מבחן מחוננים שלב ב' מיועד לתלמידים אשר עברו בהצלחה את מבחן שלב א'. בשנת הלימודים הנוכחית (2025-2024), ייערך המבחן בחודשים פברואר-מרץ. הורים לתלמידים שייבחנו במבחן יקבלו הודעה עד 31.1.25. דרגת הקושי של השאלות במבחן שלב ב' גבוהה יותר מזו של מבחן שלב א', שכן הוא מכוון לאיתור התלמידים בעלי היכולות הגבוהות ביותר.
מבחן שלב ב' נערך בכיתה ב' והוא בודק את היכולות של הילדים בתחום המילולי, בתחום החשבון ובתחום הצורני. חשוב לציין שבשונה ממבחן שלב א', במבחן שלב ב' יופיעו אך ורק שאלות סגורות (אמריקאיות).
סוגי השאלות בתחום המילולי:
שאלה לדוגמא - השלמת משפטים
הוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי ____ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת, ____ שֶׁהוּא הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה בְּאוֹתוֹ בֹּקֶר.
בְּחִינַת הַמִּשְׁפָּט וְהַהַשְׁלָמוֹת תַּרְאֶה לָנוּ שֶׁהוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי הִרְשׁוּ לוֹ אוֹ לֹא הִרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת, אַף עַל פִּי אוֹ מִשּׁוּם שֶׁהוּא הִתְנַהֵג לֹא יָפֶה בְּאוֹתוֹ בֹּקֶר.
כָּעֵת נְשַׁבֵּץ כָּל אַחַת מֵהַהַשְׁלָמוֹת וְנִבְחַר אֶת הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר.
תְּשׁוּבָה א': הוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי לֹא הִרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה בְּאוֹתוֹ בֹּקֶר.
הַצֵּרוּף "אַף עַל פִּי" מְצַיֵּן נִגּוּד, אַךְ אֵין נִגּוּד בֵּין הָעֻבְדָּה שֶׁרוֹעִי הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה לְבֵין הָעֻבְדָּה שֶׁהוֹרָיו הֶחְלִיטוּ לֶאֱסֹר עָלָיו לְשַׂחֵק בְּמִשְׂחָק הַמְּחַשֵּׁב, אֶלָּא קֶשֶׁר שֶׁל סִבָּה. אִם רוֹעִי הִתְנַהֵג לֹא יָפֶה בַּבֹּקֶר אָכֵן הֶגְיוֹנִי שֶׁהוֹרָיו יַעֲנִישׁוּ אוֹתוֹ וְלֹא יַרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב – הַתְּשׁוּבָה שְׁגוּיָה.
תְּשׁוּבָה ב': הוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי הִתִּירוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת, מִשּׁוּם שֶׁהוּא הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה בְּאוֹתוֹ בֹּקֶר.
לֹא סָבִיר שֶׁהוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי יְתַגְמְלוּ אוֹתוֹ (יַרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב) מִשּׁוּם שֶׁהוּא הִתְנַהֵג לֹא יָפֶה – הַתְּשׁוּבָה שְׁגוּיָה.
תְּשׁוּבָה ג': הוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי הִרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה בְּאוֹתוֹ בֹּקֶר.
אָכֵן יֵשׁ נִגּוּד בֵּין הָעֻבְדָּה שֶׁרוֹעִי עָשָׂה דָּבָר לֹא טוֹב (הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה) לְבֵין הָעֻבְדָּה שֶׁהוֹרָיו הִרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם לְהָכִין אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת שֶׁלּוֹ – הַתְּשׁוּבָה נְכוֹנָה.
בִּשְׁעַת הַמִּבְחָן אֶפְשָׁר לְסַמֵּן אֶת הַתְּשׁוּבָה בָּרֶגַע שֶׁהֵבַנּוּ שֶׁהִיא נְכוֹנָה וְאֵין צוֹרֵךְ לְהַמְשִׁיךְ לִבְדֹּק אֶת שְׁאָר הַתְּשׁוּבוֹת, אַךְ בְּעֶרְכַּת הַהֲכָנָה אָנוּ נַעֲבֹר תְּשׁוּבָה-תְּשׁוּבָה וְנַסְבִּיר אוֹתָן.
