העלייה לכיתה א' היא אירוע מכונן בחיי כל ילד. את המשחקים והמפגשים בגן יחליפו שיעורי עברית וחשבון, ואת הצעצועים והגננות יחליפו המחברות והמורות. אבל לא מדובר רק בשינוי אווירה או בשגרה מעט אחרת. המעבר לכיתה א' הוא תהליך של ממש - כזה שמתחיל עוד בשנות הגן, ומגיע לשיאו עם רכישת מיומנויות הקריאה והחשבון.
בעמוד הזה נדבר על תהליך התפתחות מיומנויות הקריאה של הילדים - תהליך שמורכב משלבים רבים ותנאים מקדימים, ודומה, למעשה, לתהליכים התפתחותיים אחרים שהילדים שלנו עוברים. כמו בתהליכי התפתחות אחרים, גם במקרה הזה, ודאי תרצו לקחת חלק פעיל, ללוות את הילדים ולדעת כמה שיותר כדי לעזור להם להצליח. הילדים מתחילים לעבוד על פיתוח מיומנות הקריאה כבר מגילאי 4-3. ועליהם לעמוד במספר תנאים מקדימים לפני שיוכלו לקרוא את המילה הראשונה, כמו פיתוח מרכיבי היכולת האוריינית, הפנמת עקרון האלף הבית, וכן פיתוח המודעות הפונולוגית. הגננות בגני הילדים מתייחסות לתנאים מקדימים אלו כמטרות מרכזיות בתוכנית הלימודים השנתית לקראת העלייה לכיתה א', אבל גם לכם, ההורים, יש יכולת להשפיע על התהליך שהילדים שלכם עוברים ואפשרות ללוות אותם מקרוב במסע המשמעותי שאליו הם יוצאים.
בואו נתחיל בהיכרות עם כל אחת מהתחנות שהילדים שלכם עומדים לעבור בדרך למיומנות קריאה מפותחת, ועם מה שאתם יכולים לעשות כדי לעזור להם להתקדם.
אוריינות היא היכולת להשתמש בשפה, בייחוד בשפה הכתובה. במילים אחרות, מדובר ביכולת לדבר, לקרוא ולכתוב, להבין את הנקרא ולהפיק ממנו ידיעה וערך. המושג אוריינות, בהקשר הרחב שלו, מתייחס גם ליכולות תקשורת שונות המאפשרות לנו להתמצא במרחב הלשוני והחברתי - היכולת שלנו לדבר ברהיטות, לשאול שאלות ולדון בנושאים שונים לעומק.
היכולת האוריינית, שמתחילה להתפתח כבר בגיל 4-3, מהווה את הבסיס להתפתחות מיומנויות הקריאה והכתיבה של הילדים. באמצעות היכולת הזו, יוכלו הילדים לפתח אוצר מילים עשיר וידע לשוני רחב - אלמנטים שיסייעו להם להגיע להישגים גבוהים בכיתה א', ובכלל, הלאה בשנות לימודיהם בבית הספר.
כדי לתת לילדים את כל הסיכויים להצליח בכיתה א' ולהגיע לרמת קריאה וכתיבה טובה עד לסיומה, חשוב לעבוד כבר בשנות הגן על פיתוח היכולת האוריינית ועל המיומנויות השונות המתלוות אליה - קידום ידע אלף-ביתי וראשית כתיבה וקריאה, כשירות לשונית ומוכוונות לסֵפר.
הגננות בגני טרום-חובה וחובה עובדות לאורך שנת הלימודים על פיתוח המיומנויות הללו, בהתאם לגיל הילדים ולהתקדמותם. בואו נראה כיצד גם אתם תוכלו לקחת חלק בפיתוח היכולות הללו:
מכירים את הצלילים והאותיות גם דרך המחשב
כשירות לשונית - הכשירות הלשונית תאפשר לילדים שלכם להבין את השפה לעומק ולשלוט בה. על אף שכשירות לשונית היא מכלול רחב המורכב מאלמנטים רבים, כגון דקדוק ותחביר, בשלב זה, ועבור טווח הגילאים שבו אנחנו עוסקים, נתייחס בעיקר לאלמנט הרחבת אוצר המילים של הילדים והעשרתו. מילים חדשות שיצטרפו לאוצר המילים של הילדים יניחו את היסוד להתפתחות לשונית טובה, יעזרו לפתח את הבנת הנשמע ולהפוך את השפה שלהם למורכבת ועשירה יותר.
התנאי הראשון להתפתחות מיומנות הקריאה הוא הפנמת עקרון האלף-בית המתרחשת כשהילדים לומדים לפצח את צופן הכתב. כלומר, מבינים את הדרך שבה האותיות וסימני הניקוד מצטרפים לכדי מילה וכיצד עליהם לקרוא ולהגות אותה.
