מבחני המחוננים נועדו לאתר ילדים בעלי יכולות גבוהות מהממוצע, במטרה לשלב אותם במסגרות חינוכיות שיעניקו להם כלים לפיתוח הכישורים שלהם. עד לא מזמן, חלק מתלמידי כיתות ג' היו נבחנים בבתי הספר בשלב א' של מבחני המחוננים. החל משנת 2022, תלמידי כיתות ג' הנבחנים בשפה העברית ייבחנו רק במבחן שלב ב'. בשנת 2024 מבחן זה יתקיים בין החודשים פברואר-אפריל. המבחן לא יתקיים בהכרח בבית הספר של הילדים, אלא באחד מבתי הספר באזור מגוריכם. את הזימון למבחן תקבלו כשבועיים לפני מועד המבחן.
המבחן אורך שעה כולל הנחיות והסברים, ומחולק לחמישה פרקים - כל פרק כולל 15-10 שאלות אמריקאיות, ונמשך 15-10 דקות. אלו הפרקים:
פרק בעיות מילוליות שבו יידרשו הילדים "לתרגם" בעיות מילוליות לתרגילים חשבוניים, ולפתור אותם. לרוב יידרש יותר מתרגיל חשבוני אחד כדי להגיע לפתרון.
פרק מספרים בצורות שבו מופיעות צורות שמחולקות בתוכן למספרים, ואחד המספרים בהן חסר. על הילדים לגלות את המספר החסר, תוך שימוש באחת מארבע פעולות חשבון.
פרק חשיבה צורנית שכולל שאלות מטריצות ושאלות צורות בשורה, בהן נדרש מהילדים להבין את החוקיות המתקיימת בין הצורות שיוצגו להם ולבחור בתשובה שמקיימת את אותה החוקיות.
פרק השלמת משפטים שבו יוצגו לילדים משפטים שחסרה בהם מילה, והם יתבקשו לבחור מתוך התשובות את המילה שתשלים אותם בצורה הטובה ביותר.
פרק יחסי מילים (נקרא גם אנלוגיות מילוליות) שבו צריך לזהות את הקשר בין צמד מילים נתון, ולאתר בתשובות צמד נוסף שמקיים את אותו הקשר.
← עדיין לא ברור? יש שאלות לדוגמא בהמשך העמוד
3% בלבד מכלל התלמידים שייבחנו במבחן המחוננים יוגדרו כמחוננים, ויזכו להשתלב בתוכניות המחוננים של משרד החינוך (כיתות מחוננים או ימי שליפה מרוכזים). 5% נוספים יוגדרו כמצטיינים ויוכלו להשתלב בתוכניות ההעשרה למצטיינים שמקיים משרד החינוך בשעות אחר הצוהריים במרכזי המחוננים השונים ברחבי הארץ.
תוכניות הטיפוח היוקרתיות של משרד החינוך מציעות למשתתפים בהן חשיפה לתכנים ייחודיים שאינם חלק מתוכנית הלימודים בבתי הספר, הכוללים שיעורים לבחירה בנושאים כגון מדעים והומניסטיקה. כמו כן, הילדים המאותרים כמחוננים וכמצטיינים זוכים לפגוש בתוכניות ההעשרה השונות ילדים החולקים איתם את אותם תחומי העניין, את אותן היכולות האינטלקטואליות ואת אותה הסקרנות לדעת יותר על העולם. הקשרים החברתיים הללו מיטיבים עם הילדים, ואף מלווים אותם במרוצת חייהם הבוגרים.
רמת הקושי של מבחן המחוננים גבוהה מזו שהילדים רגילים אליה מבית הספר, וכך גם הרמה של אסטרטגיות הפתרון שהם יצטרכו ליישם.
בפרקים הכמותיים התרגילים שהילדים יצטרכו לבנות מהנתונים שיוצגו לפניהם יהיו רבים, ויצריכו שימוש בפעולות חשבון מורכבות כגון חילוק ארוך.
בפרק הצורני הילדים יידרשו להפעיל דפוסי חשיבה שלרוב אינם נדרשים מהם בלימודים - למשל להשוות נתונים ולהסיק מהם מסקנות, לאתר חוקיות ודפוסים וכו'.
בפרקים המילוליים מצפות לילדים מילים בשפה גבוהה ומילות קישור שסביר להניח שהם לא מכירים, וכדי להצליח לענות על השאלות הם יצטרכו להבין אותן מההקשר, תוך שימוש בטכניקות פסיכוטכניות.