תְּשׁוּבָה ד': הוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי לֹא מָנְעוּ מִמֶּנּוּ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת, מִשּׁוּם שֶׁהוּא הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה בְּאוֹתוֹ בֹּקֶר.
לֹא סָבִיר שֶׁהַסִּבָּה לְכָךְ שֶׁהוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי הִרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בְּמַחְשֵׁב הִיא שֶׁהוּא הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה בַּבֹּקֶר – הַתְּשׁוּבָה שְׁגוּיָה.
סוגי השאלות בתחום החשבון:
שאלה לדוגמא - מספרים בצורות
מצאו את המספר החסר:
בָּעִגּוּל הַשְּׂמָאלִי, הַמִּסְפָּר בַּתָּא הַיְּמָנִי הוּא הַתּוֹצָאָה שֶׁל תַּרְגִּיל חִבּוּר שֶׁל שְׁנֵי הַמִּסְפָּרִים בַּתָּאִים הַנּוֹתָרִים (הַשְּׂמָאלִי וְעוֹד הַתַּחְתּוֹן).
לָכֵן, כְּדֵי לִמְצֹא אֶת הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה, נִפְתֹּר אֶת הַתַּרְגִּיל בָּעִגּוּל הַיְּמָנִי: 16 = 12 + 4
קִבַּלְנוּ 16, וְלָכֵן זוֹ הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה.
סוגי השאלות בתחום הצורני:
שאלה לדוגמא - מטריצות
בין הצורות בכל שורה ובכל טור מתקיימות חוקיות והתאמה. בחרו באפשרות שתקיים את חוקיות זו במשבצת החסרה.
הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4)
הסבר:
כְּדֵי לִמְצֹא אֶת הַצּוּרָה הַחֲסֵרָה עָלֵינוּ לְהִתְבּוֹנֵן בַּצְּבָעִים וּבַצּוּרוֹת, פַּעַם מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה וּפַעַם מִשְּׂמֹאל לְיָמִין.
רֵאשִׁית נִתְבּוֹנֵן עַל הַשּׁוּרוֹת (מִשְּׂמֹאל לְיָמִין):
בַּשּׁוּרָה הָרִאשׁוֹנָה רוֹאִים חֲמִשָּׁה קַוִּים אָפְקִיִּים.
בַּשּׁוּרָה הַשְּׁנִיָּה רוֹאִים אַרְבָּעָה קַוִּים אָפְקִיִּים.
בַּשּׁוּרָה הַשְּׁלִישִׁית רוֹאִים שְׁלוֹשָׁה קַוִּים אָפְקִיִּים.
לָכֵן,הַצּוּרָה הַחֲסֵרָה תִּהְיֶה שְׁלוֹשָׁה קַוִּים אָפְקִיִּים.
(שִׂימוּ לֵב! אֶפְשָׁר לִפְסֹל עַכְשָׁו אֶת שְׁתֵּי הַתְּשׁוּבוֹת הַמֶּרְכָּזִיּוֹת).
כָּעֵת נִתְבּוֹנֵן עַל הַטּוּרִים (מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה):
בַּטּוּר הַשְּׂמָאלִי הַקַּו הָעֶלְיוֹן בְּצֶבַע אָפֹר.
בַּטּוּר הָאֶמְצָעִי הַקַּו הַשֵּׁנִי בְּצֶבַע אָפֹר.
בַּטּוּר הַיְּמָנִי הַקַּו הַשְּׁלִישִׁי בְּצֶבַע אָפֹר.
לָכֵן, גַּם בַּצּוּרָה הַחֲסֵרָה יִהְיֶה הַקַּו הַשְּׁלִישִׁי בְּצֶבַע אָפֹר.
מַסְקָנָה:
הַצּוּרָה הַחֲסֵרָה תִּהְיֶה שְׁלוֹשָׁה קַוִּים, שְׁנֵי הָעֶלְיוֹנִים בְּצֶבַע שָׁחֹר וְהַשְּׁלִישִׁי בְּצֶבַע אָפֹר:
מבחן שלב ב' הוא המשוכה האחרונה שעל ילדיכם לעבור כדי להתקבל לתוכניות המחוננים או המצטיינים. היות שמדובר בתוכניות האקסקלוסיביות והאיכותיות ביותר שמשרד החינוך מציע, הסינון האחרון אליהן קפדני מאוד, ולכך יש ביטוי הן ברמת הקושי של המבחן והן בשיעור התלמידים שמצליחים לעבור אותו.
