תוכניות מדעני העתיד - אודיסאה, אלפא ואידיאה - הן תוכניות לימוד ומחקר אקסקלוסיביות שמתקיימות במכללות ובאוניברסיטאות מובילות בארץ. התוכניות פונות לתלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתות ח' וט', שזקוקים לאתגר ולגירוי אינטלקטואלי שבית הספר אינו יכול לספק, ושמעוניינים להתעמק בתופעות ובנושאים מורכבים מעולם המדעים.
משך התוכניות הוא שנתיים עד ארבע שנים, ומסלול הלימודים בהן כולל עריכת מחקר אקדמי המזכה בקרדיט אקדמי או ב-5 יח"ל לתעודת הבגרות, מפגשים ועבודה משותפת עם חוקרים מובילים בתחומם ופעילויות חברתיות מגוונות ומושקעות.
רוצים לדעת למה כדאי לכם להשתלב בתוכניות? לחצו כאן.
אודיסאה היא התוכנית הארוכה והמורכבת ביותר מבין תוכניות מדעני העתיד. המיונים לתוכנית מתקיימים בכיתה ח' והתוכנית עצמה נמשכת ארבע שנים - מכיתה ט' עד כיתה י"ב.
תוכנית אודיסאה מתמקדת בלימודים אקדמיים, והמשתתפים בה לומדים בקורסים אקדמיים שמטרתם להקנות ידע מקיף בתחומים כגון מדעי המחשב, סייבר, ביומד, מתמטיקה ופיזיקה. כמו כן, משתתפי התוכנית מתנסים בעבודה במעבדות מחקר בתחומים שונים ובעבודה בתעשיות ההייטק והביוטכנולוגיה.
נוסף על כך, תלמידים הלומדים בתוכנית אודיסאה משתתפים בתוכנית "אקדמיה בתיכון", אשר מאפשרת להם לצבור קרדיט אקדמי ולעבור קורסים אקדמיים כתחליף להיבחנות בחלק מבחינות הבגרות.
תוכנית אודיסאה מתקיימת בשישה מוסדות לימוד אקדמיים בארץ
הידעת?
תוכנית אודיסאה נקראת גם "תוכנית הנשיא" היות שהיא נבנתה בהשראתו וביוזמתו של הנשיא לשעבר מר שמעון פרס ז"ל.
תוכנית אלפא היא תוכנית המתמקדת במחקרים מדעיים אקדמיים. התוכנית מיועדת לבוגרי כיתה ט' ומשכה הוא כשנתיים - מתחילת כיתה י' ועד סוף כיתה י"א.
המשתתפים בתוכנית אלפא נחשפים ליסודות עולם המחקר המדעי, מתנסים בעבודת המדען, מסגלים חשיבה מדעית, לומדים את שיטות המחקר המודרניות ורוכשים כישורים לביצוע מחקרים מדעיים עצמאיים ועבודות מחקר אקדמיות. כמו כן, ההשתתפות בתוכנית אלפא כוללת לימודים בתחומים: מדעי המוח, מדעי המחשב, כימיה, פיזיקה, מתמטיקה ועוד.
נוסף על כך, במסגרת התוכנית כותבים התלמידים עבודת מחקר אקדמית אשר מוכרת על ידי משרד החינוך כעבודת גמר ברמה מוגברת המזכה ב-5 יח"ל לתעודת הבגרות. כתיבת העבודה נעשית בליווי מומחה אשר מסייע לתלמידים בתהליך ומדריך אותם.
תוכנית אלפא מתקיימת בשבעה מוסדות לימוד אקדמיים בארץ: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מכון ויצמן למדע, אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת אריאל בשומרון (לבנות בלבד), אוניברסיטת בר אילן והטכניון.
תוכנית הלימודים אלפא (בדומה לתוכנית אידיאה) כוללת ארבעה שלבים.
תוכנית אידיאה היא תוכנית המתמקדת בביצוע מחקר אקדמי בתחומים מדעי הרוח, מדעי החברה ואומנויות. התוכנית מיועדת לבוגרי כיתה ט' ומשכה הוא כשנתיים - מתחילת כיתה י' ועד סוף כיתה י"א.
המשתתפים בתוכנית אידיאה ירכשו כלים לביצוע מחקרים אקדמיים ויתנסו בהם, יסגלו חשיבה ביקורתית, יפתחו את יכולות הקריאה והכתיבה שלהם ויתוודעו למורכבותם של אירועים ותהליכים פוליטיים, תרבותיים, כלכליים, היסטוריים וחברתיים.
