8 טעויות נפוצות של מראיינים בראיון עבודה

יש לא מעט טעויות שמראיינים עושים מבלי שהם בכלל מודעים אליהן. החדשות הטובות הן שלפעמים נדרשים רק כמה שינויים קטנים שתוכלו לעשות כך שכבר הריאיון הבא שלכם ילך יותר טוב. אספו לכם כאן את 8 הטעויות הנפוצות ביותר של מראיינים בראיונות עבודה, כדי שתוכלו להיות מודעים לאתגרים שיש לכם כמראיינים ומראיינות ותדעו איך להתמודד איתם. 

 

1. מגיעים לריאיון בלי להתכונן מראש 

בשביל שהריאיון יהיה יעיל באמת, אתם צריכים להגיע אליו אחרי שעברתם על קורות החיים של המועמד או המועמדת, וכשיש לכם שאלות מנצחות מוכנות מראש, מותאמות לניסיון ולידע שיש להם. הקפידו לפני כל ריאיון לעבור פעם נוספת על קורות החיים של כל אחד ואחת, במיוחד אם אתם פוגשים כמה מועמדים באותו היום. כדאי שתבססו לכם פורמט בסיסי של מהלך ריאיון, כזה שבונה את השיחה בצורה הגיונית - לפתוח בשאלות כלליות יותר ואז לרדת לפרטים יותר ספציפיים, להשאיר זמן להצגת התפקיד מהצד שלכם ולשאלות של המועמדים. אחרת אתם עלולים למצוא את עצמכם מנהלים ראיונות לא מאורגנים, אסוציאטיביים, שנמשכים יותר מדי זמן ומסתיימים מבלי שיש לכם את כל המידע הרלוונטי על המרואיינים.

תכינו לא רק את עצמכם - אלא גם את הסביבה

תדאגו לארגן מראש את סביבת הריאיון וסידור הישיבה. הצורה האידיאלית היא ישיבה זה מול זה עם שולחן שחוצץ ביניכם. זהו סידור ששומר על מעמד פורמלי ומונע מצבי קרבה שלא מתאימים לריאיון. מצאו חדר יחסית שקט, שיהיה אפשר לשמור על ריכוז במהלך השיחה ובמקום שבו לא ייכנסו בטעות אנשים אחרים שיפריעו לכם במהלך הריאיון.

2. נותנים משקל כבד לרושם ראשוני

כולנו מושפעים מסטריאוטיפים ונוטים לערוך תיוגים באופן אוטומטי כאשר אנחנו פוגשים מישהו חדש. לא נוכל לשנות את זה אבל נוכל להיות מודעים לכך. נסו להגיע לריאיון בראש פתוח עד כמה שאפשר - מרואיינים מתחילים את הריאיון בתחושות לחץ ובלבול ולאט לאט משתחררים ומצליחים להיות יותר נינוחים וממוקדים. חשוב לתת להם הזדמנות אמיתית להוכיח את עצמם, ולא לתת משקל גדול מדי לרושם הראשוני כדי לא לפספס מועמדים מוכשרים מהסיבות הלא נכונות. זה יכול לעבוד גם בכיוון ההפוך - לפעמים נוצר רושם ראשוני טוב מאוד, שמתבסס על קורות חיים מרשימים או הפגנת ביטחון רב. מצב כזה עלול להפריע לכם לזהות נורות אזהרה חשובות - עליכם לוודא שהניסיון שמופיע בקורות החיים אכן תואם ליכולות של המרואיין בפועל, ולא להסיק מסקנות מהר מדי. 

3. משרים אווירה לחוצה ומתוחה

ריאיון הוא סוג של מבחן, והרבה אנשים נלחצים רק מהמחשבה על כך. על רוב האנשים לא תצטרכו להשרות אווירה לחוצה, הם מביאים אותה איתם כבר מהבית . בתור מראיינים טובים - התפקיד שלכם הוא לשקף להם שזה בסדר ולהיות סבלנים כלפיהם. גם אם יש לכם עוד הרבה עבודה להספיק באותו היום, או עוד ראיונות לתקתק, נסו לא להאיץ במועמדים במהלך השיחה. עדיף שתשאלו פחות שאלות ממה שתכננתם מאשר שתזרזו אותם. זה עלול לגרום להם לענות תשובות שטחיות וחלקיות, שלא באמת מייצגות את היכולות האמיתיות שלהם. תנו למועמדים הזדמנות לתת לכם דוגמאות מפורטות, כדי שתוכלו להבין אם הכישורים שלהם אכן יכולים להתאים למשרה. אווירה מתוחה לא תשרת אתכם ולא את המועמדים שלכם.