כמובן, חשוב להזכיר גם את הגבלת הזמן. מלכתחילה הגבלת הזמן היא אתגר לא פשוט עבור ילדים צעירים, אך כשהיא מצטרפת לשאלות מורכבות יותר, המחייבות ריכוז גבוה ומאמץ קוגניטיבי לא רגיל, היא עלולה ליצור עומס ומתח אצל ילדים שאינם מורגלים בה ולהקשות עליהם לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.
הכינו את ילדיכם לכל האתגרים
הבעיות המילוליות בוחנות את יכולתם של הילדים לתרגם את המלל שלפניהם לתרגיל חשבוני כדי להגיע לפתרון הבעיה. לעיתים, יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה.
שאלה לדוגמא
בִּשְׁנֵי בָּתֵּי הַסֵּפֶר בָּעִיר לוֹמְדִים 950 תַּלְמִידִים מִכִּתּוֹת א' עַד כִּתּוֹת ו'. הַתַּלְמִידִים מְחוּלַקִים ל-25 כִּתּוֹת שָׁווֹת בְּגָדְלָן. מָה מִסְפָּר הַתַּלְמִידִים אַשֵּׁר לוֹמְדִים בְּכָל כִּתָּה?
דֶּרֶךְ א'
בִּשְׁאֵלָה זוֹ הִתְבַּקַּשְׁנוּ לְהָשִׁיב מַהוּ מִסְפָּר הַתַּלְמִידִים אַשֵּׁר לוֹמְדִים בְּכָל כִּתָּה. יָדוּעַ לָנוּ עַל פִּי נְתוּנֵי הַשְּׁאֵלָה כִּי בִּשְׁנֵי בָּתֵּי הַסֵּפֶר לוֹמְדִים 950 תַּלְמִידִים, וְכִי יֵשׁ 25 כִּתּוֹת בְּבָתֵּי הַסֵּפֶר. לְצוֹרֵךְ פִּתְרוֹן שְׁאֵלָה זוֹ עָלֵינוּ לִיצֹר תַּרְגִּיל חִלּוּק:
נִתַּן לִפְתֹּר אֶת הַתַּרְגִּיל בְּעֶזְרַת חֹק הַפִּלּוּג, נְפַלֵּג אֶת הַמִּסְפָּר 950 לִשְׁנֵי מִסְפָּרִים נוֹחִים לַחֲלוּקָה ל-25:
תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: בְּכָל כִּתָּה לוֹמְדִים 38 תַּלְמִידִים.
דֶּרֶךְ ב'
נִשְׁתַּמֵּשׁ בְּחִלּוּק אָרֹךְ:
תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: בְּכָל כִּתָּה לוֹמְדִים 38 תַּלְמִידִים.
בפרק זה יתבקשו הילדים להשלים את המספר החסר בתוך צורה הנדסית מחולקת בעזרת ביצוע פעולות חשבון בין המספרים המופיעים בצורה.
שאלה לדוגמא
מִצְאוּ אֶת הַמִּסְפָּר הֶחָסֵר:
בָּעִגּוּל הַשְּׂמָאלִי, הַחֵלֶק הַיְּמָנִי הוּא הַתּוֹצָאָה שֶׁל תַּרְגִּיל חִבּוּר שֶׁל שְׁנֵי הַחֲלָקִים הַנּוֹתָרִים (הַשְּׂמָאלִי וְעוֹד הַתַּחְתּוֹן).
לָכֵן, כְּדֵי לִמְצֹא אֶת הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה, נִפְתֹּר אֶת הַתַּרְגִּיל בָּעִגּוּל הַיְּמָנִי: 16 = 12 + 4
קִבַּלְנוּ 16, וְלָכֵן זוֹ הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה.
צורות בשורה
בשאלות אלו הילדים יתבקשו לאתר את הצורה הבאה ברצף.
שאלה לדוגמא
מָהו האיבר הבא ברצף?
הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1)
בְּכָל אֵיבָר בְּסִדְרָה זוֹ יֵשׁ שָׁלֹשׁ צוּרוֹת - רִבּוּעַ, עִגּוּל, ו+.
הָעִגּוּל וֶה+ נָעִים נֶגֶד כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן מֵאֵיבָר לָאֵיבָר,
וְאִלּוּ הָרִבּוּעַ נָע עִם כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן.
בָּאֵיבָר הֶחָסֵר ה+ יִהְיֶה מִצַּד יְמִין, הָעִגּוּל בְּצַד שְׂמֹאל וְהָרִבּוּעַ יִהְיֶה לְמַטָּה.
בכל שאלה בפרק זה יש משפט שחסרה בו מילה, ולאחריו ארבע אפשרויות. התלמידים מתבקשים להשלים את החסר ולבחור בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הטובה ביותר.