מבחינת רמת הקושי, מבחן שלב ב' כולל נושאים שאינם מופיעים בשלב א', כגון פירוק יחסי מילים והשלמת משפטים. כמו כן, רמת הקושי בו גבוהה יותר מזו שבשלב א'.
גם מבחינת אחוז התלמידים שעוברים את המבחן, יש הבדלים גדולים בין שלב א' לשלב ב'. בעוד שאת מבחן שלב א' עוברים 15 אחוזים מהנבחנים, רק 3-1.5 אחוזים יוגדרו מחוננים לאחר מבחן שלב ב', ו-5 אחוזים נוספים יוגדרו מצטיינים.
נתונים אלו עלולים לייצר את הרושם שאין טעם להתכונן למבחן, שכן ממילא רק מעטים עוברים אותו. אלא שהניסיון שלנו מלמד שדווקא ילדים מוכשרים, שיש להם הנתונים המתאימים, מצליחים להפיק מהכנה מוקדמת את המיטב ולהתמודד בצורה טובה הרבה יותר עם המבחן, מכפי שהצליחו לפני התרגול. דבר זה מאיר נקודה חשובה בנוגע למבחני המחוננים בכלל, ולמבחן שלב ב' בפרט – מה שנבחן בהם הוא לא רק מחוננות, אלא גם מיומנות. ובאמת, ברוב המקרים השיפור נובע מכך שהילדים מבינים טוב יותר מה נדרש מהם בשאלות וגם מתורגלים בתנאי המבחן, ולכן נלחצים פחות ומצליחים לבטא טוב יותר את היכולות הטבעיות שלהם.
תנו לילדיכם יתרון על האחרים
מבחן שלב ב' הוא המשוכה האחרונה שעל ילדיכם לעבור כדי להתקבל לתוכניות המחוננים או המצטיינים. היות שמדובר בתוכניות האקסקלוסיביות והאיכותיות ביותר שמשרד החינוך מציע, הסינון האחרון אליהן קפדני מאוד, ולכך יש ביטוי הן ברמת הקושי של המבחן והן בשיעור התלמידים שמצליחים לעבור אותו.
מבחינת רמת הקושי, מבחן שלב ב' כולל נושאים שאינם מופיעים בשלב א', כגון פירוק יחסי מילים, אנלוגיות צורניות והשלמת משפטים. כמו כן, רמת הקושי בו גבוהה יותר מזו שבשלב א'.
גם מבחינת אחוז התלמידים שעוברים את המבחן, יש הבדלים גדולים בין שלב א' לשלב ב'. בעוד שאת מבחן שלב א' עוברים 15 אחוזים מהנבחנים, רק 3-1.5 אחוזים יוגדרו מחוננים לאחר מבחן שלב ב', ו-5 אחוזים נוספים יוגדרו מצטיינים.
נתונים אלו עלולים לייצר את הרושם שאין טעם להתכונן למבחן, שכן ממילא רק מעטים עוברים אותו. אלא שהניסיון שלנו מלמד שדווקא ילדים מוכשרים, שיש להם הנתונים המתאימים, מצליחים להפיק מהכנה מוקדמת את המיטב ולהתמודד בצורה טובה הרבה יותר עם המבחן, מכפי שהצליחו לפני התרגול. דבר זה מאיר נקודה חשובה בנוגע למבחני המחוננים בכלל, ולמבחן שלב ב' בפרט – מה שנבחן בהם הוא לא רק מחוננות, אלא גם מיומנות. ובאמת, ברוב המקרים השיפור נובע מכך שהילדים מבינים טוב יותר מה נדרש מהם בשאלות וגם מתורגלים בתנאי המבחן, ולכן נלחצים פחות ומצליחים לבטא טוב יותר את היכולות הטבעיות שלהם.
תהליך איתור המחוננים של משרד החינוך נערך בשני שלבים. הראשון שבהם הוא מבחן שלב א', שמתקיים לרוב בחודשים אוקטובר-נובמבר בכל בתי הספר ברחבי הארץ בשיעור הרביעי. בשנת תשפ"ה יתקיים המבחן בתאריך 2.12.24. תלמידים שיעברו את המבחן בהצלחה, יזומנו למבחן נוסף, מבחן שלב ב'. מי שיעברו גם את שלב ב' בהצלחה יוכלו להשתתף בתוכניות המחוננים והמצטיינים המתחילות כשנה לאחר ביצוע המבחן.
