֹבֵב רֶבַע סִיבוּב הַצִּידָּה, בַּכִּוּוּן הַזֶּה:
וְלָכֵן הַחֵץ הַבָּא יַצְבִּיעַ לְמַטָּה (נוּכָל לִפְסוֹל אֵת שְׁתֵּי הַתְּשׁוּבוֹת הַשְּׂמָאלִיּוֹת).
כְּדֵי לִבְחוֹר מִבֵּין הַתְּשׁוּבוֹת שֶׁנּוֹתְרוּ, נַבִּיט עַל הַצְּבָעִים.
נוּכָל לִרְאוֹת שֶׁהַחֵץ הָרִאשׁוֹן בַּסִּדְרָה (הַשְּׂמָאלִי בְּיוֹתֵר) הוּא סָגוֹל, אַחֲרָיו מוֹפִיעַ חֵץ בְּצֶבַע יָרוֹק וְאַחֲרָיו חֵץ בְּצֶבַע תְּכֵלֶת.
לְאַחַר מִכֵּן סֶבֵב הַצְּבָעִים חוֹזֵר שׁוּב: סָגוֹל, יָרוֹק, תְּכֵלֶת.
אִם כֵּן, נוּכָל לְהָבִין כִּי הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה תִּהְיֶה חֵץ בְּצֶבַע יָרוֹק הַמַּצְבִּיעַ לְמַטָּה.
בשאלות מסוג זה יהיה על הילדים למצוא את הקשר בין שתי צורות. לאחר מכן, עליהם למצוא זוג צורות נוסף המקיים קשר דומה.
שאלה לדוגמא
הַצּוּרוֹת שֶׁבַּמִּשְׁבָּצוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת מְקַיְּמוֹת בֵּינֵיהֶן חֻקִּיּוֹת וְהַתְאָמָה לַצּוּרָה שֶׁבַּמִּשְׁבֶּצֶת הַתַּחְתּוֹנָה.
נְָשִׂים לֵב לַחֻקִּיּוֹת הַמִּתְקַיֶּמֶת בֵּין הַצּוּרוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת:
בַּתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה נִשְׁמָרִים אוֹתָם הַחֻקִּים – הַכּוֹכָב וְשֶׁלֶט ה"GO" נִשְׁאָרִים בְּאוֹתוֹ הַמָּקוֹם, הָעִגּוּל וְהַחֵץ מַחְלִיפִים מָּקוֹם.
מבחני המחוננים הנערכים בבתי הספר בארצות-הברית כוללים סוגים נוספים של מבחנים צורניים, כגון שאלות השלמת צורות והרכבת צורות. תרגול שאלות מסוגים אלה עשוי לתרום משמעותית לפיתוח החשיבה של הילדים, לעידוד יכולת החשיבה היצירתית שלהם, להגברת הגמישות המחשבתית, לשיפור יכולת ההסקה מהכלל אל הפרט ועוד. כמו כן, התרגול מעשיר את עולמם המנטלי של הילדים ומסייע להם להתמודד גם עם שאלות מסוגים אחרים.
ערכת פיתוח החשיבה שלנו מאפשרת לילדים להתנסות בתרגול מעשיר ומהנה במיוחד, וכוללת שאלות מהסוגים הבאים:
בשאלות מסוג זה יתבקשו הילדים למצוא את הקשר בין שתי תמונות. כדי לפתח את המיומנות הדרושה לפתרון שאלות אלה, כדאי לתרגל עם הילדים עבודה בתבנית קבועה של יצירת קשרים. כדאי גם להכיר סוגי קשרים עיקריים, כגון "חלק מ-", "ההפך מ-" "דומה ל-" ועוד.
שאלה לדוגמא
בַּחֲרוּ בַּתְּמוּנָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר:
נַתְחִיל בְלִשְׁאוֹל אֶת עַצְמֵנוּ - אִם מִבְרֶשֶָת שִׁינַּיִים קְשׁוּרָה לְמִשְׁחַת שִׁינַּיִים, לְמָה יָכוֹל לִהְיוֹת קָשׁוּר הַסַּכִּין?