עבודת המחקר של משתתפי התוכנית נכתבת בליווי מומחה מן האקדמיה. כמו כן, העבודה מוכרת על ידי משרד החינוך כעבודת גמר ברמה מוגברת (5 יח"ל) בתעודת הבגרות.
תוכנית אידיאה מתקיימת בשלוש אוניברסיטאות: אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת חיפה והאוניברסיטה העברית.
משתתפי תוכניות מדעני העתיד לומדים תכנים אקדמיים ועוסקים במחקרים אקדמיים במגוון תחומים, ובהם פיזיקה, מתמטיקה, סייבר, מדעי המחשב, מדעי המוח, מדעי החיים, מדעי הרוח ואומנויות. רוב המחקרים שעורכים משתתפי התוכניות שואפים להשפיע על החברה, הסביבה והמדינה ולתרום להם תרומה משמעותית.
נוסף על כך, את התוכניות מלווים דוקטורנטים ופרופסורים מובילים בתחומם, אשר מסייעים בביצוע עבודות המחקר ומדריכים את התלמידים במהלך הלימודים האקדמיים.
תוכנית מדעני העתיד מאפשרת למשתתפים בה ליצור קשרים וחברויות עם משתתפים אחרים בעלי תחומי עניין דומים ורמה אינטלקטואלית גבוהה. נוסף על כך, היא גם דואגת לתחזק את הקשרים החברתיים האלה באמצאות רשת אסכולה, תוכנית הבוגרים של מדעני העתיד. לצד הליווי האישי שכל בוגר ובוגרת מקבלים באסכולה, הרשת מארגנת גם אירועים חברתיים, סמינרים, מפגשים עם אנשי מפתח במשק הישראלי וכנסים שנתיים (שנקראים Meet and Mind) שבהם הבוגרים מציגים רעיונות ופרויקטים שהם מפתחים.
משתתפי התוכניות מיועדים ליחידות צבאיות מובחרות (לדוגמה: יחידה 8200), וכן ללימודים אקדמיים בתחומי המדעים והטכנולוגיה, לעבודה במעבדות מחקר מובילות ולהשתלבות בקהילה עילית של מדענים וחוקרים פורצי דרך באקדמיה ובתעשייה, בארץ ובעולם.
נכון להיום משתתפים בתוכניות מדעני העתיד כ-1,200 תלמידים, כ-200 מהם משתייכים לנבחרות ישראל למדעים ומייצגים את המדינה בתחרויות בין-לאומיות. כמו כן, בין בוגרי התוכנוית תוכלו למצוא את אלוף העולם בברידג', את אלופת העולם בהתעמלות קרקע, את זוכי המדליות באולימפיאדות המדעים, וכן כמה מהצעירים המופיעים ברשימת הצעירים המבטיחים "Forbes under 30".
תהליך הקבלה לתוכניות מדעני העתיד הוא רב-שלבי ומשתנה מתוכנית לתוכנית וממוסד לימוד אקדמי אחד לאחר. עם זאת שני שלבי המיון הראשונים - כלומר, ההרשמה ומבחן מדעני העתיד - הם שלבי מיון מסננים ארציים המשותפים לכל התוכניות ולכל מוסדות הלימוד האקדמיים.
שלב א' - הרשמה לתוכניות מדעני העתיד באתר מרכז מדעני העתיד.
שלב ב' - מבחן מדעני העתיד - המבחן כולל 6 פרקים: 2 פרקים בנושא חשיבה צורנית, 2 פרקים בנושא חשיבה מילולית ו-2 פרקים בנושא חשיבה כמותית. משך כל פרק במבחן הוא 20 דקות, ומשכו הכולל של המבחן הוא כשעתיים. השאלות בכל אחד מפרקי המבחן הן שאלות רב-ברירה (שאלות אמריקאיות), שבהן נדרש לבחור את התשובה הנכונה ביותר מבין ארבע תשובות אפשריות. לבסוף, את התשובות לשאלות יש לסמן בגיליון תשובות, ולא במבחן עצמו. מי שיעברו את מבחן מדעני העתיד בהצלחה יזומנו לשלב ג' במיון.
שלב ג' (לתוכנית אלפא בלבד) - משימת כתיבת חיבור (הנחיות יינתנו על ידי המוסד האקדמי).
שלב ג' (לאידיאה ואודיסיאה, שלב ד' לאלפא) - מבחן מיון פנימי במוסדות הלימוד האקדמיים. המבחן משתנה ממוסד למוסד. בנוסף, בשלב זה יתקיים גם ריאיון אישי במוסד האקדמי בתוכניות אידיאה ואלפא.