איך מזמנים רק את הטובים ביותר לריאיון? 
שילוב AI בתהליך הגיוס

4. מתמקדים בפן המקצועי בלבד 

כאשר אתם בוחנים התאמה לתפקיד, הצד המקצועי הוא חלק אחד מהתמונה הגדולה. אתם צריכים לבחון גם את ההתאמה האישיותית שלהם לתפקיד ולחשוב על השילוב החברתי שלהם במקום העבודה. במיוחד אם מדובר בתפקיד שמתבצע בצוות. עם זאת, יש לכך חשיבות גם כשמדובר בתפקידים עצמאיים יחסית. כל עובד ועובדת נמצאים בממשק עם שאר העובדים במסגרת פרויקטים משותפים, התייעצויות מקצועיות וגם פשוט מעצם חלוקת המרחב המשותף במשרד. עובדים שאינם מתאימים למרקם החברתי בארגון, מוכשרים ככל שיהיו, עלולים לעזוב אחרי פרק זמן קצר וגם לשבש את שגרת העבודה של שאר העובדים.

5. שואלים את השאלות הלא נכונות

לא מספיק לדעת אילו שאלות צריך לשאול - צריך לדעת גם מאילו להימנע. שאלות כאלו יכולות להיות שאלות אישיות מדי, כמו למשל שאלה על תכנון היריון. גם אם נדמה לכם שמדובר מידע שהוא רלוונטי עבורכם כמעסיקים, זו שאלה שנוגעת בנושא שאסור לכם לשאול לגביו במעמד הזה. כל שאלה שעלולה להפלות על רקע אישי היא מחוץ לתחום: גיל, מוצא, מצב משפחתי, השקפות פוליטיות ועוד. דוגמה נוספת לשאלות לא נכונות בריאיון הן שאלות מכווינות מדי, כמו "תסכים איתי שסדר וארגון הם חלק בלתי נפרד משגרת עבודה תקינה?" אל תכווינו את המועמדים שלכם להגיד את מה שאתם רוצים לשמוע, כי הם ינסו לרצות אתכם וכך לא תוכלו להתרשם ממי שהם באמת.

6. שוכחים שהריאיון הוא דו-כיווני 

זה נכון שאתם בעמדת המראיינים, אבל גם המרואיינים שלכם בוחנים אתכם, את מקום העבודה ואת תנאי המשרה שאתם מציעים להם. גם אתם צריכים לדאוג להשאיר רושם חיובי על הצד השני ולספר מה יש לכם להציע. הקדישו זמן במהלך הריאיון להצגה של התפקיד, עברו על תנאי העסקה, השאירו זמן למועמדים לשאול שאלות ושווקו את החברה שלכם כמקום עבודה אטרקטיבי. המועמדים צריכים במהלך הריאיון להבין בצורה רחבה מה מצפה להם בתפקיד, כדי שגם הם יוכלו להעריך בצורה נכונה אם התפקיד מסתדר עם מסלול הקריירה והציפיות שלהם.

7. מתעלמים משפת גוף 

המבט בעיניים, תנוחת הידיים ואופן הישיבה על הכיסא עשויי לגלות לכם לא מעט על המועמדים, לפעמים אפילו יותר ממה שהם אומרים במילים. אם מישהו מעיד על הביטחון שיש לו מול קהל, אבל מספר לכם על כך בידיים שלובות ובקול שקט, שפת הגוף שלו מספרת לכם שאולי ההצהרה הזו לא בהכרח מדויקת. לא פעם מועמדים מתחילים את הריאיון כששפת הגוף שלהם סגורה וקפוצה יותר, ולאט לאט, ככל שהשיחה מתארכת, הם מתחילים להשתחרר, וכדאי להיות ערניים גם לשינוי כזה. הבעות הפנים יכולות להעיד לא מעט על מידת המוטיבציה, ההתלהבות והיושר של המועמדים, וחשוב לשים לב גם לכך.

8. מסתמכים על יכולות הזיכרון 

לא משנה עד כמה הזיכרון שלכם חד, מתישהו כשתראיינו את המועמד השביעי, יהיה לכם קצת יותר קשה להיזכר ברמת המוטיבציה שזיהיתם אצל המועמדת השלישית. הביאו איתכם לריאיון דף ועט, וכתבו לכם בקצרה נקודות ודוגמאות חשובות שעולות במהלך הריאיון. הנקודות האלה צריכות לשלב תשובות ומידע מעניין שהמועמדים העלו, וגם את ההתרשמות שלכם במהלך השיחה. בסוף הריאיון, הקדישו רגע לסכם בכמה שורות את ההתרשמות שלכם מהריאיון. כך, כשתגיעו לרגע שבו תצטרכו להכריע מבין כל המועמדים, יהיה לפניכם כל המידע הדרוש כדי לגבש החלטה בנוגע לשלב המיון הבא. 

קראו על עוד שיטות שיעזרו לכם לצמצם טעויות בתהליך הגיוס 
איך בינה מלאכותית משדרגת תהליכי גיוס | הדרך הבטוחה לגיוס איכותי | מערכת המיון החכמה של מכון נועם
אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.