מבחנים נפוצים במבחני אישיות לעבודה

מבחני אישיות אמורים לנבא את מידת התאמת האישיות שלך לסביבת העבודה ככלל ולתפקידים ספציפיים בפרט. במאמר זה נסביר על כל אחד ממבחני האישיות הנפוצים. נוסף על מבחנים אלו, יעבור כל נבחן מספר שאלונים אישיים בהתאם למכון המיון שאליו הוא מועמד. 


ציורים במבחני מיון

במבחן ציור תמונות, מתבקשים הנבחנים לצייר עצמים שונים (עץ, אדם בית ועוד) כדי לבחון כיצד המועמד מתמודד עם משימה בלתי מוכרת והאם הוא מצליח להתמיד במשימה.

← קראו עוד על ציורים במבחני מיון


מבחן תיאור תמונות

במבחן תיאור תמונות (TAT) יוצגו תמונות שונות לנבחן והוא יתבקש ממנו לתאר אותן. לפעמים הנבחן אף יתבקש לתאר את הבעיה המופיעה בתמונה ואת הפתרון לה. לעיתים קרובות המועמדים ינסו לכתוב את מה שהם חושבים שהבוחנים רוצים לשמוע וייתנו תיאור לא מתאים לתמונה, וכך יקבלו את התוצאה ההפוכה.

← למדו עוד על מבחן תיאור תמונות


מבחן מצבים בינאישיים

מבחן הבודק תגובות נבחנים למצבי קונפליקט ואי נעימויות המתעוררים עם אחרים. ההנחה הראשונה היא, שכל אדם מעוניין להימנע ממצבי מתח וקונפליקט. ההנחה השניה היא, שככל שאדם פגיע יותר, יכולתו להתמודד עם מצבים כאלה קטנה יותר. המבחן בודק עד כמה הנבחן מושפע רגשית מהקונפליקט, ומהו סגנון התמודדותו במצב.

דוגמה:

ההוראה במבחן זה היא: כתוב את תגובתך לציור שלפניך. 

דוגמא למבחן מצבים בינאישיים

  • יש נבחנים שמנסים להימנע ממצב אי הנעימות ויגיבו על ידי הסתגרות: "אני מתנצל, כנראה לא הבנתי אותך." הנבחן מסתגר נוכח הביקורת של הממונה ולא מראה יכולת לטפל בחוסר שביעות הרצון של הממונה.
  • יש נבחנים שנוטים להגיב בתוקפנות ויגיבו בדרך כלל כך: "נמאס לי מהביקורת שלך, אתה תמיד פוסל אותי ופוגע בי." הנבחן מתקיף את הממונה, ואינו מתמודד עם הערתו. 
  • יש נבחנים שמנסים למצוא פתרון למצב הלא נוח, הם יגיבו כך: "אני מצטער, תסביר לי מה עליי לעשות ואשמח לתקן את הדברים על פי בקשתך." זוהי גישה המצביעה על נבחן בעל כושר התמודדות גבוה. הנבחן מתגבר על תחושת העלבון ומחפש פתרון למצב הלא נוח שנוצר מול הממונה. הבוחנים יעריכו נבחן זה.

ככל שהנבחן ישאף למצוא פתרון לבעיה, הוא יזכה בהערכה חיובית. לעומת זאת ככל שהתגובה תהיה תוקפנית או מסתגרת, הוא יוערך באופן שלילי.

← קראו על הכנה למבחני אישיות


מבחן העתקת צורות

מבחן העתקת צורות הוא אחד המבחנים הנפוצים במבחני האישיות. במבחן זה הנבחן מתבקש להעתיק 9 צורות מתוך חוברת קטנה לדף חלק. ההעתקה מתבצעת תמיד בעיפרון. הבוחנים בודקים את ההטיות שנוצרות במהלך העתקת הצורות מהחוברת לדף הריק.

דוגמה:

דוגמא למבחן העתקת צורות

חוות הדעת של הפסיכולוג:

המצייר מבטא התנגדות למבחן. שיטת עבודתו מסודרת ומאורגנת, אולם בעיות רגשיות פוגעות בתפקודו. המצייר חסר ביטחון, חרד, בעל ביקורת עצמית גבוהה מאוד. קיים צורך תלותי גבוה.

חלק גדול מהנבחנים חושב שמבחן העתקת צורות בודק זיכרון. זו טעות!
המבחן בודק תכונות כמו: ביטחון עצמי, ערך עצמי, יחסים עם אנשים, תלותיות, יכולת ארגון, השקעה ועוד.