כְּדֵי לְגַלּוֹת אֶת הַתְּשׁוּבָה, נִשְׁתַמֵּש בְּמִשְׁפָּט מְקַשֵּר – עַל מִבְרֶשֶׁת שִׁינַּיִים אֲנַחְנוּ מוֹרְחִים אֶת מִשְׁחַת הַשִּינַַּיִים.
אִם כָּׁךְ, נוּכָל עַכְשָיו לְהִתְבּוֹנֵּן בָּאֶפְשָׁרֻיּוֹת הַשּׁוֹנוֹת וְלִבְדוֹק מִי מֵהֶן מַתְאִימָה לִמְרִיחָה עַל סַכִּין, כְּמוֹ שֶׁמִשְׁחַת הַשִּינַַּיִים נִמְרַחַת עַל מִבְרֶשֶׁת שִׁינַּיִים. כְּלוֹמָר, נוּכָל לִבְדוֹק אֵיזֶה צִיוּר מְקַיֵּים אֶת אוֹתוֹ הַקֶּשֶׁר כִּמוֹ הַצִּיוּרִים שֶׁבַּשְּׁאֵלָה.
הַתְּשׁוּבָה הִיא רִיבָּה. עַל הַסַּכִּין מוֹרְחִים רִיבָּה כְּמוֹ שֶׁעַל מִבְרֶשֶׁת שִׁינַּיִים מוֹרְחִים מִשְׁחָה.
בשאלות מסוג זה על הילדים למצוא את הציור יוצא הדופן מבין הציורים המוצגים לפניהם.
שאלה לדוגמא
בַּשְּׁאֵלָה שֶׁלְּפָנֵינוּ מוֹפִיעִים 5 פְּרִיטִים. עָלֵינוּ לְזַהוֹת אֶת הַפְּרִיט שֶׁאֵינוֹ שַׁיָּיךְ לַקְּבוּצָה. הַאִם תּוּכְלוּ לְנַחֵשׁ מִיהוּ הַפְּרִיט יוֹצֵא הַדּוֹפֶן?
הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא מִטְרִיָּה. כָּל הַשְּׁאָר הֵם פְּרִיטִים שֶׁחוֹבְשִׁים עַל הָרֹאשׁ, בְּעוֹד שֶׁמִּטְּרִיָּה הִיא אֲבִיזָר שֶׁמַּחֲזִיקִים מֵעַל לָרֹאשׁ. כְּלוֹמָר, מִטְּרִיָּה הִיא הַפְּרִיט יוֹצֵא הַדּוֹפֶן.
בשאלות מסוג זה על הילדים למצוא בכל שאלה את הצורה יוצאת הדופן מבין הצורות המוצגות לפניהם.
שאלה לדוגמא
בַּשְּׁאֵלָה שֶׁלְּפָנֵינוּ 5 פְּרִיטִים. עָלֵינוּ לְזַהוֹת אֶת הַפְּרִיט שֶׁאֵינוֹ שַׁיָּיךְ לַקְּבוּצָה. מַהוּ הַפְּרִיט יוֹצֵא הַדּוֹפֶן?
נִתְבּוֹנֵּן בַּשְׁאֵלָה וְנַבְחִין בּכָךְ שֶׁכֹּל אִיּוּר מֵכִיל 6 כּוֹכָבִים בִּצְבָעִים שׁוֹנִים וּבְסִידּוּר שׁוֹנֶה.
הַתְּמוּנָה יוֹצֵאת הַדּוֹפֶן הִיא הָאִיּוּר שֶׁבּוֹ מוֹפִיעִים 5 כּוֹכָבִים בִּלְבַד – הָאִיּוּר הַיְּמָנִי בְּיוֹתֵר.
בשאלות מסוג זה על הילדים למצוא את החלק המתאים ביותר להשלמת הציור המופיע לפניהם.
שאלה לדוגמא
הֶסְבֵּר:
בִּשְׁאֵלָה זוֹ, מוֹפִיעִים בַּצִּיּוּר עִיגּוּלִים רַבִּים, בִּצְבָעִים שׁוֹנִים, הָאֶחָד בְּתוֹךְ הַשֵּׁנִי.