שלב ד' - מכינת קיץ ממיינת. זה השלב הסופי בתוכניות אידיאה ואלפא.
שלב ה' (לתוכנית אודיסאה בלבד) - ריאיון אישי במוסד האקדמי.
עברו בקלות את שלבי המיון הראשונים
מבחן מדעני העתיד מציב לנבחנים כמה אתגרים מורכבים, וכדי להתמודד איתם בצורה מיטבית, רצוי להגיע אליו מוכנים.
ראשית, מדובר במבחן שונה במהותו מהמבחנים בבית הספר. מבחן מדעני העתיד בוחן נושאים מורכבים אשר לא נלמדים בבית הספר, ואף נושאים הנכללים בבחינה הפסיכומטרית, כגון אנלוגיות, הבנה והסקה, הסקה מתרשים, מטריצות וצורות בשורה. לפיכך, בדומה לכל מבחן חדש, חשוב להתכונן למבחן מדעני העתיד כדי להצליח להתמודד איתו בהצלחה.
שנית, מבחן מדעני העתיד הוא מבחן אמריקאי. בעיני רבים מבחן אמריקאי נתפס כמבחן קל יותר כיוון שהוא אינו מצריך להגות תשובה, אלא "רק" לבחור באחת. אולם בחירת התשובה הנכונה במבחן אינה בהכרח פשוטה - על פי רוב התשובות דומות זו לזו ומכוונות להטעות את הנבחנים. לא זו בלבד, אלא שבמבחן אמריקאי אי אפשר לקבל ניקוד חלקי - או שהתשובה נכונה, או שלא. לפיכך מומלץ לתרגל שאלות אמריקאיות, ולא להתמודד איתן בפעם הראשונה במבחן.
שלישית, המבחן מוגבל בזמן קצר יחסית, ודבר זה עלול ליצור שתי בעיות. הבעיה הראשונה היא פגיעה בתפקוד, שעלולה להיגרם עקב הלחץ שמייצרת הגבלת הזמן. הבעיה השנייה היא הספק נמוך מדי - בהיעדר שליטה מלאה בחומר ובמיומנויות ניהול זמן, גם תלמיד רגוע יתקשה לענות על מספר מספק של שאלות. תרגול בתנאי אמת יוכל לסייע לכם להתרגל לעבודה בהגבלת זמן.
לבסוף, מבחן מדעני העתיד הוא מבחן ארצי, שנבחנים בו מועמדים רבים. היות שמספר המקומות בכל התוכניות מצומצם, אך ורק מי שיקבלו את הציונים הגבוהים ביותר בו יתקבלו.
כאמור, מבחן מדעני העתיד מורכב משישה פרקים: 2 פרקי חשיבה כמותית, 2 פרקי חשיבה מילולית ו-2 פרקי חשיבה צורנית. להלן כמה דוגמאות לסוגי שאלות הנוטים להופיע במבחן:
לפניכם שאלה בנושא מטריצות.
עליכם לבחור את הצורה המשלימה את המטריצה מבין התשובות האפשריות:
פתרון והסבר:
שלבי העבודה:
ראשית, העיקרון המוביל אותנו בשאלות מסוג מטריצות הכוללות כמה אלמנטים בכל צורה (כאן האלמנטים הם: W ,X ו-O), הוא עיקרון פירוק הגורמים שעל פיו יש לבחון כל אלמנט במטריצה בנפרד.
שנית, על מנת למצוא את הצורה החסרה במטריצה, יש לחפש חוקיות במטריצה. נעשה זאת בשלבים:
ניישם את שלבי העבודה בפתרון התרגיל:
נתחיל ב-X: בשורה הראשונה X זז צעד אחד בכיוון השעון. בשורה השנייה X זז גם כן צעד אחד בכיוון השעון. בשורה השלישית החוקיות נשמרת, ולכן X ינוע צעד אחד בכיוון השעון ויופיע בצורה החסרה בחלק העליון.
נבחן אלמנט נוסף: ה-W גם הוא זז צעד אחד בכיוון השעון. החוקיות נשמרת בשורה השנייה, ולכן בצורה השלישית נמקם את ה-W בחלק התחתון הימני.
כעת נבחן את הצורה השלישית: ה-O בשורה הראשונה נע גם הוא צעד אחד בכיוון השעון. כך גם בשורה השנייה, ולכן בשורה השלישית הוא יופיע בחלק התחתון השמאלי.
התשובה הנכונה היא
לפניכם שאלה בנושא צורות בשורה.
