ללמוד אותיות - למה זה חשוב?

אותיות השפה העברית נמצאות בכל מקום, והן מקיפות את הסביבה שבה הילדים שלנו גדלים כבר מגיל לידה - הן נמצאות על ספרי העגלה הראשונים, על צעצועי ההתפתחות שלהם ובספרי הפעוטות הקשיחים. בגילי שלוש עד ארבע הילדים שלנו מוכנים לא רק להתבונן באותיות, אלא גם לזהות אותן בשמן ואפילו להתנסות לראשונה בכתיבתן.

ללימוד האותיות יש ערך משמעותי מבחינה התפתחותית וחינוכית עבור הילדים - מחקרים חינוכיים שנערכו בקרב ילדי גן הראו שקיים קשר ישיר בין הכרת האותיות לבין רכישת מיומנויות קריאה טובה בכיתה א'. הסיבה לכך פשוטה - היכרות עם האותיות עוד לפני העלייה לכיתה א׳ משמעותה שהילדים שהו בסביבה אוריינית. כלומר, האזינו לסיפורים, דפדפו בספרים בעצמם, התבוננו באותיות הכתובות ואולי גם התנסו בכתיבה ראשונה - ובמילים אחרות, הילדים ערכו היכרות עם עולם האותיות והמילים כבר בגיל צעיר, וההיכרות הזאת הפכה את רכישת מיומנויות הקריאה שלהם למהלך יותר קל ומוכר.

שלבי ההיכרות עם האותיות, הצורות והצלילים

כמו בכל תהליך למידה שאנחנו עוברים במהלך החיים, גם תהליך לימוד האותיות לא קורה בן רגע, והוא מורכב ממספר שלבים:

  1. היכרות עם צורת האותיות - בשלב הראשון, הילדים עורכים היכרות עם האות כסימן פשוט. המשמעות שעומדת מאחורי הסימן עדיין אינה ברורה להם.
  2. זיהוי ואיתור - בשלב זה, לאחר שכבר למדו להכיר את האותיות כסימנים, הילדים מסוגלים לזהות אותן, ומבינים שהן יכולות להרכיב מילים ולהופיע בסדר משתנה.
  3. הבנת המשמעות והצלילים שהאותיות מייצגות - בגילי הגן הילדים מתחילים לקשר את האותיות שהם מזהים עם הצלילים שהן מייצגות.
  4. כתיבה ראשונה - לאחר שהכירו את האותיות, הילדים מתחילים להתנסות בכתיבתן לראשונה. בהתחלה הם כותבים את שמם ואט-אט, עם הכניסה לכיתה א', הם מתנסים בכתיבת אותיות נוספות.
  5. מעבר לכתיבה באותיות כתב - כבר בכיתה א' רבים מהילדים לומדים לכתוב באותיות כתב. אחרים יתנסו לראשונה בכתיבת אותיות כתב בכיתה ב' (תלוי בתוכנית הלימודים). 

 

קראו עוד על למידה בשנות הגן
מוכנות לכיתה א' | לימוד מספרים | לימוד קריאה

יוצרים חוויית למידה חיובית בבית 

הדרך הטובה והנכונה ביותר ללמד ילדים כל דבר, על אחת כמה וכמה כשמדובר בחומר לימודי שילווה אותם הלאה בחייהם, היא לעשות את זה בדרך חווייתית ומהנה. כולנו, ילדים ומבוגרים, זוכרים טוב יותר כשלנושא שאנחנו לומדים מוצמד הקשר חווייתי כלשהו. למידה חושית, למידה שמערבת מגע, קול או תנועה, מסייעת לחומר הנלמד להיחקק בזיכרון בצורה עמוקה וטובה יותר. סיבה נוספת וחשובה לא פחות היא שבסופו של דבר, אנחנו, ההורים, רוצים שהילדים ייכנסו לעולם האותיות בגישה חיובית ומהנה, ולא בחוסר רצון או מתוך הכרח.

 

אז איך עושים את זה?

 מעיינים בספרי אותיות מאוירים - בספרים אלו מוצגות האותיות לצד איורי אלמנטים ששמם זהה לצליל הפותח של האות. לדוגמה, איור של דוב יכול לייצג את האות ד'. מהר מאוד הילדים יפנימו את ההקשר בעל פה, ושם האות, האיור שהוצמד לה וצורתה ייקשרו יחדיו.

 מלמדים את הילדים לזהות את אותיות שמם - בשלב הראשון הילדים יכולים לזהות את האותיות "שלהם" בין כל האותיות האחרות, ובשלב מאוחר יותר, להתחיל לכתוב אותן בעצמם.

 מחפשים אותיות שמופיעות מחוץ לבית - נצלו את הטיול בחוץ או את הנסיעה ברכב למשחק זיהוי אותיות (למשל "מי מזהה קודם את האות..."). אפשר להתחיל באותיות המרכיבות את שם הילד או הילדה, ובהדרגה להוסיף עוד. המפגש עם אותיות בסביבה שמחוץ לבית תלמד את הילדים על התפקיד של האותיות והמילים, על האופן שבו הן מרכיבות מילים שונות ועל המקומות שבהם הן נוטות להימצא. 

הופכים את הבית למגרש משחקים לימודי - לומדים את האותיות בבית בדרכים פשוטות אך מהנות: 

  • יוצרים דפי צביעה עם צורות האותיות החדשות.
  • מציידים את חדרי הילדים בלוח מחיק ונעזרים בו כדי לתרגל זיהוי אותיות וכתיבה.
  • אופים עוגיות בצורת האותיות ומקשטים אותן יחד.
  • כותבים, בעזרת טושים מחיקים, את האותיות על גבי החלונות בבית.
  • כותבים את האותיות על קירות האמבטיה בעזר עם צבעי מים. 
  • משתמשים במגנטי אותיות כדי להרכיב מילים על המקרר במטבח או על דלת הבית.

משלבים את האותיות בזמן המסך של הילדים - צפייה בתוכניות טלוויזיה לימודיות כמו "יורם החכם בממלכת האותיות" והתנסות במשחקים אינטראקטיביים, יהפכו את הלמידה של הילדים למגוונת ומשעשעת.


רוצים להתחיל כבר עכשיו?

התנסו במשחק אותיות לדוגמה


 לגזור ולשמור - טיפים ללימוד אותיות 

♦ נסו לא להעמיס על הילדים יותר מדי - למדו את הילדים שתיים-שלוש אותיות חדשות בכל פעם, והמשיכו לאותיות הבאות רק אחרי שהילדים הפנימו את האותיות שעברתם עליהן.

♦ התחילו מהאותיות הקלות לכתיבה - מומלץ קודם כול להכיר לילדים אותיות קלות לכתיבה, כמו ר׳, ו' וי׳. שמרו את האותיות הקשות יותר, כמו ש, א' ול', לשלבים מאוחרים יותר. 

♦ התמקדו באותיות הדפוס - לרוב, הילדים ילמדו להכיר את אותיות הכתב והדפוס במקביל בכיתה א'. בגילים צעירים יותר עדיף להתמקד בלימוד אותיות הדפוס בלבד ולהימנע מבלבול. 

♦ הסבירו את ההבדל בין אותיות דגושות לרפויות - נסו להדגים לילדים את השוני בין אותיות דגושות ורפויות במילים שונות (למשל "האות פ' במילה 'פיצה' לא נשמעת כמו האות פ' במילה 'אפונה'"), אך עשו זאת בשלבים מאוחרים, אחרי שהילדים למדו להכיר את האותיות בשמן.

♦ הדגימו את שני הצלילים של האות ש' - עברו עם הילדים גם על מילים שבהן האות ש' מייצגת את הצליל SH (כמו "שמש") וגם על מילים שבהן האות ש' מייצגת את הצליל S (כמו "שמלה").

♦ אל תשכחו את האותיות הסופיות - הציגו לילדים את ההבדלים בין האותיות התחיליות לאותיות הסופיות, והסבירו להם מתי משתמשים בהן.

 

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.