מבחן שלב א' נערך בכיתה ב' במגזר היהודי ובכיתה ג' במגזר הערבי והוא בודק את היכולות של הילדים בתחום המילולי ובתחום הכמותי. בהתאם לכך המבחן כולל שני פרקים: הבנת הנקרא וחשבון.
חלק זה כולל קטעי קריאה מנוקדים, שלאחריהם מופיעות שאלות הבנה על הטקסט. השאלות בחלק זה הן שאלות סגורות (אמריקאיות).
סוגי השאלות בהבנת הנקרא:
שאלות לדוגמא
קִרְאוּ אֶת הַקֶּטַע וַעֲנוּ עַל הַשְּׁאֵלוֹת:
1 אֶתְמוֹל בְּצָהֳרַיִם חָזְרָה יָעֵל הַבַּיְתָה מִבֵּית הַסֵּפֶר וְהִתְיַשְּׁבָה לְהָכִין אֶת
2 שִׁעוּרֵי הַבַּיִת. כְּשֶׁפָּתְחָה אֶת הַיַּלְקוּט נָפְלוּ פָּנֶיהָ: הַקַּלְמָר הַוָּרֹד שֶׁלָּהּ נֶעֱלַם.
3 בְּוַדַּאי שָׁכַחְתִּי אֶת הַקַּלְמָר עַל הַשֻּׁלְחָן שֶׁלִּי בַּכִּתָּה, חָשְׁבָה. צָעֲדָה יָעֵל
4 בַּחֲזָרָה לְבֵית הַסֵּפֶר, נִכְנְסָה לְכִתָּה ב'3 אַךְ הַקַּלְמָר לֹא הָיָה שָׁם.
5 אוּלַי הַקַּלְמָר נָפַל לִי מֵהַתִּיק בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט, אָמְרָה לְעַצְמָהּ. אַךְ גַּם
6 בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט לֹא נִמְצְאָה הָאֲבֵדָה.
7 חָזְרָה יָעֵל הַבַּיְתָה מְדוּכְדֶּכֶת מְאֹד. הִיא אָהֲבָה אֶת הַקַּלְמָר הַוָּרֹד שֶׁלָּהּ.
8 אֵיךְ תָּכִין שִׁעוּרֵי בַּיִת עַכְשָׁו, הֲרֵי כָּל הָעֶפְרוֹנוֹת שֶׁלָּהּ בַּקַּלְמָר. וּמָה
9 תַּגִּיד לַסָּבְתָא שֶׁלָּהּ, שֶׁנָּתְנָה לָהּ אֶת הַקַּלְמָר בְּמַתָּנָה לִכְבוֹד תְּחִלַּת הַלִּמּוּדִים.
10 כְּשֶׁהִגִּיעָה הַבַּיְתָה, סִפְּרָה לְאִמָּא אֶת מָה שֶׁקָּרָה.
11 נִחֲמָה אִמָּא אֶת יָעֵל וְאָמְרָה: "אַל תְּאַבְּדִי תִּקְוָה, בְּוַדַּאי מִישֶׁהוּ
12 מֵחֲבֵרֶיךָ מָצָא אֶת הַקַּלְמָר וְיָשִׁיב לְךָ אוֹתוֹ מָחָר בַּכִּתָּה".
שאלה 1
מָה פֵּרוּשׁ הַבִּטּוּי "נָפְלוּ פָּנֶיהָ" (שׁוּרָה 3)?
פֵּרוּשׁ הַבִּטּוּי "נָפְלוּ פָּנֶיהָ" הוּא "נֶעֶצְבָה אֶל לִבָּהּ", כְּלוֹמַר נִהְיְתָה עֲצוּבָה. יָעֵל הָיְתָה עֲצוּבָה כִּי רָאֲתָה שֶׁהַקַּלְמָר הָאָהוּב שֶׁלָּהּ אֵינוֹ בְּיַלְקוּט.
שאלה 2
אֶפְשָׁר לְהָבִין מֵהַקֶּטַע שְׁיָעֵל...
