בטח שמעתם על המונח Elevator Pitch (נאום מעלית) - סיכום בעל פה שמטרתו להעביר מסר, או לחלופין למכור מוצר או שירות, בטווח הזמן הקצר של נסיעה במעלית. את הנאום המתומצת והיעיל הזה אפשר בהחלט להקביל למה שמחפשים כשמבקשים מכם לספר על עצמכם בראיון עבודה. נכון, כאן אין דלת שנפתחת אחרי שתי דקות, אבל זה הספתח של הריאיון שלכם - ולרושם הראשוני שתעשו תהיה השפעה על המשך הריאיון והתהליך בכלל.
בראש ובראשונה, המטרה של השאלה "ספר/י לי על עצמך" היא לשמוע מכם, המועמדים, למה אתם חושבים שאתם מתאימים למשרה - כלומר מה בכישורים ובניסיון שלכם הופך אתכם לאנשים הטובים ביותר לתפקיד. אבל זאת לא המטרה היחידה. הדרך שבה תענו על השאלה הזאת - הביטחון שתשדרו, הרהיטות שתאפיין את הדברים שלכם, קשר העין שתיצרו - תאפשר למראיינים להעריך את היכולות הבין-אישיות שלכם ואת האופן שבו אתם מתמודדים עם לחץ ועם סיטואציות לא מוכרות. כך שלא מספיק רק לנסח לעצמכם בראש את התשובה המושלמת - צריך לדעת גם להעביר אותה כמו שצריך.
אל תיתקעו בלי נאום מעלית
נתחיל בכך שאין נוסחת קסם לתשובה לשאלה הזאת, שכן המענה עליה משתנה בין תפקיד לתפקיד ואפילו בין ראיונות שונים באותו התהליך (מה שתענו למנהלת הצוות, למשל, יהיה שונה ממה שתענו לאיש HR של החברה). אבל כן יש כמה דגשים חשובים שיעזרו לכם לגבש תשובה טובה ומותאמת לתפקיד:
כשנשאלת השאלה "ספר או ספרי לי על עצמך", אל תענו בשאלה או בהתחבטות בסגנון "למה אתה מתכוון?", "תמיד קשה לי לענות על זה", "תהיי יותר ספציפית" וכו'. הציפייה מכם היא להגיע מוכנים לריאיון, ובוודאי לא להיות מופתעים מהשאלה המוכרת הזאת. להראות למראיינים שאתם לא יודעים איך לגשת לשאלה הזאת, זה להתחיל את הריאיון ברגל שמאל.
תעבדו על התשובה שלכם עם מראיינים מקצועיים
"אז קודם כול, נעים מאוד ותודה על ההזדמנות להיות כאן. בשנתיים האחרונות אני עובדת בחברת ההייטק XYZ בתור CSM. במסגרת התפקיד אני מנהלת ארבעה תיקי לקוחות, ואחראית, בין היתר, על הטמעת המערכת שלנו, העברת הדרכות וחיזוי מגמות של הלקוחות. אני עובדת הרבה עם מנהלי המוצר של החברה, כך שאני יודעת מה הם מחפשים כשהם באים לפתור בעיה, למשל, באחד הפיצ'רים במערכת. אני שמחה להגיד שבשני הרבעונים האחרונים ה-ROI של החברות שאני עובדת איתן עלה בממוצע ב-32%. לפני כן עבדתי כשנה וחצי בסטארט-אפ ABC כאשת PPC, שם ניהלתי קמפיינים בתקציבים של עד 400 אלף דולר בחודש. הגדרות הקמפיינים וניתוח התקציבים דרשו ממני להתמקצע בכלי ניהול כמו Google Ads, ובכלים לניתוח אנליטי כמו Google Analytics. משרת ניהול המוצר שפרסמתם היא בדיוק הצעד הבא שרציתי לעשות בקריירה שלי. אני חושבת שההבנה העסקית שפיתחתי, והניסיון שלי בעבודה שהיא גם Client Facing וגם בממשק עם צוותים אחרים בארגון, ישמשו אותי מאוד בתפקיד הזה".
"דבר ראשון אני אגיד שאני ממש שמח ומתרגש להיות כאן. אני מגיע אליכם אחרי שלוש שנים של שירות מרתק ומלמד במדור הדיגיטל בדובר צה"ל, שם הייתי רכז רשתות חברתיות. הצוות שלי בעצם היה אחראי לנהל ולתחזק את העמודים של צה"ל בפייסבוק, באינסטגרם, בטוויטר ובטלגרם, כולם עמודים מאוד חזקים עם עשרות עד מאות אלפי עוקבים. הפוסטים שכתבתי במסגרת התפקיד עוסקים בנושאים מגוונים - מהפעילות המבצעית של צה"ל, ועד לסיפורים אישיים של חיילים ולטרנדים שרצים ברשת. כל פוסט כזה נכתב אחרי הרבה מחשבה ותחקיר, ונועד לעורר את העניין של קהל היעד. התפקיד הזה גם היה התנסות חשובה בשבילי בהיבט של עבודה תחת לחץ. הייתי צריך כל הזמן להיות עם היד על הדופק בזירה הביטחונית, לייצר תוכן חדש ולעמוד בדד-ליינים. לקראת השחרור חשבתי מה אני רוצה לעשות הלאה, והבנתי שאני רוצה להישאר בתחום של אקטואליה וכתיבה. מאחר שאתם האתר המועדף עליי לצרוך חדשות, הייתי יותר מִשמח להשתלב בצוות הכותבים שלכם".