אותיות השפה העברית נמצאות בכל מקום, והן מקיפות את הסביבה שבה הילדים שלנו גדלים כבר מגיל לידה - הן נמצאות על ספרי העגלה הראשונים, על צעצועי ההתפתחות שלהם ובספרי הפעוטות הקשיחים. בגילי שלוש עד ארבע הילדים שלנו מוכנים לא רק להתבונן באותיות, אלא גם לזהות אותן בשמן ואפילו להתנסות לראשונה בכתיבתן.
ללימוד האותיות יש ערך משמעותי מבחינה התפתחותית וחינוכית עבור הילדים - מחקרים חינוכיים שנערכו בקרב ילדי גן הראו שקיים קשר ישיר בין הכרת האותיות לבין רכישת מיומנויות קריאה טובה בכיתה א'. הסיבה לכך פשוטה - היכרות עם האותיות עוד לפני העלייה לכיתה א׳ משמעותה שהילדים שהו בסביבה אוריינית. כלומר, האזינו לסיפורים, דפדפו בספרים בעצמם, התבוננו באותיות הכתובות ואולי גם התנסו בכתיבה ראשונה - ובמילים אחרות, הילדים ערכו היכרות עם עולם האותיות והמילים כבר בגיל צעיר, וההיכרות הזאת הפכה את רכישת מיומנויות הקריאה שלהם למהלך יותר קל ומוכר.
כמו בכל תהליך למידה שאנחנו עוברים במהלך החיים, גם תהליך לימוד האותיות לא קורה בן רגע, והוא מורכב ממספר שלבים:
הדרך הטובה והנכונה ביותר ללמד ילדים כל דבר, על אחת כמה וכמה כשמדובר בחומר לימודי שילווה אותם הלאה בחייהם, היא לעשות את זה בדרך חווייתית ומהנה. כולנו, ילדים ומבוגרים, זוכרים טוב יותר כשלנושא שאנחנו לומדים מוצמד הקשר חווייתי כלשהו. למידה חושית, למידה שמערבת מגע, קול או תנועה, מסייעת לחומר הנלמד להיחקק בזיכרון בצורה עמוקה וטובה יותר. סיבה נוספת וחשובה לא פחות היא שבסופו של דבר, אנחנו, ההורים, רוצים שהילדים ייכנסו לעולם האותיות בגישה חיובית ומהנה, ולא בחוסר רצון או מתוך הכרח.
מלמדים את הילדים לזהות את אותיות שמם - בשלב הראשון הילדים יכולים לזהות את האותיות "שלהם" בין כל האותיות האחרות, ובשלב מאוחר יותר, להתחיל לכתוב אותן בעצמם.
מחפשים אותיות שמופיעות מחוץ לבית - נצלו את הטיול בחוץ או את הנסיעה ברכב למשחק זיהוי אותיות (למשל "מי מזהה קודם את האות..."). אפשר להתחיל באותיות המרכיבות את שם הילד או הילדה, ובהדרגה להוסיף עוד. המפגש עם אותיות בסביבה שמחוץ לבית תלמד את הילדים על התפקיד של האותיות והמילים, על האופן שבו הן מרכיבות מילים שונות ועל המקומות שבהם הן נוטות להימצא.
הופכים את הבית למגרש משחקים לימודי - לומדים את האותיות בבית בדרכים פשוטות אך מהנות:
משלבים את האותיות בזמן המסך של הילדים - צפייה בתוכניות טלוויזיה לימודיות כמו "יורם החכם בממלכת האותיות" והתנסות במשחקים אינטראקטיביים, יהפכו את הלמידה של הילדים למגוונת ומשעשעת.
רוצים להתחיל כבר עכשיו?
♦ נסו לא להעמיס על הילדים יותר מדי - למדו את הילדים שתיים-שלוש אותיות חדשות בכל פעם, והמשיכו לאותיות הבאות רק אחרי שהילדים הפנימו את האותיות שעברתם עליהן.
♦ התחילו מהאותיות הקלות לכתיבה - מומלץ קודם כול להכיר לילדים אותיות קלות לכתיבה, כמו ר׳, ו' וי׳. שמרו את האותיות הקשות יותר, כמו ש, א' ול', לשלבים מאוחרים יותר.
♦ התמקדו באותיות הדפוס - לרוב, הילדים ילמדו להכיר את אותיות הכתב והדפוס במקביל בכיתה א'. בגילים צעירים יותר עדיף להתמקד בלימוד אותיות הדפוס בלבד ולהימנע מבלבול.
♦ הסבירו את ההבדל בין אותיות דגושות לרפויות - נסו להדגים לילדים את השוני בין אותיות דגושות ורפויות במילים שונות (למשל "האות פ' במילה 'פיצה' לא נשמעת כמו האות פ' במילה 'אפונה'"), אך עשו זאת בשלבים מאוחרים, אחרי שהילדים למדו להכיר את האותיות בשמן.
♦ הדגימו את שני הצלילים של האות ש' - עברו עם הילדים גם על מילים שבהן האות ש' מייצגת את הצליל SH (כמו "שמש") וגם על מילים שבהן האות ש' מייצגת את הצליל S (כמו "שמלה").
♦ אל תשכחו את האותיות הסופיות - הציגו לילדים את ההבדלים בין האותיות התחיליות לאותיות הסופיות, והסבירו להם מתי משתמשים בהן.