התוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה מתקיימת בשיתוף המחלקה למתמטיקה של אוניברסיטת בר-אילן ומיועדת לתלמידים מצטיינים במתמטיקה בכל רחבי הארץ. התוכנית פועלת בשני מישורים:
התוכנית מיועדת לתלמידים בכיתות ו'-ז', ומעניקה להם חוויית למידה מתמטית שונה ומרעננת, המסייעת להם לפתח שיטות חשיבה מקוריות ומיומנויות למידה מתקדמות. צוות ההוראה בתוכנית נבחר בקפידה, והוא מורכב ממורים איכותיים, נלהבים וכריזמטיים שלהם גישה מיוחדת לתחום החינוך. רבים מהמורים הם סטודנטים לתארים מתקדמים במדעים מדויקים, והכשרתם מתחילה בקיץ, לפני תחילת שנת הלימודים, וממשיכה לכל אורכה.
הלימודים בתוכנית כוללים 30 מפגשים שבועיים בני שעה וחצי, המתקיימים בשעות אחר הצוהריים בחודשים ספטמבר-יוני.
תהליך המיון לתוכנית כולל שני שלבים, והוא מתחיל שנה לפני תחילת התוכנית. כלומר, לתוכנית לכיתה ו' יש להיבחן בכיתה ה', ולתוכנית לכיתה ז' יש להיבחן בכיתה ו'.
השלב הראשון מתקיים בבתי הספר, ובו רכזי המתמטיקה מאתרים תלמידים בעלי הישגים גבוהים במתמטיקה וממליצים להם לגשת למיונים לתוכנית.
בשלב השני נערך מבחן הקבלה המתבסס בין השאר על הידע המתמטי הנרכש עד לאמצע שנת הלימודים בבית הספר, ומתמקד בבחינת דרכי החשיבה המתמטית של הנבחנים.
למבחן הקבלה אפשר להירשם מחודש פברואר באתר התוכנית. השנה, 2024, המבחן יתקיים במספר מועדים במהלך חודש מרץ.
מבחן הקבלה - דגשים ופרטים נוספים
בחודש יוני תקבלו הודעה אם ילדכם התקבל או לא התקבל לתוכנית (ציוני הנבחנים לא יפורסמו). בקשת ערעור על תוצאת הבחינה אפשר להגיש באתר התוכנית בצירוף מכתב אישי, תעודות בי"ס והמלצת המורה למתמטיקה. ועדת הערעורים תפרסם את החלטתה בחודש יולי.
נבחנים אשר מעוניינים להיבחן בתנאים מותאמים מתבקשים לצרף את האבחון הרלוונטי לטופס הרישום בעת ההרשמה לבחינה. שימו לב - על ההתאמות להיות רלוונטיות למקצוע המתמטיקה ולהופיע באבחון באופן מפורש תחתיו. אם ההתאמות מחייבות בחינה בחדר נפרד, הורי התלמיד יישאו בתוספת העלות. תלמידים בעלי התאמת "הקראת שאלון" ישובצו בכיתה עם מספר תלמידים מועט, וביניהם יסתובבו 2 בוחנים אשר יקריאו את השאלות לתלמידים. בחינות בתנאים מותאמים אלו מתקיימות באוניברסיטת בר אילן בלבד.
השאלות לקוחות מתוך ערכת ההכנה למבחן המיון לתוכנית ההעשרה (כיתות ה' עולים לו').
לפניכם ריבוע שעל אחת מצלעותיו נבנו ריבוע ומשולש.
לפי נתון זה ונתוני הסרטוט, בכמה גדול השטח המנוקד מהשטח המקווקו?
על מנת לחשב את השטח המקווקו, כלומר שטח המשולש, יש למצוא את אורך אחת מצלעותיו ואת אורך הגובה לצלע זו.
נשים לב כי הצלע השמאלית היא למעשה צלע הריבוע הקטן ולכן אורכה 6 ס"מ. בנוסף, הצלע התחתונה היא הפרש צלע הריבוע הגדול והריבוע הקטן, כלומר אורכה הוא 4 ס"מ.