שאלה לדוגמא
בַּחֲרוּ בַּמִּלָּה הַמַּשְׁלִימָה אֶת הַמִּשְׁפָּט בַּצּוּרָה הַטּוֹבָה בְּיוֹתֵר:
הֶחָתוּל הַצָּמֵא ______ בִּמְהִירוּת אֶת הֶחָלָב שֶׁנָּתַתִּי לוֹ.
הַמִּילָּה "גָּמַע" הִיא מִילָּה נִרְדֶּפֶת לְ"שָׁתָה" אוֹ "לָגַם". לָכֵן הַמִּשְׁפָּט הוּא: הֶחָתוּל הַצָּמֵא גָּמַע בִּמְהִירוּת אֶת הֶחָלָב שֶׁנָּתַתִּי לוֹ.
הַתְּשׁוּבָה "גִּמְגֵּם" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לְגַמְגֵּם חָלַב.
הַתְּשׁוּבָה "גּוֹלֵל" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לְגוֹלֵל חָלָב. פֵּירוּשׁ הַפֹּעַל "גּוֹלֵל" הוּא סִיפֵּר בְּאוֹפֶן מְפוֹרָט וִיסוֹדִי אוֹ תֵּאֵר בַּאֲרִיכוּת.
הַתְּשׁוּבָה "גָּרַס" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לִגְרוֹס חָלָב. לַפֹּעַל "גָּרַס" שְׁתֵּי מַשְׁמָעוּיּוֹת, וּשְׁתֵּיהֶן אֵינָן קְשׁוּרוֹת לֶחָלָב. הָרִאשׁוֹנָה הִיא גָּזַר אוֹ טָחַן לַחֲתִיכוֹת קְטַנּוֹת (כְּמוֹ מַגְרֵסַת נְיָר). הַשְּׁנִיָּיה הִיא טָעַן אוֹ הִבִּיעַ אֶת דַּעְתּוֹ (כְּמוֹ בְּגִרְסָה שֶׁל מִישֶׁהוּ לְמִקְרֶה שֶׁקָּרָה).
בשאלות בפרק זה יוצג לתלמידים צמד מילים שמקיים קשר מסוים. על התלמידים לזהות את הקשר, ולבחור בתשובה שצמד המילים בה מקיים את הקשר הדומה ביותר לצמד המילים שבשאלה.
שאלה לדוגמא
בָחֲרוּ מִתּוֹךְ הַתְּשׁוּבוֹת אֶת זוּג הַמִּלִּים הַמְּקַיֵּם אֶת הַקֶּשֶׁר הַדּוֹמֶה בְּיוֹתֵר לַזּוּג שֶׁבַּשְּׁאֵלָה:
אֲפֻדָּה : בֶּגֶד
רֵאשִׁית עָלֵינוּ לִמְצֹא אֶת הַקֶּשֶׁר בֵּין הַמִּלָּה אֲפֻדָּה לַמִּלָּה בֶּגֶד. אֲפֻדָּה הִיא סְוֵדֶר לְלֹא שַׁרְווּלִים. כְּלוֹמַר, אֲפֻדָּה הִיא סוּג שֶׁל בֶּגֶד.
כָּעֵת נְחַפֵּשׂ בִּתְשׁוּבוֹת זוּג מִלִּים עִם קֶשֶׁר דּוֹמֶה:
תְּשׁוּבָה (1): הַאִם גּוּפִיָּה הִיא סוּג שֶׁל קַיִץ? לֹא. גּוּפִיָּה הִיא סוּג שֶׁל בֶּגֶד שֶׁלָּרֹב לוֹבְשִׁים בְּעוֹנַת הַקַּיִץ.
תְּשׁוּבָה (2): הַאִם מִשְׁפָּחָה הִיא סוּג שֶׁל בַּיִת? לֹא. מִשְׁפָּחָה יְכוֹלָה לָגוּר יַחַד בְּאוֹתוֹ בֵּית.
תְּשׁוּבָה (3): הַאִם מַבְרֵג הוּא סוּג שֶׁל כְּלִי עֲבוֹדָה? כֵּן.
תְּשׁוּבָה (4): הַאִם צֶמֶר הוּא סוּג שֶׁל סְוֵדֶר? לֹא. מִצֶּמֶר אֶפְשָׁר לְהָכִין סְוֵדֶר.
הַתְּשׁוּבָה הַיְּחִידָה שֶׁמַּתְאִימָה הִיא תְּשׁוּבָה (3), וְלָכֵן זוֹ הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה.