מבחן המחוננים הארצי נועד לאתר ילדים בעלי רמות אינטליגנציה גבוהות מהממוצע. הילדים שיעברו אותו בהצלחה ייהנו מהמיטב שיש למערכת החינוך להציע, ויוכלו להשתלב במסגרות ייחודיות, שיאפשרו להם למצות את היכולות והכישורים שלהם.
המבחן נערך בשני שלבים: בשלב א' ייבחנו תלמידי כיתות ב' בלבד, ובשלב ב' ייבחנו תלמידי כיתות ב'-ד'. מבחן שלב ב' יתקיים בשעות אחר הצוהריים באחד מבתי הספר הסמוכים למקום מגוריו של התלמיד. 3% מהנבחנים שיקבלו את הציונים הגבוהים ביותר בשלב ב' יוכרו כמחוננים, ו-5% נוספים יוכרו כמצטיינים. הודעה בדבר קבלתו או אי קבלתו של התלמיד לתוכניות המחוננים והמצטיינים תישלח במהלך חודש יוני.
המבחן שנערך לתלמידי כיתה ד' הוא מבחן שלב ב'. בשנת הלימודים הנוכחית - תשפ"ד, 2024 - יתקיים מבחן שלב ב' בחודשים פברואר-אפריל. רבים מאלו שייגשו אליו הם תלמידים שערערו על תוצאות שלב ב' וערעורם התקבל. אחרים עברו את מבחן שלב א' בעבר, והעדיפו לדחות את מבחן שלב ב' למועד מאוחר יותר.
חשוב לדעת שמבחן המחוננים בכיתה ד' הוא ההזדמנות האחרונה של הילדים להתקבל לתוכניות המחוננים והמצטיינים בבית הספר היסודי. לא רק שתוצאות המבחן הן סופיות, ואין אפשרות לערער עליהן, אלא שתלמידים שירצו להיבחן מאוחר יותר, יוכלו לעשות זאת בהמשך אך ורק בחטיבת הביניים (כיתות ו'-ט').
יש לציין שגם תלמידים שהוכרו כמחוננים ומצטיינים ביסודי, יצטרכו להיבחן שוב במבחן המחוננים כדי להמשיך ללמוד בתוכניות גם בשנות החטיבה והתיכון.
המבחן כולל חמישה פרקי בחינה - הפרק הצורני, פרק יחסי מילים, פרק השלמת משפטים, פרק בעיות מילוליות בחשבון ופרק מספרים בצורות.
מבחני הצורות בוחנים יכולת איתור ויישום של חוקיות צורנית, יכולת חשיבה כללית, חשיבה מרחבית, יכולת ניתוח, הסקה מן הפרט אל הכלל והבנת קשר בין צורות.
בשאלות צורות בשורה יוצגו לפני הילדים רצף של צורות או איברים, המופיעים בשורה. על הילדים לזהות מהו האיבר הבא ברצף.
איך כדאי לגשת לשאלות מסוג זה?
כשפותרים שאלות צורות בשורה, חשוב לזהות את החוקיות העומדת מאחורי הרצף. כדאי להסתכל על שני האיברים הראשונים בסדרה, ולזהות מה הקשר ביניהם. לאחר מכן ניתן ליישם את הקשר הזה בשאר האיברים.
הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3)
הַסִּדְרָה שֶׁלְּפָנֵינוּ מֻרְכֶּבֶת מֵעִגּוּלִים שֶׁמְּכִילִים לְסֵירוּגִין 2 קַוִּים מַקְבִּילִים אוֹ זָוִית יְשָׁרָה שֶׁל מְשֻׁלָּשׁ.
מִכֵּיוָן שֶׁהָאֵיבָר הָאַחֲרוֹן בְּסִדְרָה מֵכִיל קַוִּים מַקְבִּילִים, הָאֵיבָר הֶחָסֵר יִכְלֹל זָוִית יְשָׁרָה שֶׁל מְשֻׁלָּשׁ.
נִתָּן לְהַבְחִין בְּכָךְ שֶׁבָּאֵיבָר הַשֵּׁנִי וְהָרְבִיעִי בְּסִדְרָה (הַמְּכִילִים זָוִית שֶׁל מְשֻׁלָּשׁ), הַזָּוִית זָזָה מָקוֹם אֶחָד עִם כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן.
לָכֵן, מֵהָאֵיבָר הָרְבִיעִי לָאֵיבָר הֶחָסֵר הַזָּוִית תָּזוּז מָקוֹם אֶחָד עִם כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן.
בפרק זה יוצגו שאלות ובהן שתי מילים. על הילדים להבין מהו הקשר בין שתי המילים, ולמצוא בתשובות שתי מילים שיש ביניהן את אותו קשר.
שאלה לדוגמה
כתום : גזר
התשובה הנכונה היא (3).
ראשית עלינו למצוא את הקשר בין המילה כתום למילה גזר. לגזר יש צבע כתום.