נחשב את שטח המשולש (השטח המקווקו):
נחשב את שטח הריבוע הגדול (השטח המנוקד):
נחשב את הפרש השטחים כמבוקש:
יעקב: "אין לי אחים ואחיות, אך אביו של האיש בתצלום הוא בנו של אבי".
מי הדמות המצולמת בתמונה שיעקב מביט בה?
נסביר את פתרון השאלה באמצעות שני הסברים, האחד מקוצר, והאחר ארוך יותר, ובו ניעזר בתרשים:
הסבר מקוצר:
אם ליעקב אין אחים, אז בנו של אביו של יעקב חייב להיות יעקב עצמו. בנו של אביו של יעקב (כפי שמצאנו, יעקב עצמו) הוא אביו של האיש בתמונה. כלומר, יעקב הוא אביו של האיש בתמונה, ולכן יעקב מביט בתמונה של בנו.
חשוב לשים לב, נשאלנו על האיש שבתמונה (לא על אביו), מכאן שהתשובה הנכונה היא "בנו של יעקב".
תרשים:
זוהי שאלה סידורית, שבה נתונים על משפחה. בנתונים נמסר לנו כי ליעקב יש
אב, אך אין לו אחים ואחיות. נציב את הנתונים בעץ משפחה (חיצים אנכיים או
אלכסוניים מסמלים יחסי אב-בן, וחיצים אופקיים מסמלים יחסי אחים):
עוד נמסר לנו כי יעקב מביט בתמונה של איש ואומר: "אביו של האיש הוא בנו של אבי".
נצייר זאת כך:
במילים אחרות, ניתן לומר כי קיים אדם (האדם שמופיע בתמונה) שאביו הוא בנו של אבא של יעקב. מכיוון שליעקב אין אחים ואחיות, ניתן להסיק כי אביו של האיש הוא בעצם יעקב עצמו. נאחד את יעקב עם "אביו של האיש" ונקבל את התרשים הבא:
אנו נשאלים: "מי הדמות המצולמת בתמונה שיעקב מביט בה?" ובכן, האיש המצולם בתמונה מקיים יחסי אב-בן עם יעקב, ומכאן שיעקב מביט בתמונת בנו.
תוכנית ההאצה לבגרות במתמטיקה אורכת כ-3 שנים ומיועדת לתלמידי כיתות ח'. משתתפי התוכנית ניגשים לבחינת הבגרות במתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל כבר בכיתה י', ויכולים להתחיל בלימודים אקדמיים כבר בכיתה י"א. תהליך הקבלה לתוכנית כולל המלצה של רכזי המתמטיקה בבית הספר ומבחן קבלה. 40% בלבד מכלל התלמידים שניגשים למבחני הקבלה בעקבות המלצת הצוות, יעברו את המבחן בהצלחה.
הלימודים בתוכנית כוללים 30 מפגשים שבועיים לאורך שנת הלימודים - מחודש ספטמבר ועד חודש יולי. כל מפגש אורך כ-3 שעות, ונערך בשעות אחר הצוהריים.
תהליך הקבלה לתוכנית כולל שני שלבים, ותחילתו בכיתה ז', שנה לפני תחילת התוכנית.
בשלב הראשון רכזי המתמטיקה בבתי הספר מאתרים תלמידים בעלי הישגים גבוהים במתמטיקה, וממליצים להם לגשת למיונים לתוכנית.
בשלב השני נערך למועמדים מבחן קבלה. בין השאר, המבחן מתבסס על הידע המתמטי שנרכש עד לאמצע שנת הלימודים בבית הספר, והוא מתמקד בבחינת אופני החשיבה המתמטית של הנבחנים. מבחן הקבלה לתוכנית ההאצה כולל גם פרק ללימוד עצמאי, שנועד לבחון את דרכי עיבוד המידע והחומר של הנבחנים, וכן את יכולתם להתמודד עם חומר חדש ובלתי מוכר. החומר לחלק זה יישלח לנבחנים מבעוד מועד.
ההרשמה למבחן המיון מתקיימת באתר התוכנית ותחילתה בחודש פברואר. השנה, 2024, המבחן יתקיים במספר מועדים במהלך חודש מרץ.
מבחן הקבלה - דגשים ופרטים נוספים
הודעה על קבלה או אי-קבלה לתוכנית תתקבל בחודש יוני (ההודעות אינן כוללות את הציון שהושג במבחן). אפשר להגיש בקשת ערעור על תוצאת הבחינה באתר התוכנית בצירוף מכתב אישי, תעודות בי"ס והמלצת המורה למתמטיקה. ועדת הערעורים תפרסם את החלטתה בחודש יולי.
נבחנים אשר מעוניינים להיבחן בתנאים מותאמים מתבקשים לצרף את האבחון הרלוונטי לטופס הרישום בעת ההרשמה לבחינה. שימו לב - על ההתאמות להיות רלוונטיות למקצוע המתמטיקה ולהופיע באבחון באופן מפורש תחתיו. אם ההתאמות מחייבות בחינה בחדר נפרד, הורי התלמיד יישאו בתוספת העלות. תלמידים בעלי התאמת "הקראת שאלון" ישובצו בכיתה עם מספר תלמידים מועט, וביניהם יסתובבו 2 בוחנים אשר יקריאו את השאלות לתלמידים. בחינות בתנאים מותאמים אלו מתקיימות באוניברסיטת בר אילן בלבד.
בגלריה יש 40 תמונות שלהן מסגרת עשויה מעץ ו-35 תמונות שלהן מסגרת עשויה ממתכת.
בין 30% ל-50% ממסגרות העץ צבועות באדום.
בין 20% ל-60% ממסגרות המתכת אינן צבועות באדום.
כמה מסגרות אדומות לכל היותר מצויות בגלריה?
נחשב את המספר המקסימלי של מסגרות עץ ואת המספר המקסימלי של מסגרות המתכת האדומות ונחבר ביניהם.
מסגרות עץ:
לכל היותר 50% ממסגרות העץ צבועות באדום.
בכך הכול יש 40 מסגרות עץ, ועל כן 50% מ-40 הם 20 מסגרות:
מסגרות מתכת:
כדי למצוא את מספר מסגרות המתכת האדומות נמצא את החלק המשלים לחלק של מסגרות המתכת שאינן אדומות. כמו כן, כדי למצוא את המספר המקסימלי של מסגרות המתכת האדומות, נשתמש באחוז הקטן ביותר האפשרי למסגרות שאינן אדומות - 20%.
החלק המשלים:
לפיכך, מספר מסגרות המתכת האדומות הוא:
כעת נחבר בין מספר מסגרות העץ האדומות ומספר מסגרות המתכת האדומות:
כלומר, מספר המסגרות האדומות יכול להיות לכל היותר 48.
בחנות המחשבים נשמעה השיחה הבאה:
יעל: "אני אוהבת מחשבים ניידים".
אריאל: "שני אוהבת מחשבים ניידים".
שני: "אריאל משקרת".
אם ידוע ששתיים מהדוברות משקרות ואחת דוברת אמת, מי מהבנות בוודאות אינה אוהבת מחשבים ניידים?
בשאלה זו נתונים שלושה משפטים שאמרו הבנות, וידוע שרק אחת מהן דוברת אמת.
מאחר ששני טוענת שאריאל משקרת, לא יכול להיות ששתיהן משקרות (כי אם שני משקרת, אריאל אינה משקרת, ולהיפך), כלומר אחת מהן חייבת להיות השקרנית:
אם שני דוברת אמת, אריאל אכן משקרת ויעל חייבת להיות שקרנית (כי יש רק דוברת אמת אחת).
אם שני משקרת, אריאל דוברת אמת ויעל עדיין חייבת להיות השקרנית השנייה.
לא ידוע מי משתיהן היא השקרנית, אך בשני המצבים האפשריים יעל משקרת, ולכן היא בהכרח אינה אוהבת מחשבים ניידים. מכאן שהתשובה הנכונה היא (1).
כתובת: אוניברסיטת בר-אילן, ת.ד 1570 רמת גן 5211501
טלפון: 03-3027272
דוא"ל: Yuni@yuni.co.il
וואטסאפ: 052-3003770