← למדו עוד על הכנה למבחני אישיות


שאלון אישיות ממוחשב

מבחן האישיות הממוחשב הוא החלק המבלבל והמטעה ביותר של מבחני האישיות. רוב הנבחנים אינם מודעים למטרה של מבחן זה ומבזבזים זמן רב בניסיון להבין מה המבחן בודק תוך כדי עשייתו, דבר שמקשה עליהם לבצעו בהצלחה. המבחן הממוחשב הוא ארוך וכולל מספר רב של שאלות. בדרך כלל השאלות מופיעות כעמדה שאותה יש לדרג בסולם של "לא מסכים" ו"מסכים".

← למדו עוד על שאלון אישיות ממוחשב


מבחן השלמת משפטים

במבחן זה מוצגים חצאי משפטים והנבחנים נדרשים להשלים אותם כראות עיניהם בזמן מוקצב. חלק זה אומנם נשמע פשוט, אך הוא מגלה על הנבחן דברים רבים שלאו דווקא עולים בשלבים האחרים של תהליך המיון, ולכן הוא נמצא ברוב מבחני המיון הנמצאים בשוק כיום. ההכנה של מכון נועם תלמד אתכם כיצד לענות על מבחן זה בצורה הנכונה ואיך להציג את הצד הטוב ביותר שלכם.

← למדו עוד על מבחן השלמת משפטים


מבחני אמינות

אחד התחומים שמעניינים את הבוחנים הוא רמת אמינותו של הנבחן. השיטות שנהוגות לבחינת אמינות שונות ומגוונות. במכון נועם מתנסה הנבחן במגוון ממבחני האמינות כחלק ממבחני האישיות שהוא עובר. לאחר הביצוע מקבל הנבחן הדרכה על מבחנים אלו.

← קראו על מבחני אמינות


מבחן רורשאך

במבחן רורשאך מוצגים בפני הנבחנים כרטיסים עם כתמי דיו שצורתם עמומה ומאוד לא ברורה. הנבחנים מתבקשים לומר מה הם רואים (ניתן לתת יותר מתגובה אחת על כל כתם, אך לא כדאי לתת יותר מ- 3 תגובות לכרטיס) ולפי מה הם רואים את אותו הדבר.
הפסיכולוג שמנתח את המבחן מתייחס למספר גורמים. בתשובת הנבחנים עליהם להתייחס לאותם גורמים:

1. מבנה הכתם

ישנן מספר אפשרויות התייחסות:

  • התייחסות לכתם כולו – כמו ראיית פרפר, אדם רוכב על אופנוע וכו'.
  • התייחסות לחלק משמעותי מהכתם (למשל: בחלק הימני רואים עקרב).
  • התייחסות לפרט קטן על הכתם (למשל: בפינה הקטנה בצד שמאל של הכתם רואים ראש של נחש).

2. תכנים

  • יש להתייחס למשהו שבאמת ניתן לראות בכתם, ולא להמציא משהו שנשמע לכם "שכדאי להגיד".
  • יש להתייחס למגוון תכנים ולא לתוכן שחוזר על עצמו בכל אחד מהכתמים.
  • למעט להתייחס לתכנים עמומים כגון: עננים, מפות ונופים, שנתפסים כהימנעות מהתייחסות ישירה לכתם.
  • עדיף לא לציין פעולות אגרסיביות (אלימות, שחיטה, הריסה) ולא להתייחס לדברים כאל שבורים, מעוותים, עצובים וכו'.
  • מומלץ לא להתייחס לתכנים שיש בהם התפוצצות והתפרצות (אש, דם וכו').
  • אם רואים דמויות, עדיף להתייחס לדמויות שעשויות להתקיים במציאות, ולא לתאר דמויות דמיוניות כגון: מכשפות, גמדים, קוסמים, חייזרים, עב"מים וכו'.

3. צבע

יש מספר כרטיסים בהם מופיעים גם כתמים אדומים ומספר כרטיסים צבעוניים.

  • התייחסות לצבע נתפסת כהתייחסות רגשית. אין להתייחס לכתמים האדומים כאל כתמי דם.
  • אין להגיב רגשית באופן מוגזם לצבעים, לדוג' "…זה כל כך צבעוני וואהו…", "...איזה מקסים…" וכו'.

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.