כעת נחפש בתשובות זוג מילים עם קשר דומה:
תשובה (1): האם ללילה יש צבע שחור? לא. לילה הוא חלק מהיום שמגיע לאחר שעות הערב ומסתיים בזריחה. בלילה חשוך אך לא שחור.
תשובה (2): האם לזהב יש צבע מבריק? לא. זהב הוא מתכת בצבע צהבהב ולא מבריק, ובכל מקרה מבריק הוא לא סוג של צבע.
תשובה (3): האם לדשא יש צבע ירוק? כן.
תשובה (4): האם למשקולת יש צבע כבד? לא. משקולת היא חפץ המיועד למדידת כובד.
התשובה היחידה שמתאימה היא תשובה (3), ולכן זו התשובה הנכונה.
שאלות אלו יציגו בפני הילדים משפט שחסרה בו מילה. על הילדים לבחור במילה המתאימה להשלמת המשפט מבין האפשרויות המוצעות. על התשובה הנכונה להתאים גם מבחינת התחביר (הטיות, זמנים, פעלים מיוחדים) וגם מבחינת המשמעות (קשר לוגי בין חלקי המשפט, מילה המתאימה במשמעותה לתוכן המשפט).
שאלה לדוגמה - השלמת משפטים
יוֹנִי הָיָה בָּטוּחַ שֶׁהוּא יְנַצֵּחַ אוֹתִי בְּתַחֲרוּת אֲבָל אֲנִי ______ אוֹתוֹ.
בַּחֲרוּ בַּמִּלָּה הַמַּשְׁלִימָה אֶת הַמִּשְׁפָּט בַּצּוּרָה הַטּוֹבָה בְּיוֹתֵר
הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1).
פֵּירוּשׁ הַמִּילָּה הֵבַסְתִּי הוּא נִיצַּחְתִּי. לָכֵן הַמִּשְׁפָּט הוּא: יוֹנִי הָיָה בָּטוּחַ שֶׁהוּא יְנַצֵּחַ אוֹתִי בְּתַחֲרוּת אֲבָל אֲנִי הֵבַסְתִּי אוֹתוֹ.
פרק החשבון כולל התמודדות עם נושאים שונים שסביר שעדיין לא נלמדו בכיתה במסגרת תוכנית הלימודים של משרד החינוך. לרוב הפרק כולל נושאים כגון כסף, מדידת מרחק, שברים וחישוב זמנים. כדי להגיע אל התשובה הנכונה על הילדים להבין את התרגיל שיש לחבר וכן את דרך הפתרון שלו. לעיתים יצטרכו הילדים לחבר יותר מתרגיל חשבוני אחד כדי להגיע אל הפתרון. רצוי מאוד להרגיל את הילדים לכתוב את דרכי הפתרון שלהם על גבי דף טיוטה.
בַּמּוֹשָׁב גָּרִים 1,000 תּוֹשָׁבִים. 750 מֵהַתּוֹשָׁבִים הֵם מְבֻגָּרִים, וְכָל הַשְּׁאָר יְלָדִים. חֲצִי מִבֵּין הַיְּלָדִים הֵם בָּנִים. כַּמָּה בָּנוֹת יֵשׁ בַּמּוֹשָׁב?
הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4).
נְחַשֵּׁב תְּחִלָּה כַּמָּה יְלָדִים יֵשׁ בַּמּוֹשָׁב:
נְחַשֵּׁב אֵת מִסְפָּר הַיְּלָדוֹת עַל-יְדֵי חֲלֻקַּת מִסְפָר הַיְּלָדִים לִ-2:
לָכֵן הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא 125.
חלק מהבעיות המילוליות עשויות לכלול נושאים שקשורים לשברים, המרת זמנים או מידות שונות. חשוב שהילדים יכירו את עקרון השברים הפשוטים (חצי, שליש ורבע).
שאלה לדוגמה - פירוק שלמים
חוּג הַמָּחוֹל נִמְשַׁךְ 3/4 (שְׁלֹשֶׁת רִבְעֵי) שָׁעָה. לִקְרַאת הַחֹפֶשׁ הַמּוֹרָה לְמָחוֹל עָרְכָה שִׁעוּר כָּפוּל. כַּמָּה זְמַן נֶעֱרַךְ הַשִּׁעוּר הַכָּפוּל?
הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1).
פִּתְרוֹן הַשְּׁאֵלָה דּוֹרֵשׁ הַכְפָּלַת שְׁבָרִים. לַשֵּׁם הַנּוֹחוֹת נִשְׁתַּמֵּשׁ בַּתְּמוּנוֹת.
נְדַמְיֵן שֶׁכָּל שָׁעָה הִיא עִגּוּל. נְצַיֵּר אֶת שְׁלֹשֶׁת רִבְעֵי הַשָּׁעָה כִּשְׁלֹשֶׁת רִבְעֵי עִגּוּל:
נַכְפִּיל אֶת שְׁלֹשֶׁת רִבְעֵי הָעִגּוּל פִּי 2:
נְסַדֵּר אֶת חֶלְקֵי הַשָּׁעוֹת שֶׁקִּבַּלְנוּ כְּשָׁעוֹת שְׁלֵמוֹת:
נִתַּן לִרְאוֹת שֶׁקִּבַּלְנוּ שָׁעָה שְׁלֵמָה וְעוֹד חֲצִי שָׁעָה.