עַל מְנַת לְזַהוֹת אֶת הַחֵלֶק הֶחָסֵר – נְחַפֵּשׂ גּוֹרְמִים בּוֹלְטִים בַּצִּיּוּר שֶׁחָשׁוּב לָנוּ שֶׁיּוֹפִיעוּ בַּתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה.
נְצַפֶּה לִמְצוֹא בַּחֵלֶק הֶחָסֵר חֲלוּקׁה לִשְׁלוֹשָׁה חֲלָקִים.
הַפִּינָּה הַיְּמָנִית-עֶלְיוֹנָה תִּהְיֶה בְּצֶבַע לָבָן, הַפִּינָּה הַשְּׂמָאלִית-תַּחְתּוֹנָה בְּצֶבַע כָּחוֹל וְכֹל מָה שֶׁבֵּינֵיהֶם יִהְיֶה בְּצֶבַע צָהוֹב.
אִם כָּךְ, הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא תְּשׁוּבָה מִסְפָּר 4.
בשאלות מסוג זה על הילדים למצוא את החוקיות המתקיימת בין זוג הצורות הראשון.
לאחר שהבינו את ההיגיון, עליהם ליישם אותו על זוג הצורות השני ולהבין כיצד תיראה הצורה החסרה.
שאלה לדוגמא
בִּשְׁאֵלָה זוֹ עַלֵינוּ לְגַלּוֹת מָהי החֻקִּיוּת הַמְִתְקַיֵּימֶת בַּשּׁוּרָה הָרִאשׁוֹנָה, וּלְהָחִיל אוֹתָהּ עַל הַשּׁוּרָה הַשְּׁנִיָּה.
נִתְבּוֹנֶּן בַּשּׁוּרָה הָרִִאשׁוֹנָה: מִשְּׂמֹאל, מִסְגֶּרֶת רֵיקָה. לִשְׂמֹאלָה מְשֻׁלָּשׁ כָּחֹל וּמֵעָלֶיהָ מְשֻׁלָּשׁ צַהֹב. הַמְּשֻׁלָּשִׁים מְחֻבָּרִים לַמִסְגֶּרֶת בְּצִדָּם הָרָחָב. בְּיַמִין, הַמְּשֻׁלָּשִׁים "הִתְהַפְּכוּ" כְּלַפֵי פְּנִים. (נַסּוּ לְדַמְיֵן שֶׁהַמְּשֻׁלָּשִׁים מְחֻבָּרִים לַמִּסְגֶּרֶת הַשְּׁחוֹרָה). בְּנוֹסָף, הַמְּשֻׁלָּשִׁים הֶחְלִיפוֹ צְבָעִים – הַמְּשֻׁלָּשׁ הַצָּהֹב נִצְבַּע בְּכָּחֹל וְהַכָּחֹל נִצְבַּע בְּצָהֹב.
נַבִּיט עַל הַשּׁוּרָה הַשְּׁנִיָּה: מִשְּׂמֹאל יֵשׁ לָנוּ מִסְגֶּרֶת רֵיקָה, שֶׁלְּצִדָּהּ וּמִתַּחְתֶּיהָ מְשֻׁלָּשִׁים צְהֻבִּים. הַמְּשֻׁלָּשִׁים מְחֻבָּרִים לַמִסְגֶּרֶת בְּצִדָּם הָרָחָב. נַסּוּ לְדַמְיֵן שֶׁאָנוּ "הוֹפְכִים" אֶת הַמְּשֻׁלָּשִׁים כְּלַפֵּי פְּנִים, לְתוֹךְ הַמִּסְגֶּרֶת. זִכְרוּ שֶׁהַמְּשֻׁלָּשִׁים הַצְּהֻבִּים יַהַפְכוּ לִכְחֻלִּים. כֵּיצַד תִּרַאֶה הַצּוּרָה שֶׁתִּתְקָּבֵּל?
בִּשְׁלָב זה נוּכׁל לִפְסוֹל אֶת תְּשׁוּבוֹת 2, 4 וְ-5. הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא תְּשׁוּבָה מִסְפָּר 3.
בשאלות אלה יהיה על הילדים להבין מהי התשובה הנכונה באמצעות הבנת ההוראה הכתובה.