נסביר בקצרה - האותיות בשפה העברית מייצגות פונמות - הפונמה היא יחידת צליל במילה. לדוגמה, המילה שיר מורכבת מ-3 פונמות: I, SH ו-R - כל פונמה מיוצגת על ידי אות אחת.
אל האותיות מצטרפים סימני הניקוד שתפקידם להורות לנו כיצד להגות את הצלילים. כך למשל, האות ש' יכולה לייצג את הצליל SHA או את הצליל SH. כאשר מגיע השלב שבו הילדים מזהים את כל האותיות בשפה העברית, יודעים להפיק את הצלילים שהן מייצגות, ובמקביל, מכירים את כל סימני הניקוד והצלילים שהם מורים להגות, אפשר לומר שהם הפנימו את עקרון האלף-בית, וכעת יוכלו לקרוא כל מילה בשפה העברית.
התנאי השני להתפתחות מיומנות הקריאה הוא התפתחות המודעות הפונולוגית - הבנת המבנה הצלילי של המילה. נתחיל בלומר שהתפתחות המודעות הפונולוגית, יכולת שמתאפשרת לבני 4-3, אינה מתרחשת באופן טבעי, אלא אך ורק בתיווך מבוגר (הורה או גננת). התנאי לפיתוח המודעות הפונולוגית הוא הבחנה שמיעתית טובה - בעזרתה, יוכלו הילדים להתמקד במבנה הצלילי של השפה באמצעות יכולות שיופיעו בסדר הבא :
נוכל לעודד את התפתחות תהליך המודעות הפונולוגית בסביבה הביתית באמצעות שאלות משחקיות המותאמות לגיל הילדים ולשלב ההתפתחותי שבו הם נמצאים:
ילדים בני 4-3 - בגיל זה חשוב ללוות את השאלה באפשרויות מענה מוגבלות - איזו מילה מתחילה ב- MI? מקלדת או מזמרה?
ילדים בני 5-4 - איזו מילה מתחילה בMI?
לבני 6 ומעלה - שאלות ברמת פונמה - איזו מילה מתחילה ב-M?
את יכולת בידוד הצלילים אפשר לקדם באמצעות שאלות כמו "באיזה צליל מתחילה המילה "מקלדת"?
כדי לקדם את יכולת השוואת הצלילים נוכל לשאול "האם שתי המילים שאמרנו מתחילות באותו הצליל"?
ממשיכים לשחק עם הצלילים
קריאה טרום אלף-ביתית - מרבית הילדים בגיל 4-3 כבר מסוגלים לזהות מספר מצומצם של מילים כתובות ושלמות בעקבות חשיפה חוזרת של המילה, כמו למשל, שמו הפרטי של הילד, מילים כמו "אבא" ו"אמא", "שבת שלום" ועוד. זיהוי המילים נעשה על ידי זכירה של סימני המילה, כלומר על ידי זיהוי האותיות וסדר הופעתן, וללא קשר לצלילים שהיא מייצגת. במקרים מסוימים ילדים ידעו לזהות מילים שלהן הקשר סביבתי או מסחרי, כמו למשל, "במבה" או "קוקה-קולה", אך הזיהוי יהיה תלוי בהקשר שבו המילה מופיעה תמיד. כלומר, הילד לא יצליח לזהות את המילה המוכרת אם היא תופיע פתאום על גבי אריזה שונה או בפונט אחר.
קריאה אלף-ביתית חלקית - בשלב זה עשויים ילדי גן חובה לנסות לקרוא מילים או שמות המופיעים בסביבתם. זוהי קריאה חלקית בלבד, שבה הילדים ממפים את הצלילים עבור רק חלק מהאותיות, שאותן כבר הספיקו להכיר. למרות ששלב זה מתאפיין לרוב בטעויות זיהוי, הוא מסמן את נקודת המפנה שממנה מתחילים הילדים להבין את עקרון האלף-בית - אותיות המייצגות צלילים.
קריאה אלף-ביתית - שלב שמתרחש כשהידע של הילדים במערכת האותיות מתחבר למודעות הפונולוגית שלהם. כלומר, הילדים יהיו מסוגלים לקשור אותיות לצליליהן ולהתמודד עם קריאת מילים חדשות. בשלב זה הקריאה, שאינה שוטפת עדיין, מקשה על הבנת הנקרא.
קריאה אורתוגרפית (רציפה) - שלב המתרחש לרוב בבית הספר בעקבות הוראה שיטתית, ובו מתבצעת קריאה חוזרת של המילים המפתחת אצל הילדים מאגר של מילים כתובות. קריאה כזו מאפשרת לילדים לקרוא טקסטים באופן שוטף ולהבין אותם. התנאים להגעה לשלב זה הם הבנה של עקרון אלף-בית ושליטה מלאה ביחסי האותיות הכתובות והצלילים שהן מייצגות.
הופכים את הקריאה למשחק ילדים