לָכֵן הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא שָׁעָה וַחֲצִי.
בפרק זה יופיו לילדים שאלות הכוללות צורה הנדסית, המחולקת לכמה חלקים. החלקים מייצגים תרגיל חשבון, שאחד מאיבריו חסר. בעזרת אחת מארבע פעולות החשבון יהיה על הילדים למצוא את המספר החסר, שאותו מייצג סימן השאלה.
שאלה לדוגמה
איזה מהמספרים שבתשובות יכול להחליף את סימן השאלה?
התשובה הנכונה היא 16.
סימן השאלה נמצא בחלק הימני של העיגול.
בעיגול השמאלי, החלק הימני הוא התוצאה של תרגיל חיבור שני החלקים הנותרים (השמאלי ועוד התחתון).
לכן כדי למצוא את התשובה הנכונה, נפתור את התרגיל בעיגול הימני: 16 = 12 + 4
קיבלנו 16, ולכן זו התשובה הנכונה.
שימו לב: במבחן המחוננים לא מורידים נקודות על תשובות שגויות. לכן, גם אם לא יודעים בוודאות מהי התשובה הנכונה, כדאי לנחש. לפני הניחוש חשוב לנקוט את שיטת "פסילת התשובות" ולנפות תשובות שאנחנו יודעים בוודאות שהן אינן נכונות. בדרך זו נגביר את הסיכוי לנחש את התשובה הנכונה גם בלי לדעת בוודאות מהי.
מבחן המחוננים בכיתה ד' כולל שאלות בנושאים שעדיין לא נלמדו במסגרת תוכנית הלימודים של משרד החינוך, כגון בעיות מילוליות בחשבון בנושאי מדידת מרחק, שברים וחישוב זמנים. כמו כן, רמת הקושי בנושאים המוכרים לילדים מבית הספר, כגון שאלות השלמת משפטים, עלולה להיות גבוהה יותר מזו שהילדים מורגלים בה.
מפגש ראשוני עם נושאים חדשים ושאלות ברמה גבוהה עלול להלחיץ ילדים רבים, מוכשרים ככל שיהיו, ולפגוע בביצועים שלהם ובסיכוייהם להצליח במבחן.
מבחן המחוננים כולל כ-50 שאלות, ופרק הזמן הממוצע למענה על כל שאלה עומד על פחות מדקה. כדי להתמודד עם הגבלת זמן זו נדרשים ריכוז גבוה לאורך זמן ויכולת לעבוד במהירות וביעילות. יכולות אלה אינן טריוויאליות לילדים בגיל זה, וברוב המקרים הן אינן דבר שהם מורגלים בו מלימודיהם בבית הספר. עקב כך ילדים רבים נוטים להתעכב על שאלות שבהן הם מתקשים ולהותיר שאלות רבות ללא מענה. במקרים אחרים, הגבלת הזמן עלולה לגרום לילדים לענות בחיפזון, מבלי להקדיש את תשומת הלב הנדרשת לכל שאלה.
ילדים רבים הניגשים למבחן המחוננים בכיתה ד' עושים זאת לאחר שערעורם על המבחן הראשון התקבל. סביר להניח שילדים אלו חשו תחושת כישלון כזו או אחרת לאחר קבלת התוצאות, והם אכן מבינים שהם נדרשים להיבחן שנית עקב חוסר הצלחה במבחן. המפגש המחודש עם מעמד המבחן בנסיבות אלו עלול להוביל לתחושת חוסר מסוגלות של הילדים, לחוסר ביטחון ואף להימנעות של ממש. התנסות מוקדמת בתנאי המבחן ובשאלותיו בסביבה נוחה ומוכרת עשויה לסייע בחיזוק תחושת הביטחון שלהם בעצמם וביכולות שלהם.
על פי תוצאות המבחן שלהם, יסווגו הילדים שיעברו את מבחן מחוננים שלב ב' כמחוננים או כמצטיינים.
הילדים שיוגדרו מחוננים יוכלו להשתלב במסגרות חינוכיות המותאמות לצורכיהם:
הילדים שיוגדרו מצטיינים יוכלו להשתלב בתוכניות מצטיינים הנערכות במרכזי המחוננים השונים ברחבי הארץ. הלימודים בתוכניות אלו מתקיימים בשעות אחר הצוהריים, וכוללים קורסים מתחומי ידע שאינם כלולים בתוכנית הלימודים הפורמלית.
מלבד התכנים המתקדמים והמעשירים, זוכים הילדים המשתתפים בתוכניות המצטיינים והמחוננים להזדמנויות חברתיות ייחודיות. התוכניות מזמנות להם מפגש עם ילדים ברמה אינטלקטואלית דומה לשלהם, החולקים איתם את אותם תחומי עניין. החיבור בין הילדים מניב חברויות ושיתופי פעולה מסקרנים המלווים אותם גם שנים מאוחר יותר.