שאלה לדוגמא
סַמְּנוּ אֵת הַתְּשׁוּבָה שֶׁבָּהּ אֵין מַשֶּׁהוּ קַר בָּאֶמְצַע, אֵין תּוּת בְּצַד יָמִין וְיֵשׁ מַשֶּׁהוּ מָתוֹק בְּצַד שְׂמֹאל.
בִּשְׁאֵלָה זוֹ בִּיקְּשׁוּ מֵאִיתָּנוּ לְסַמֵּן אֵת הַתְּשׁוּבָה שֶׁבָּהּ אֵין מַשֶּׁהוּ קַר בָּאֶמְצַע. נִבְחַן יַחַד אֶת אֶפְשָׁרֻיוֹת הַמַּעֲנֶה:
בַּתְּשׁוּבָה הַשְּׂמָאלִית בְּיוֹתֵר הַמַּאֲכָל הָאֶמְצָעִי הוּא גְּלִידָה – זֶהוּ מַאֲכָל קַר, לָכֵן נוּכָל לִפְסוֹל תְּשׁוּבָה זוֹ.
בַּתְּשׁוּבָה הַשְּׁנִיָּיה מִשְּׂמֹאל, הַתְּמוּנָה הָאֶמְצָעִית הִיא כּוֹס מַיִם וּבָהּ קוּבִּיּוֹת קֶרַח – זֶהוּ מַשְׁקָה קַר, לָכֵן גַּם אֶת הׁאֶפְשָׁרוּת הַזּוֹ נוּכָל לִפְסוֹל.
בְּנוֹסָף, בִּיקְּשׁוּ מֵאִיתָּנוּ לִמְצוֹא תְּשׁוּבָה שְֶׁבָּהּ אֵין תּוּת בְּצַד יָמִין. הִסְתַּכְּלוּ עַל הַתְּשׁוּבָה הַיְּמָנִית בְּיוֹתֵר – בִּתְשׁוּבָה זוֹ יֵשׁ תּוּת בְּצַד יָמִין וְלָכֵן נוּכָל לִפְסוֹל אוֹתָהּ.
נוֹתַרְנוּ עַם תְּשׁוּבָה אַחַת בִּלְבַד – הַתְּשׁוּבָה הַשְּׁנִיָּיה מִימִין – זוֹ הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה!
בשאלות אלה הילדים יצטרכו להבין את ההוראה הכתובה, ולאחר מכן לכתוב תרגיל חשבון שפתרונו יוביל אותם אל התשובה הנכונה.
שאלה לדוגמא
בַּצִּיּוּר מוֹפִיעוֹת שְׁמוֹנֶה סֻכָּרִיּוֹת עַל מַקֵּל שֶׁאוֹתָן קָנוּ מִיכַל וּדְרוֹר. כָּל אֶחָד מֵהֵם אָכַל שְׁתֵּי סֻכָּרִיּוֹת, וְהֶחָבֵר שֶׁלָּהֶם יוֹסִי אָכַל סֻכָּרִיָּה נוֹסֶפֶת. בָּחֲרוּ בְּצִיּוּר בּוֹ מוֹפִיעַ מִסְפָּר הַסֻּכָּרִיּוֹת שֶׁנִּשְׁאֲרוּ לָהֶם.
לַדְּרוֹר וּמִיכַל הָיוּ 8 סֻכָּרִיּוֹת. כָּל אֶחָד מֵהֵם אָכַל 2 סֻכָּרִיּוֹת.
מִסְפָּר הַסֻּכָּרִיּוֹת שֶׁאָכְלוּ יַחַד הוּא:
4 = 2 × 2
יוֹסִי אָכַל סֻכָּרִיָּה אַחַת.
סָךְ כָּל הַסֻּכָּרִיּוֹת שֶׁיּוֹסִי, דְּרוֹר וּמִיכַל אָכְלוּ הוּא:
5 = 1 + 4
עַל מְנַת לְקַבֵּל אֶת מִסְפָּר הַסֻּכָּרִיּוֹת שֶׁנִּשְׁאֲרוּ נַחְסִיר 5 מ-8:
8 - 5 = 3
נִשְׁאֲרוּ 3 סֻכָּרִיּוֹת.