עליכם לבחור את הצורה המשלימה את סדרת הצורות מבין התשובות האפשריות:
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא -
סדרה זו מורכבת מריבועים, שבתוכם מתקיימת חוקיות תנועתית של מרובע שחור ועיגול לבן. המרובע השחור נע בין פינות הריבוע נגד כיוון השעון, והעיגול הלבן נע לסירוגין בין הפינה השמאלית העליונה של הריבוע לפינה הימנית התחתונה שלו.
במעבר מהריבוע הראשון לשני המרובע השחור נע פינה אחת נגד כיוון השעון ולכן עבר לפינה הימנית התחתונה, והעיגול הלבן נע מהפינה השמאלית העליונה אל הפינה הימנית התחתונה. העיגול הלבן לא נראה בשלב זה כיוון שהוא מוסתר על ידי המרובע השחור שנמצא באותו המיקום בדיוק. במעבר מהריבוע השני לשלישי, המרובע השחור נע פינה אחת נגד השעון אל הפינה הימנית העליונה, והעיגול הלבן חוזר באלכסון מהפינה הימנית התחתונה אל הפינה השמאלית העליונה וכך הלאה.
בהתאם לכך, במעבר מהריבוע הרביעי לחמישי, נצפה כי המרובע השחור ינוע מהפינה השמאלית העליונה לפינה השמאלית התחתונה והעיגול הלבן ינוע מהפינה הימנית התחתונה לפינה השמאלית העליונה.
לפניכם שאלה בנושא מספרים זוגיים ומספרים אי-זוגיים.
B ,A ו-C הן אותיות המייצגות ספרות בין 1 ל-9.
במספר ABC שתיים מן הספרות הן זוגיות, והספרה השלישית היא אי-זוגית.
איזו מן הטענות הבאות נכונה בהכרח?
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (2).
בשאלה נתונות שלוש ספרות היוצרות את המספר ABC. נתון לנו ששתיים מהספרות הן זוגיות והשלישית אי-זוגית, אולם לא ידוע לנו באילו מהספרות הנתונות מדובר. במקרה זה מומלץ לעבור על התשובות ולנסות להפריך את הטענות הנתונות בהן. נשאלנו איזו טענה נכונה בהכרח, ולכן מספיק שנמצא מקרה בודד בו תשובה אינה מתקיימת על מנת להפריך אותה.
תשובה (1): ABC זוגי
על מנת שמספר תלת ספרתי יהיה זוגי, על ספרת האחדות שלו להיות זוגית. מכאן שאם ספרה C תהיה אי-זוגית והספרות A ו-B יהיו זוגיות המספר התלת ספרתי ABC יהיה אי-זוגי.
תשובה (2): A·B מספר זוגי
כדי שמכפלה של מספרים תהיה זוגית, לפחות אחד מהמספרים הללו צריך להיות זוגי. בגלל ששתיים מהספרות B ,A ו-C הן זוגיות, בהכרחאחד משני המספרים במכפלה יהיה זוגי.
מכאן שהמכפלה בהכרח זוגית ולכן זו התשובה הנכונה. נוכל לסמן את התשובה ולהמשיך ללא בדיקה של שאר התשובות, אולם למען שלמות ההסבר נציג אותן כאן.
תשובה (3): B-C מספר אי זוגי
כדי שהפרש בין שני מספרים יהיה אי-זוגי, אחד משני המספרים צריך להיות אי-זוגי בזמן שהשני הוא זוגי. מכאן שחיסור בין שתי הספרות הזוגיות ייתן ערך זוגי ולכן הטענה אינה בהכרח נכונה. התשובה נפסלת.
תשובה (4): A·B-C מספר אי זוגי
בדומה להסבר של תשובה (3), כדי שהפרש בין שני מספרים יהיה אי-זוגי, אחד משני המספרים צריך להיות אי-זוגי והאחר צריך להיות זוגי. ייתכן מצב בו B היא הספרה האי-זוגית, ואז מתקבל הפרש בין שני מספרים זוגיים שהוא זוגי.
מכאן שהטענה אינה בהכרח נכונה והתשובה נפסלת.
לפניכם שאלה בנושא בעיות מילוליות כלליות.
הירקן משלם לחקלאי 1.85 שקלים על כל קילוגרם עגבניות שקונה ממנו, 1.5 שקלים על כל קילוגרם מלפפונים שקונה ממנו ו-2.25 שקלים על כל קילוגרם תפוחים שקונה ממנו.