לְפִי הַסִּפּוּר, יָעֵל חָשְׁבָה שֶׁהַקַּלְמָר נִשְׁאַר עַל הַשֻּׁלְחָן שֶׁלָּהּ בַּכִּתָּה. מְסַפְּרִים לָנוּ שֶׁהִיא נִכְנְסָה לְכִתָּה ב'3, וְלָכֵן אֶפְשָׁר לְהָבִין שֶׁזּוֹ הַכִּתָּה שֶׁבָּהּ יָעֵל לוֹמֶדֶת.
בְּנוֹסָף אֶפְשָׁר גַּם לִפְסֹל תְּשׁוּבוֹת:
עזרו לילדיכם לעבור את מבחן שלב א' בקלות
סוגי השאלות בתחום החשבון:
שאלה לדוגמא - בעיות מילוליות
בַּחֲנִיָּה עוֹמְדִים 8 אוֹפַנּוֹעִים ו-13 מְכוֹנִיּוֹת. לְאוֹפַנּוֹעַ יֶשׁ 2 גַּלְגַּלִים וְלִמְכוֹנִית יֵשׁ 4 גַּלְגַּלִים. מָה מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל כְּלֵי הָרֶכֶב שֶׁבַּחֲנִיָּה?
נְחַלֵּק אֶת דֶּרֶךְ הַפִּתְרוֹן שֶׁל שְׁאֵלָה זוֹ לְמִסְפָּר שְׁלַבִּים:
1. נְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל הָאוֹפַנּוֹעִים בַּחֲנִיָּה.
2. נְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל הַמְּכוֹנִיּוֹת בַּחֲנִיָּה.
3. נְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל הַמְּכוֹנִיּוֹת וְהָאוֹפַנּוֹעִים בַּחֲנִיָּה.
נַתְחִיל לְחַשֵּׁב עַל פִּי הַשְּׁלַבִּים:
כְּדֵי לְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל הָאוֹפַנּוֹעִים בַּחֲנִיָּה, יֵשׁ לְחַשֵּׁב מַהִי הַמַּכְפֵּלָה בֵּין מִסְפָּר הָאוֹפַנּוֹעִים (8) לְמִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל אוֹפַנּוֹעַ (2).
ל-8 אוֹפַנּוֹעִים יֵשׁ:
כְּדֵי לְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל הַמְּכוֹנִיּוֹת בַּחֲנִיָּה, יֵשׁ לְחַשֵּׁב מַהִי הַמַּכְפֵּלָה בֵּין מִסְפָּר הַמְּכוֹנִיּוֹת (13) לְמִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל מְכוֹנִית (4).
ל-13 מְכוֹנִיּוֹת יֵשׁ:
כְּדֵי לְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל הַמְּכוֹנִיּוֹת וְהָאוֹפַנּוֹעִים בַּחֲנִיָּה, יֵשׁ לִסְכוֹם בֵּין מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לָאוֹפַנּוֹעִים (16) לְבֵין מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לַמְּכוֹנִיּוֹת (52).
שאלה לדוגמא - חידות בציורים
בְּתַרְגִּילִים שֶׁלִּפְנֵיכֶם הֶחֱלִיפוּ חֵלֶק מֵהַמִּסְפָּרִים בַּצִּיּוּרִים. כָּל צִיּוּר מַתְאִים לְמִסְפָּר מְסֻיָּם. עֲלֵיכֶם לִמְצֹא מַהוּ הַמִּסְפָּר הַזֶּה כְּדֵי שֶׁהַתַּרְגִּיל יִהְיֶה נָכוֹן.
אֵיזֶה מִסְפָּר מַתְאִים לְ- ?
הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (ד).
בְּשֶׁאֵלוֹת אֵלֶּה נַתְחִיל בְּתַרְגִּיל שֶׁבּוֹ רַק סוּג אֶחָד שֶׁל אִיּוּר. כָּאן בַּתַּרְגִּיל הָרִאשׁוֹן יֵשׁ שְׁנֵי עָלִים וּבַתַּרְגִּיל הַשֵּׁנִי עָלֶה וּבָרָק, לָכֵן נַתְחִיל בַּתַּרְגִּיל הָרִאשׁוֹן:
בַּתַּרְגִּיל הָרִאשׁוֹן יֵשׁ שְׁנֵי עָלִים שֶׁסְּכוּמָם שָׁוֶה לְ-10. נַחֲשֹׁב – אֵיזֶה מִסְפַּר מְחַבְּרִים עִם עַצְמוֹ וּמְקַבְּלִים 10? הַמִּסְפָּר הַמַּתְאִים לְעָלֶה הוּא 5.
נַמְשִׁיךְ לְתַרְגִּיל הַשֵּׁנִי וְנִמְצָא אֶת הַמִּסְפָּר הַמַּתְאִים לְבָרָק: הַכְפָּלָה שֶׁל עָלֶה בְּבָרָק שָׁוֶה לְ-15. כְּבָר גִּלִּינוּ שֶׁעָלֶה שָׁוֶה לְ-5. לָכֵן, נַחֲלִיף אֶת הֶעָלֶה בְּ-5:
נַחֲשֹׁב, אֵיזֶה מִסְפָּר מַתְאִים לְהַחֲלִיף אֶת הַבָּרָק? כְּלוֹמַר, אֵיזֶה מִסְפַּר צָרִיךְ לְהַכְפִּיל בְּ-5 כְּדֵי לְקַבֵּל 15? הַמִּסְפָּר הַמַּתְאִים הוּא 3. אִם אַתֶּם מִתְקַשִּׁים לִמְצֹא אֶת הַמִּסְפָּר הַמַּתְאִים, תָּמִיד תּוּכְלוּ לְהֵעָזֵר בַּתְּשׁוּבוֹת.
הֲרֵי שָׁאֲלוּ אוֹתָנוּ לְמָה שָׁוֶה הַמַּגְנֵט, וְיֵשׁ רַק 4 תְּשׁוּבוֹת אֶפְשָׁרִיּוֹת! נַעֲבֹר תְּשׁוּבָה אַחַר תְּשׁוּבָה, נַצִּיב בְּכָל פַּעַם אֶת הַמְּסַפֵּר שֶׁבַּתְּשׁוּבָה בִּמְקוֹם הַמַּגְנֵט, וְנִבְדֹּק הַאִם הִיא מַתְאִימָה:
א). הַאִם ? לֹא, לָכֵן תְּשׁוּבָה זוֹ נִפְסֶלֶת.
ב). הַאִם ? לֹא, לָכֵן תְּשׁוּבָה זוֹ נִפְסֶלֶת.
ג). הַאִם ? לֹא, לָכֵן תְּשׁוּבָה זוֹ נִפְסֶלֶת.
לְאַחַר שֶׁפִּסְלֵנוּ 3 תְּשׁוּבוֹת, הַתְּשׁוּבָה הַנּוֹתֶרֶת הִיא בְּוַדָּאוּת הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה. בּוֹאוּ נִרְאֶה בְּכָל זֹאת אֶת הַתְּשׁוּבָה הָרְבִיעִית:
ד). הַאִם ? כֵּן! זוֹהִי הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה.
הַמִּסְפָּר הַמַּתְאִים הוּא 3 וְלָכֵן הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (ד)
במבחני המחוננים לא מורידים ניקוד על טעויות, ולכן מומלץ לנחש אם לא יודעים את התשובה. לפעמים ניתן לבצע "ניחוש מושכל" - לפסול אופציות שנראות לא מתאימות, ולנחש את התשובה מבין האופציות הנותרות.
לחצו כאן לערכות ההכנה למבחני המחוננים לכיתה ג' בשפה הערבית
הכנה למבחן המחוננים אינה מחוללת פלאים, ולא תהפוך תלמיד למחונן או למצטיין. המבחן קשה למדי, תלמידים שחסרים את היכולות ואת הכישורים המתאימים, לא יצליחו לעבור אותו גם עם הכנה. אלא שהמבחן מציב אתגר לא פשוט גם לילדים שיש להם את היכולות והכישורים המתאימים, ולהם הכנה מתאימה יכולה לסייע.
מבחן המחוננים שונה במתכונתו מהמבחנים בבית הספר, והוא מזמן לילדים התמודדויות שהם אינם מורגלים בהן. כך למשל, ההתמודדות עם שאלות אמריקאיות, שאינה טריוויאלית לילדים בגיל זה. הגבלת הזמן מזמנת אף היא התמודדות חדשה ולא פשוטה, שעלולה לפגום בביצועים של ילדים שעדיין לא פיתחו מיומנות גבוהה מספיק של ניהול זמן. לבסוף, גם סגנון השאלות והנושאים שכולל מבחן המחוננים הם כאלו שרוב הילדים בגיל זה לא התנסו בהם במסגרת הלימודים בבית הספר ובכלל.
הכנה מוקדמת חושפת את הילדים לכל סוגי השאלות במבחן, מספקת להם כלים להתמודדות ואסטרטגיות פתרון יעילות, ומרגילה אותם להתמודד עם הגבלת הזמן. בכך היא מאפשרת להם להגיע למבחן רגועים, כשהם יודעים מה מצפה להם, ולהביא לידי ביטוי את מלוא היכולות שלהם.
הכנה טובה יכולה לעשות את ההבדל. תנו לילדיכם הזדמנות לזכות במיטב שיש למערכת החינוך להציע
מבחן שלב א' אורך 40 דקות. המורים יודיעו בתחילת כל פרק כמה זמן מוקצב למענה על השאלות, ובתום הזמן הם יבקשו מהתלמידים להפסיק לכתוב (לאורך המבחן המורים לא יעדכנו כמה זמן נותר לפרק). לא תינתן אפשרות לחזור לפרק הקודם כדי לתקן ולהשלים תשובות.
אורכו של מבחן שלב ב' הוא 75 דק'. את המבחן יקבלו הילדים מודפס על גבי נייר, ואת התשובות יהיה עליהם לסמן בעיפרון על גבי חוברת הבחינה. בתחילת כל פרק יקריאו הבוחנים את ההוראות ויפתרו עם התלמידים שאלה לדוגמה. עם סיום הזמן שהוקצב לפתרון הפרק, יעברו הילדים לפרק הבא.
בהקשר זה חשוב לדעת כי מרגע המעבר לפרק חדש, לא יוכלו הילדים לחזור לפרקים קודמים לצורך השלמת תשובות לשאלות שנותרו ללא מענה, תיקון תשובות וכדומה. מסיבה זו, חשוב לתרגל עם הילדים עבודה רצופה תחת הגבלת זמן, ולהרגילם לבחור בתשובה אחת בלבד.
תוצאות מבחני שלב א' נשלחות על ידי בית הספר כשבועיים או שלושה לאחר ביצוע המבחן. כ-15% מן הנבחנים במבחן, אשר להם הציונים הגבוהים ביותר, יעברו את המבחן ויזומנו לשלב ב'. אליהם יצטרפו תלמידים שקיבלו המלצה מהצוות החינוכי, גם אם ציונם במבחן לא עמד בדרישות, וכן תלמידים שהוריהם ערערו על ציונם, והערעור התקבל.
תוצאות שלב ב' יישלחו להורים ולבית הספר בחודשים יוני-יולי. את קובץ התוצאות תוכלו לפתוח באמצעות הקוד המופיע בטופס הזימון שקיבלתם.
לקראת המבחן יש להצטייד בעיפרון, מחק, בקבוק מים, הזמנה למבחן או תעודה מזהה ומספר הטלפון של ההורה. לא ניתן להכניס לכיתת המבחן טלפונים ותיקים.
הילדים נדרשים להגיע בליווי מבוגר, אך ההורים אינם רשאים להיכנס לבחינה. בעת ההגעה ההורים יישארו בחדר ההמתנה, וצוות הבוחנים ילווה את הילדים לחדר הבחינה.
מתוך כלל הנבחנים בשלב ב', 3-1.5 אחוזים שיקבלו את הציונים הגבוהים ביותר, יוגדרו כמחוננים ותינתן להם האפשרות להשתתף בתוכניות מיוחדות למחוננים של משרד החינוך. 5 אחוזים נוספים יוגדרו כמצטיינים ויוכלו להשתתף בתוכניות מיוחדות למצטיינים של משרד החינוך.
ניתן לערער על תוצאות שלב ב' ולבקש מבחן חוזר. לשם כך יש להגיש טופס מקוון באתר האגף למחוננים ולמצטיינים. חשוב לזכור להגיש את הערעור בזמן, בהתאם להנחיות שיפורסמו באתר האגף למחוננים. בקשת הערעור תטופל על ידי רפרנטים מחוזיים למבחני קבלה ולפניות הורים.