שלום כיתה א' - עוזרים לילדים להתחיל את שנת הלימודים בביטחון ובהתרגשות 

״רק אתמול נולדו, וכבר עולים לכיתה א׳״ - זו אולי הקלישאה ההורית המפורסמת ביותר, אבל לא סתם - הילדים שלנו כבר בני 6, ונראה שממש רגע אחרי שהם צעדו את הצעד הראשון שלהם, הם עומדים לעשות צעד משמעותי נוסף בדרך לבגרות, ולעלות לכיתה א׳. כמו בכל ציון דרך משמעותי בחיים, תפקידנו כהורים הוא ללוות אותם, להדריך אותם בדרך החדשה ולוודא שהם מסתגלים למסגרת החדשה ולדרישות שלה בהצלחה. אז איך עושים את זה נכון? איך מוודאים שהנחיתה של הילדים בכיתה א׳ תהיה רכה וחלקה? בואו נראה:

 משדרים התלהבות - ברור שלכם, ההורים, יש לא מעט חששות לקראת השלב החדש בחייהם של הילדים (לפעמים אפילו יותר מלהם עצמם), אבל חשוב שלא זה מה שהילדים יקלטו מכם בכל מה שנוגע לעלייה שלהם לכיתה א'. אחסנו את החרדה, הלחצים והדאגות באחורי הראש, והביאו את ההתרגשות, השמחה והסקרנות לקדמת הבמה - הפכו את ההכנה לכיתה א' לסדרת אירועים מרגשים ויוצאי דופן: צאו ליום כיף לקניית הציוד, הכינו עם הילדים את הילקוט והלבוש לקראת היום הראשון, למדו יחד אותיות ומספרים, ואל תשכחו את סשן התמונות המסורתי בדרך לכיתה ביום הראשון. 

 מקטינים את חוסר הוודאות - זוכרים שבדקתם בגוגל איך נראה הבניין של מקום העבודה החדש שלכם או שחיפשתם בפייסבוק את הפרופיל של המרצה באוניברסיטה? כולנו היינו שם, כי לפני כל שינוי גדול, אנחנו זקוקים לכמה שיותר מידע. בדיוק באותו אופן, חשיפה מוקדמת של הילדים לסביבה הפיזית והחברתית החדשה שמצפה להם בכיתה א' עשויה להקל עליהם. תוכלו לעשות זאת בכמה דרכים: בדקו אם בית הספר מתכנן מפגש היכרות עם המחנך או המחנכת, צרו קשר עם ההורים של הילדים החדשים בכיתה וארגנו מפגשים מקדימים עוד בזמן חופש הגדול (פנים מוכרות זה תמיד בונוס!). תוכלו גם לערוך "סימולציה" של היום הראשון ללימודים: טיילו בנינוחות במסדרונות בית הספר ובין הכיתות השונות, בדקו היכן ממוקמים השירותים הקרובים לכיתה, שחקו מעט בחצר והראו להם היכן עליהם להמתין לאיסוף בסוף היום. 

 מחזקים את הבסיס הלימודי - הלימודים בכיתה א' מאופיינים במעבר ממשחק במשך רוב שעות היום, כפי שהיה נהוג בגן, לעבודה בכיתה שמטרתה ליצור בסיס איתן ללמידה נכונה. השינוי הזה הוא אולי השינוי הגדול ביותר שצפוי לילדים בתחילת דרכם החינוכית בבית הספר, והוא לא רק ישפיע על לוח הזמנים של הילדים ועל הדרישות מהם, אלא גם על האווירה הכללית שתלווה את היום-יום שלהם. כדי שהנושאים הנלמדים לא יהיו זרים לחלוטין עבור הילדים, שווה לתת להם נקודת פתיחה טובה ולדאוג שהנושאים הנכללים בתוכנית הלימודים של משרד החינוך לגן חובה מוכרים להם ושהם שולטים בהם ברמה גבוהה. ביסוס והעמקה של הידע הלימודי מהגן, למשל באמצעות משחקים המשלבים היכרות עם האותיות והסְפָרות, יתרמו לביטחון העצמי שלהם ולתחושת המסוגלות שלהם ויאפשרו לילדים להתפנות ללמידה מהנה ולגילויים חדשים ומרגשים!

הנה דוגמה למשחקים כיפיים שיעזרו לילדים שלכם ללמוד את האותיות והמספרים.  


עושים להם בית ספר - אילו אתגרים מצפים לילדים בכיתה א'? 

עבור הילדים, העלייה לכיתה א' היא התנסות ראשונה בסיטואציה של התחלה חדשה ובלתי מוכרת. אז נכון, בסופו של דבר זה מעמד מרגש - זה כיף, זה חדש וזה מלהיב, אבל טבעי ביותר שהמעבר גם יעלה לא מעט חששות, אפילו עבור הילדים הבשלים ביותר. בואו נראה עם אילו אתגרים יצטרכו הילדים שלנו להתמודד כדי להסתגל לשנת הלימודים הראשונה שלהם:

 להסתגל למבנה החברתי של הכיתה - השהות בגן לרוב עוטפת את הילדים בקבוצת חברים אינטימית ומצומצמת. הרבה פעמים, בכיתה, יפגשו הילדים קבוצת ילדים גדולה שכוללת ילדים שעוד לא הכירו, ומערכת היחסים החמה והאישית שהם פיתחו עם הגננת וצוות הסייעות עשויה להתחלף במערכת יחסים מעט פחות אישית עם המחנכת החדשה.   

להתרגל לסביבה פיזית חדשה - את הצעצועים הצבעוניים וארגז החול המוכר, יחליף מבנה בית הספר הגדול, שבדרך כלל כולל מספר קומות, חדרים וחצרות. בטח בימים הראשונים, חוסר ההתמצאות במרחב החדש עשוי לעורר מעט חששות אצל הילדים.

לעמוד בחוקים חדשים - לא פשוט להתרגל לחוקים חדשים, בעיקר אם אתה ילד. אומנם שנת הלימודים בכיתה א' מתחילה יחסית באיזי, אבל המטרה שלה היא להכין את הילדים למסגרת הנוקשה יותר של בית הספר. הילדים יצטרכו לעמוד בדרישות חדשות כמו מילוי אחר הוראות, ישיבה בשקט לזמן ממושך, כניסה לכיתה עם הישמע הצלצול ואחריות לציוד האישי שלהם. 

ללמוד נושאים חדשים -תוכנית הלימודים בכיתה א' עומדת לחשוף את הילדים למגוון נושאי לימוד חדשים ומסקרנים, כמו עברית, חשבון, מדע ועוד. בשונה מכיתות אחרות, בכיתה א' תוכנית הלימודים מתגבשת באופן הדרגתי ובהתאם לקצב של הילדים, אך חשוב להבין שהמעבר ממשחק מתמיד במסגרת גמישה בגן הילדים לשיעורים מובנים במסגרת נוקשה יותר עלול להיות מורכב עבורם ולדרוש מהם הסתגלות מסוימת.


שאלה של מוכנות - ומה אם לא בטוחים שהילד או הילדה בשלים לעלות לכיתה א'? 

ספקות וחששות הם מונחים שגורים בשגרת יומם של הורים, בטח רגע לפני שינוי משמעותי כמו עלייה לכיתה א׳, ובכל זאת, מה עושים אם מתעורר ספק בנוגע למוכנות של הילד או הילדה לעזוב את הגן ולהתחיל את הלימודים בבית הספר? הכתובת שלכם לכל שאלה בנוגע לרמת המוכנות של הילדים היא הגננת או הגנן בגן חובה. הצוות המקצועי בגנים מוסמך לאבחן את רמות המוכנות של הילדים באמצעות מעקב וביצוע משימות לאורך שנת הלימודים. אם מתעוררת בעיה כלשהי או מסתמן עיכוב מסוים, אפשר בהחלט להיעזר בגננות כדי להבין איך לעזור לילדים להגיע לרמת הבשלות המתאימה ובמה למקד את ההכנה.

באופן כללי, המוכנות של הילדים בגן נבחנת לרוב על פי ארבעת הפרמטרים הבאים:

 בשלות רגשית - דחיית סיפוקים, שליטה בכעסים, התמודדות מוצלחת עם תסכולים ושיתוף ברגשות ובתחושות הם המאפיינים העיקריים של בשלות רגשית בילדי הגן. בכיתה א' באים האלמנטים האלה לידי ביטוי ביכולת של הילדים לשמור על ריכוז לאורך שיעור של 45 דקות ולהתאזר בסבלנות עד להפסקה כדי לצאת לשחק ולהתאוורר. ילדים שנוטים להתפרץ בכעס כשעליהם להמתין בסבלנות לתורם או כאלה שמתקשים מאוד להירגע בכוחות עצמם, הם לרוב אלה שלפניהם עוד דרך רגשית שעליהם לעבור כדי להתמודד נכון עם האתגרים הרגשיים של כיתה א'.

 בשלות חברתית - שגרת החיים בבית הספר דורשת מהילדים לשתף פעולה עם אחרים, למצוא את מקומם בתוך קבוצה, לדעת להפסיד בכבוד וגם לוותר כשצריך. ילדים שמתקשים לגלות בגרות במצבים חברתיים עשויים לחוש תסכול בפעילויות בית הספר השונות, בהפסקות ובמשימות משחקיות למיניהן.

 בשלות מוטורית - חשוב לוודא שהילדים מתנסים בפעילויות יצירה עדינה ושהם בשלים מבחינה מוטורית- למשל, ומסוגלים לשבת בישיבה זקופה ולהחזיק עיפרון בין אצבעותיהם. הפעולות האלה חשובות במיוחד משום שהן יאפשרו להם ללמוד לכתוב, להשתתף בשיעור, וכתוצאה מכך, גם לעבד את החומר.

 בשלות קוגניטיבית - כדי להיות מסוגלים לזהות אותיות, לקשר בין צליל לסימן ולהבין את חלקי המשפט השונים, הילדים צריכים להחזיק ביכולות שפתיות תקינות, באוצר מילים רחב, בזיכרון חזותי ושמיעתי לטווח קצר וארוך וביכולת למקד את הקשב שלהם. ילדים שנמצאים ברמת בשלות קוגניטיבית גבוהה יבנו משפטים במבנה תחבירי נכון, ימיינו חפצים על פי צורה וצבע, יגלו גמישות מחשבתית ויצר סקרנות בריא, ובעיקר יבקשו ללמוד ולגלות עוד.

לקראת כיתה א' - מה עוד יש לדעת?
לימוד אותיות | לימוד מספרים | לימוד קריאה

 

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.