ביום מסוים, קנה הירקן סחורה מהחקלאי. באותו היום מכר הירקן ללקוחותיו 100 ק"ג עגבניות ב-3.5 שקלים לק"ג, 80 ק"ג מלפפונים ב-4 שקלים לק"ג ו-20 ק"ג של תפוחים ב-6 שקלים לק"ג.
מהו רווח הירקן בשקלים באותו היום, אם השכרת הדוכן עולה לו 180 שקלים ליום?
פתרון והסבר
התשובה הנכונה היא (2).
כדי למצוא את רווח הירקן באותו היום, נסכום את רווחיו של הירקן מכל מוצר ונחסר מהסכום את עלות השכרת הדוכן.
ראשית נחשב כמה הרוויח הירקן ממכירת קילוגרם של כל אחד מהמוצרים.
עגבניות: 1.65=3.5-1.85
מלפפונים: 2.5=4-1.5
תפוחים: 3.75=6-2.25
שנית, כדי למצוא את רווח הירקן בסה"כ, נכפיל את רווחו מכל מוצר בכמות אותו המוצר שמכר ונסכום את המכפלות:
=1.65·עגבניות + 2.5·מלפפונים + 3.75·תפוחים
=1.65·100 + 2.5·80 + 3.75·20
=165 + 160 + 40 + 60 + 15
440 = 365 + 75= 165 + 200 + 75
לבסוף, נחסר את הוצאת הירקן על השכרת הדוכן: 260 = 180 - 440
לפניכם שאלה בנושא גיאומטריה.
פתרון והסבר
לפניכם שאלה בנושא אנלוגיות.
מצאו את צמד המילים המקיים את את הקשר הדומה ביותר לצמד המילים בשאלה:
עצבות : שמח
פתרון והסבר
התשובה הנכונה היא (3).
מי שנמצא במצב של עצבות (כלומר, עצוב) אינו שמח, כפי שמי שנמצא במצב של דאגה (כלומר דואג או מודאג) איננו רגוע.
תשובה (1) שגויה: עצלן היא תכונה ולא מצב. כמו כן, המקבילה הלשונית לעצבות היא עצלנות ולא עצלן.
תשובה (2) שגויה: לא נכון לומר שמי שנמצא במצב של הפתעה (כלומר, מופתע) אינו צפוי. מי שמופתע לא מצפה.
תשובה (4) שגויה: חוסר וודאות הוא מצב שמי שנמצא בו לא יודע בעוד שבתשובה כתוב ידוע.
לפניכם שאלה בנושא השלמת משפטים.
בחרו את הרכב המילים המתאים להשלמת המשפט הבא:
חולדות _______ מחיפושיות לא רק במבנן הפיזיולוגי _______, אלא גם בדפוסי _______.
פתרון והסבר
התשובה הנכונה היא (3).
חולדות נבדלות מחיפושיות לא רק במבנן הפיזיולוגי השונה, אלא גם בדפוסי התנהגותן.
תשובה (1) שגויה: לא ייתכן שהחיפושיות נבדלות במבנה פיזיולוגיה דומה.
תשובה (2) שגויה: חולדות יכולות להיות כבדות במשקלן מחיפושיות. הצירוף "כבדות במבנן הפיזיולוגי מחיפושיות" הינו חסר פשר.
תשובה (4) שגויה: גם כאן, הצירוף "רזות במבנן הפיזיולוגי מחיפושיות".
קבלו הכנה יסודית הכוללת תרגול מקיף של הנושאים הייחודיים במבחן, בסגנון השאלות במבחן ובהגבלת זמן.
מרכז מדעני העתיד של קרן Maimonides הוקם בשנת 2016 במטרה לטפח את כישוריהם של ילדים מחוננים ומצטיינים. נוסף על תוכניות אודיסיאה, אלפא ואידיאה, המרכז מפעיל גם את נבחרות ישראל במדעים ואת רשת בוגרי התוכניות הנקראת "אסכולה".
נבחרות ישראל במדעים (מדעי מחשב, מתמטיקה, כימיה ופיזיקה) מייצגות את מדינת ישראל באולימפיאדות הבינלאומיות למדעים ולמתמטיקה לבני נוער (IO’s), אשר פועלות בחסות ארגון אונסק"ו. את הכשרות הנבחרות לאולימפיאדות מקיים מרכז מדעני העתיד בשיתוף פעולה עם משרד החינוך. באולימפיאדות משתתפים 6-4 התלמידים הטובים ביותר בגיל תיכון מכל אחת מהמדינות המתחרות.
באפשרותכם ליצור קשר עם מרכז מדעני העתיד באמצעות שליחת פנייה באתר מרכז מדעני העתיד.